eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

Rządowy projekt ustawy o dowodach osobistych

projekt przewiduje stworzenie warunków prawnych do stosowania wielofunkcyjnego, elektronicznego dokumentu tożsamości dającego gwarancję bezpiecznej identyfikacji osób

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2917
  • Data wpłynięcia: 2010-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o dowodach osobistych
  • data uchwalenia: 2010-08-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 167, poz. 1131

2917

3. Aktywacja certyfikatu ograniczonej identyfikacji może nastąpić wyłącznie w przypadku,
jeżeli przepisy szczególne zezwalają na użycie certyfikatu ograniczonej identyfikacji.
4. Ważność certyfikatu ograniczonej identyfikacji jest tożsama z ważnością dowodu
osobistego, z zastrzeżeniem art. 22.
5. Certyfikat ograniczonej identyfikacji można zawiesić, a następnie wznowić.
6. Zawieszenie certyfikatu ograniczonej identyfikacji nie wpływa na ważność dowodu
osobistego.
7. Dokonanie ograniczonej identyfikacji w okresie zawieszenia certyfikatu ograniczonej
identyfikacji nie wywołuje skutków prawnych.
8. Korzystanie z certyfikatu ograniczonej identyfikacji jest dobrowolne.
9. Dokonanie ograniczonej identyfikacji wymaga zgody posiadacza wyrażonej przez
wprowadzenie numeru PIN.

Art. 21. 1. Dane służące do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego
za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, o których mowa w ustawie z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym, są zamieszczane w dowodzie osobistym przez podmiot
świadczący usługi certyfikacyjne, niepodlegający ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych, na koszt posiadacza dowodu osobistego.
2. Zamieszczenie w dowodzie osobistym danych służących do składania bezpiecznego
podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,

o których mowa w ust. 1, odbywa się na ryzyko posiadacza dowodu osobistego oraz
podmiotu kwalifikowanego.
3. Korzystanie z danych służących do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, o których mowa w ust. 1,
zamieszczonych w dowodzie osobistym odbywa się na ryzyko posiadacza dowodu
osobistego.
4. W przypadku uszkodzenia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania
z danych służących do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za
pomocą kwalifikowanego certyfikatu, o których mowa w ust. 1, Skarb Państwa nie ponosi
kosztów związanych z zakupem nowego certyfikatu kwalifikowanego.
1 0
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wymagania
techniczne oraz procedury zamieszczania danych służących do składania bezpiecznego
podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,

o których mowa w ust. 1, w dowodzie osobistym, mając na względzie zapewnienie
bezpieczeństwa i prawidłowości funkcjonowania warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Art. 22. 1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w przypadku uzasadnionego dużego
prawdopodobieństwa naruszenia praw obywateli wyłącza możliwość wykorzystania części
lub całości funkcjonalności elektronicznych przy zachowaniu ważności warstwy graficznej
dowodu osobistego.
2. Wyłączenie może dotyczyć możliwości korzystania z elektronicznych funkcjonalności
przez wszystkich posiadaczy dowodów osobistych lub grupy posiadaczy dowodów
osobistych o tych samych cechach zabezpieczeń.
3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, informację
o dowodach osobistych, w których wyłączono możliwość wykorzystania części lub całości
elektronicznych funkcjonalności.
4. Dowody osobiste określone w obwieszczeniu, o którym mowa w ust. 3, podlegają
wymianie.

Rozdział 3
Zasady wydawania dowodu osobistego

Art. 23. Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Art. 24. 1. Dowód osobisty wydaje się na wniosek.
2. Wniosek składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w formie pisemnej, w formie ustnej lub
w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego
2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
1 1
Art. 25. 1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność
do czynności prawnych.
2. W imieniu osoby nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnych ubiegającej się
o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
3. Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek, o którym
mowa w ust. 1, nie wcześniej niż 30 dni przed datą osiemnastych urodzin. Przepisu ust. 2 nie
stosuje się.

Art. 26. 1. O niemożności złożenia wniosku spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub
inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który
zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają
na przyjęcie tego wniosku.
2. W przypadku gdy złożenie wniosku w trybie określonym w ust. 1 okaże się
nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę
oraz poucza się go o konieczności złożenia wniosku osobiście w organie gminy lub drogą
elektroniczną.

Art. 27. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby
nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby przy
składaniu wniosku, z wyjątkiem osób, które nie ukończyły 5 roku życia.

Art. 28. Wniosek o wydanie dowodu osobistego zawiera:
1) numer PESEL;
2) nazwisko i imię (imiona);
3) nazwisko rodowe;
4) imię ojca;
5) imię i nazwisko rodowe matki;
6) datę i miejsce urodzenia;
7) płeć;
1 2
8) obywatelstwo;
9) powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego;
10) adres do kontaktów z urzędem, w tym opcjonalnie adres poczty elektronicznej
i numer telefonu;
11) własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy;
12) pouczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych danych lub
zatajenie danych.

Art. 29. 1. Do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołącza się aktualną fotografię
odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy
osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy
i okularów z ciemnymi szkłami.
2. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku
fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do
wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej
lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu
o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
3. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do
wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni
widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do
wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.
4. W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do
którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż
naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.

Art. 30. 1. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został
złożony wniosek.
2. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej pełnej zdolności do czynności
prawnych wymaga obecności tej osoby.
1 3
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku
w siedzibie organu gminy albo nie ukończyła 5 roku życia.
4. W przypadku gdy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26
ust. 1, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się
pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru.

Art. 31. 1. Odbiór dowodu osobistego potwierdza się na formularzu odbioru dowodu
osobistego.
2. Formularz potwierdzenia odbioru dowodu osobistego zawiera:
1) oznaczenie organu doręczającego dowód osobisty;
2) numer wniosku o wydanie dowodu osobistego;
3) serię i numer dowodu osobistego;
4) numer PESEL osoby, której wydano dowód osobisty;
5) nazwisko i imię (imiona) osoby, której wydano dowód osobisty;
6) nazwisko i imię (imiona) wnioskodawcy;
7) datę odbioru dowodu osobistego;
8) własnoręczny czytelny podpis osoby, której wydano dowód osobisty;
9) własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy.

Art. 32. 1. Odmawia się wydania dowodu osobistego, w przypadku gdy fotografia załączona
do wniosku przesłanego drogą elektroniczną nie spełnia wymogów, o których mowa
w art. 29, lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu osobistego z naruszeniem
innych przepisów niniejszej ustawy.
2. Odmowa wydania dowodu osobistego następuje w drodze decyzji administracyjnej, która
posiada rygor natychmiastowej wykonalności.
3. Odwołanie od decyzji, o której mowa w ust. 2, rozpatruje się w terminie 14 dni od daty
jego złożenia.

1 4
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: