eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

projekt ustawy dotyczy zmiany w zakresie właściciela sześciu stacjonarnych urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W chwili obecnej urządzenia te są własnością wojewodów. Projekt przewiduje przejęcie tych urządzeń przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2994
  • Data wpłynięcia: 2010-03-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 164, poz. 1107

2994

Warszawa, 29 marca 2010 r.

BAS – WAL – 497/10


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
transporcie drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Stanisław
Żmijan) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu



Projekt ustawy zakłada dodanie w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o
transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 125, poz. 874, ze zm.) art. 50b,
zgodnie z którym do zadań Inspekcji Transportu Drogowego należeć będzie
również konserwacja, naprawa i bieżące utrzymanie urządzeń technicznych do
ważenia pojazdów.
Materia
objęta projektem ustawy nie jest regulowana przez prawo Unii
Europejskiej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski



SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, 28 kwietnia 2010 r.
VI kadencja
Reprezentant wnioskodawców
Poseł Stanisław Żmijan


Pan
Stefan Niesiołowski
Wicemarszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,


w odpowiedzi na pismo z dnia 8 kwietnia 2010r. o sygnaturze GMS-WP-
03-42/10 przesyłam w załączeniu uzupełnione uzasadnienie projektu ustawy o
zmianie ustawy o transporcie drogowym.
Z poważaniem,



UZASADNIENIE

Niniejszy projekt dokonuje zmiany w zakresie właściciela sześciu stacjonarnych
urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W chwili obecnej urządzenia te są własnością
wojewodów. Projekt przewiduje przejęcie tych urządzeń przez Głównego Inspektora
Transportu Drogowego.
Intencją niniejszej zmiany jest zapewnienie organom Inspekcji Transportu Drogowego
możliwości podejmowania działań zmierzających do należytego utrzymania i serwisowania
stacjonarnych urządzeń technicznych do ważenia pojazdów. W obecnym stanie prawnym
Inspekcja Transportu Drogowego jest jedyną instytucją przeprowadzającą kontrole
dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdów, którymi wykonywane są przewozy
drogowe na terenie całego kraju. Użytkowanie wag stacjonarnych – jako jedynych
skutecznych urządzeń, zdolnych do tzw. „preselekcji”, czyli wcześniejszego typowania
pojazdów przeciążonych - jest niezwykle utrudnione bowiem znajdujące się formalnie we
władaniu wojewodów urządzenia techniczne w praktyce w zdecydowanej większości nie
działają (na sześć wspomnianych w chwili obecnej sprawne są jedynie dwie wagi).
Wydzielenie samych urządzeń ze stacji do ważenia pojazdów (pozostających z kolei w
gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) w sferze prawa własności
i ich przekazanie na własność wojewodom (na mocy art. 108 ustawy z dnia

6 września 2001 r. o transporcie drogowym) w praktyce okazało się niecelowe. Obecny stan
prawny utrudnia, a nawet uniemożliwia zarządcy drogi wypełnienie obowiązku utrzymania
miejsc do ważenia pojazdów, pomimo że to on jest beneficjentem procesu ważenia (kary
nakładane przez Inspekcję Transportu Drogowego zasilają konto zarządcy drogi), zaś
Inspekcji Transportu Drogowego właściwą egzekucję przepisów mających na celu
przeciwdziałanie dewastacji dróg publicznych. Jednocześnie dotychczasowe doświadczenia
pozwalają na postawienie tezy, że wojewodowie nie są w stanie wygospodarować w swoich
budżetach środków na remonty i bieżące utrzymanie wag stacjonarnych.

Przedłożony projekt usuwa wspomniane mankamenty i przekazuje wagi Głównemu
Inspektorowi Transportu Drogowego jako organowi nadzorowanemu przez Ministra
Infrastruktury, podobnie jak Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, co pozwoli na
wyasygnowanie środków na przywrócenie sprawności i pokrycie kosztów bieżącej
eksploatacji stacji ważenia pojazdów.

Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.



Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja oddziaływać będzie na Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który będzie
podmiotem przejmującym urządzenia techniczne do ważenia pojazdów oraz na wojewodów,
którzy przekażą przedmiotowe urządzenia.

2. Konsultacje społeczne
Nie przewiduje się konsultacji społecznych w zakresie projektowanej ustawy, ponieważ
dotyczy ona wyłącznie Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz wojewodów.
Rozporządzenie nie nakłada obowiązków, ani nie daje uprawnień partnerom społecznym.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja spowoduje konieczność zmiany źródeł finansowania kosztów
utrzymania urządzeń technicznych do ważenia pojazdów, poprzez przesunięcie
dotychczasowych środków przewidzianych na ten cel z budżetów poszczególnych
wojewodów do budżetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Należy zauważyć, że
w roku bieżącym żaden z wojewodów nie przeznaczył środków na ten cel w swoim budżecie
– koszty napraw, legalizacji i bieżącej eksploatacji ponosiły wojewódzkie inspektoraty
transportu drogowego, w miarę swoich możliwości (np. Łódź ok. 5000zł, Poznań 17.000 zł,
Opole – 26.000 zł). W efekcie jednak dwie wagi znajdujące się na terenie działania WITD w
Warszawie (miejscowości Niepiekła i Adamowice) nie działają, bowiem ani w budżecie
wojewody ani wojewódzkiego inspektoratu brak jest środków na ten cel.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność i przedsiębiorczość
oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: