eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych

projekt przewiduje rozszerzenie uprawnień w zakresie dostępu do bezpłatnych leków oraz leków nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Polski, określa m.in., że świadczenia pomocy doraźnej są świadczeniami z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej udzielanymi przez świadczeniodawców poza godzinami pracy określonymi w umowach o udzielanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3015
  • Data wpłynięcia: 2010-04-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych
  • data uchwalenia: 2010-10-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 225, poz. 1465

3015

Jednakże w związku z przygotowywanym projektem, finansowanym z Europejskiego
Funduszu Społecznego, realizowanym przy współpracy Ministerstwa Zdrowia i Szkoły
Głównej Handlowej – Nowoczesne zarządzanie w zakładach opieki zdrowotnej – szkolenia
z
zakresu rachunku kosztów i informacji zarządczej oraz narzędzi restrukturyzacji
i konsolidacji Zakładów Opieki Zdrowotnej, prace legislacyjne nad projektem ustawy zostały
wstrzymane z początkiem maja 2009 r. W ramach powyższego projektu mają zostać
przeprowadzone m.in. specjalne warsztaty (z udziałem kadry naukowej Szkoły Głównej
Handlowej i wybranej grupy przedstawicieli zakładów opieki zdrowotnej), których celem
będzie wypracowanie jednolitej metodologii rachunku kosztów w zakładach opieki
zdrowotnej, która wpłynie na ostateczny kształt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie
rachunku kosztów.
Tym samym zostały zaprzestane prace legislacyjne nad zmianą przepisów

w zakresie rachunku kosztów. Prace nad przepisami w zakresie pomocy doraźnej są jednak
kontynuowane, aby umożliwić Narodowemu Funduszowi Zdrowia zawieranie odrębnych
umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie pomocy doraźnej w 2010 r.
Połączenie powyższych projektów wynika z propozycji Zespołu do Spraw
Programowania Prac Rządu zawartej w piśmie z dnia 5 marca 2010 r. Wprowadzane
w projektach ustaw, dotychczas procedowanych odrębnie, zmiany dotyczą tej samej ustawy,
tj. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, a ponadto projekty były na podobnym etapie procedury legislacyjnej.
Projekty ustaw składające się na projektowaną regulację – stosownie do przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) – były opublikowane na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej.
aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektami.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projektowana regulacja oddziałuje na środowisko cywilnych niewidomych ofiar wojny,
świadczeniodawców oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. Ponadto przedmiotowa ustawa będzie
miała wpływ na świadczeniobiorców poprzez wzmocnienie zabezpieczenia świadczeń opieki
zdrowotnej udzielanych poza godzinami pracy świadczeniodawców podstawowej opieki
zdrowotnej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach
przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych został przesłany do
konsultacji społecznych samorządom zawodów medycznych oraz Stowarzyszeniu
Niewidomych Cywilnych Ofiar Wojny. W ramach konsultacji do projektu nie zostały
zgłoszone zastrzeżenia.
Natomiast projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o zakładach opieki zdrowotnej,
zawierający rozwiązania dotyczące pomocy doraźnej został przekazany w ramach konsultacji
społecznych do zaopiniowania Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Izbie Aptekarskiej,
Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, organizacjom reprezentującym
świadczeniodawców, m.in. Konsorcjum Szpitali Wrocławskich, Związkowi Powiatowych
Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Województwa Podkarpackiego, Unii Szpitali
Klinicznych, Stowarzyszeniu Szpitali Powiatowych Województwa Małopolskiego,
Stowarzyszeniu Organizatorów i Promotorów Opieki Długoterminowej „SOPOD”,
organizacjom reprezentującym pracodawców, m.in. Mazowieckiemu Związkowi
Pracodawców SP ZOZ, Związkowi Pracodawców Ratownictwa Medycznego,
Ogólnopolskiemu Związkowi Pracodawców Opieki Zdrowotnej, Federacji Związków
Pracodawców Ochrony Zdrowia – Porozumienie Zielonogórskie, Związkowi Pracodawców
Samodzielnych Publicznych ZOZ Warmii i Mazur, Ogólnopolskiemu Związkowi
Pracodawców Prywatnej Służby Zdrowia, Związkowi Pracodawców Służby Zdrowia, a także
Stowarzyszeniu Primum Non Noncere oraz wojewodom. Łącznie projekt został przesłany do
zaopiniowania do blisko 80 podmiotów.

8
Podmioty te zgłosiły jedynie kilka uwag odnośnie do nowych zasad udzielania świadczeń w
dni wolne od pracy i święta. Rozwiązania zaproponowane przez projektodawcę w tym
zakresie zostały przyjęte z ogólną aprobatą. W wyniku przeprowadzonych uzgodnień
wydzielono odrębny rodzaj świadczeń o nazwie „pomoc doraźna”. Przeważająca część uwag
odnosiła się do części projektu ustawy dotyczącej tzw. rachunku kosztów, a której
przedmiotowy projekt już nie obejmuje.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora publicznego
Zakłada się, że zmiany wprowadzane projektowaną ustawą spowodują wzrost kosztów
Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie refundacji leków, o których mowa wyżej, dla
cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych, który będzie kształtował się na poziomie
ok. 1 mln zł rocznie. Szacunek ten powstał przy uwzględnieniu danych dotyczących kosztów
leków dla jednej osoby z grupy uprawnionej w roku 2008 r. i liczby uprawnionych osób na
podstawie zmienianej regulacji.
W odniesieniu natomiast do kosztów refundacji leków sprowadzanych w ramach procedur
importu docelowego należy podnieść, iż biorąc pod uwagę szczególny sposób i tryb
sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych, a także wymaganą zgodę Prezesa
Funduszu na refundację tego leku, która uwzględnia w szczególności jego skuteczność
kliniczną, bezpieczeństwo i cenę w porównaniu z lekami o tym samym wskazaniu
terapeutycznym, posiadającymi pozwolenie na dopuszczenie do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz mając na uwadze niewielką liczbę osób objętych tą regulacją,
refundacja ta nie wzrośnie znacząco.
Wejście w życie projektowanych przepisów ustawy dotyczących pomocy doraźnej nie
spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego oraz nie będzie miało wpływu na sytuację finansową Narodowego Funduszu
Zdrowia.
wiadczenia pomocy doraźnej będą bowiem odrębnym rodzajem świadczeń
kontraktowanym w ramach zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

9
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Wejście w życie regulacji będzie mieć pozytywny wpływ na ochronę zdrowia objętej
regulacją grupy społecznej, przez zwiększenie dostępu do bezpłatnych leków oraz przyczyni
się do poprawy udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w dni wolne od pracy i w święta.
8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Wejście w życie regulacji nie będzie mieć wpływu na warunki życia ludności.
9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


32/04/BS

10
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: