eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw

Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy budowy zintegrowanego nadzoru nad rynkiem finansowym, zniesienia Komisji Nadzoru Bankowego i likwidacji Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 30
  • Data wpłynięcia: 2007-11-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 3 dn. 06-12-2007

30

Obszerne objętościowo zmiany w przepisach ustawy o nadzorze uzupełniającym nad
instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w
skład konglomeratu finansowego wynikają z przesunięcia terminów zniesienia KNB i
likwidacji GINB oraz przejęcia wykonywania zadań należących dotychczas do KNB przez
KNF, o którym była mowa w uzasadnieniu do pkt-ów 5, 6,7,9,10,11 i 13 w art. 1. W związku
z tym przesunięciem w pierwszej kolejności niezbędne jest zastąpienia pojęcia „krajowy
organ nadzoru” (którym posługuje się w obowiązującym stanie prawnym zmieniana ustawa)
pojęciem „krajowe organy nadzoru”. Pojęcie to zdefiniowane jest w „słowniczku” zmienianej
ustawy w jej art. 3 pkt 7 (art. 11 pkt 2 lit. a projektu ustawy) i - po zmianie - swym
zakresem podmiotowym obejmie Komisję Nadzoru Finansowego i Komisję Nadzoru
Bankowego.
Konsekwencją tej zmiany są:
- ustalenie nowego brzmienia poszczególnych przepisów ustawy zmienianej, które w
obowiązującym stanie prawnym posługują się pojęciem „krajowy organ nadzoru”, poprzez
zastąpienie tego pojęcia przez pojęcie „krajowe organy nadzoru” w celu przywrócenia
brzmienia zmienianych przepisów obowiązującego przed wejściem w życie ustawy o
nadzorze nad rynkiem finansowym,
- dodanie szeregu nowych przepisów do ustawy zmienianej, posługujących się pojęciem
„krajowe organy nadzoru” w celu przywrócenia obowiązywania rozwiązań zawartych w
przepisach uchylonych przez ustawę o nadzorze nad rynkiem finansowym
- nadanie nowego brzmienia lub dodanie nowych przepisów odnoszących się do kompetencji
krajowego organu nadzoru w celu przywrócenia obowiązywania rozwiązań zawartych w
przepisach zmienionych lub uchylonych przez ustawę o nadzorze nad rynkiem
finansowym.
Art.12
Zawarte w art. 12 zmiany w przepisach ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym
polegają na przywróceniu brzmienia przepisów obowiązujących przed wejściem w życie
ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Zmiany te podobnie jak szereg zmian w innych
ustawach wynikają z przesunięcia terminów zniesienia KNB i likwidacji GINB oraz przejęcia
wykonywania zadań należących dotychczas do KNB przez KNF, o którym była mowa w
uzasadnieniu do pkt-ów 5, 6,7,9,10,11 i 13 w art. 1.
Art. 13
Uchylenie pkt 2 w art.2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007r. o zmianie ustawy – Prawo bankowe
(który przewidywał zmianę art.33 pkt 10 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym) jest
18
konieczne ze względu na art.1 pkt 4 projektu, który również przewiduje nadanie nowego
brzmienia art.33 pkt 10 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Proponowane w
projekcie (art.1 pkt 4) nowe brzmienie art.33 pkt 10 ustawy o nadzorze nad rynkiem
finansowym zawiera pełne wyliczenie przepisów Prawa bankowego, których zmiana,
związana z projektowanym zniesieniem KNB, ma wejść w życie 1 stycznia 2013 r.
Art. 14
W związku z przesunięciem terminu zniesienia KNB i likwidacji GINB na dzień 31 grudnia
2012 r konieczne jest dostosowanie jej składu do powiązań organizacyjnych z NBP. Zasadne
zatem jest, aby do końca 2012 r. Przewodniczącym KNB był Prezes NBP lub wyznaczony
Wiceprezes NBP, natomiast Przewodniczący KNF był jej członkiem.
W okresie prac rządowych nad projektem ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem
finansowym oraz niektórych innych ustaw, zawartym następnie w druku Sejmu V kadencji nr
2061, projekt ten był przedmiotem uzgodnień wewnątrzresortowych w Ministerstwie
Finansów i uzgodnień międzyresortowych, a także podlegał konsultacjom z
zainteresowanymi krajowymi instytucjami finansowymi oraz środowiskiem bankowym.
Znacząca część uwag zgłoszonych w toku uzgodnień i konsultacji została uwzględniona, co
znajduje odzwierciedlenie w treści przedkładanego projektu. Co do zasady nie zostały
uwzględnione takie uwagi, których przyjęcie prowadziłoby do zmiany założeń i koncepcji
projektowanej ustawy.
Zgodnie z decyzją Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji
Europejskiego Banku Centralnego (EBC) udzielanych władzom krajowym w sprawie
projektów przepisów prawnych, projekt ustawy, wówczas jako projekt rządowy, został
skierowany do zaopiniowania przez EBC. EBC w dniu 9 października 2007 r. wydał opinię w
przedmiotowej sprawie (treść opinii w załączeniu).
Wejście w życie projektowanej ustawy wpłynie pośrednio na budżet państwa. Przewiduje się
zwiększenie rocznych wydatków z budżetu państwa z tytułu wynagrodzenia Zastępcy
Przewodniczącego KNF w wysokości około 360 tys. zł. Wydatki te będą pokryte wyłącznie z
wpłat podmiotów nadzorowanych. Podkreślenia wymaga, iż projekt ustawy nie pociąga za
sobą de facto obciążenia strony wydatkowej budżetu państwa, ponieważ koszty nadzoru
pokrywane są z wpłat podmiotów nadzorowanych.
Wejście w życie projektu nie spowoduje skutków społecznych ani gospodarczych.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
19
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: