eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

projekt ustawy dotyczy zawieszenia do dnia 31 grudnia 2011 r. obowiązku dołączenia do wniosku o przyznanie zasiłku rodzinnego z tytułu urodzenia dziecka oraz jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do dnia porodu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2784
  • Data wpłynięcia: 2010-02-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
  • data uchwalenia: 2010-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 50, poz. 301

2784

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 9 ust 8 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.). Projektowane rozporządzenie
zastąpi rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 wrze nia 2009 r. w sprawie formy
opieki medycznej nad kobietą w ciąży uprawniającej do dodatku z tytułu urodzenia
dziecka (Dz. U. Nr 163, poz. 1305). Potrzeba wydania nowego rozporządzenia
wynika ze zmiany brzmienia art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
wiadczeniach rodzinnych, dokonanej ustawą z dnia ….. o zmianie ustawy o
wiadczeniach rodzinnych oraz ustawy o wiadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze rodków publicznych, w wyniku czego utraci moc dotychczas
obowiązujące rozporządzenie w tym zakresie.
Projektowane rozporządzenie okre la wzór za wiadczenia, przy pomocy którego
kobiety będą mogły potwierdzać pozostawanie pod opieką medyczną od 10 tygodnia
ciąży. Wypełnienie tego warunku stanowić będzie podstawę uzyskania
jednorazowego dodatku do zasiłku rodzinnego w wysoko ci 1000 zł (tzw. „becikowe”)
z tytułu urodzenia dziecka oraz jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się
dziecka.
Zasadniczym celem wprowadzenia tego rozwiązania jest zmotywowanie kobiet
zachodzących w ciążę do jak najwcze niejszego zgłoszenia się do lekarza lub
położnej, a w następnej kolejno ci - systematycznego zgłaszania się na kolejne
badania kontrolne.

Rozporządzenie okre la:
1) formę opieki medycznej nad kobietą w ciąży uprawniającą do dodatku z tytułu
urodzenia dziecka - są nimi wiadczenia zdrowotne udzielane w ramach:
- podstawowej opieki zdrowotnej;
- ambulatoryjnych wiadczeń specjalistycznych;
- leczenia szpitalnego;
2) minimalną częstotliwo ć udzielanych wiadczeń zdrowotnych (co najmniej
raz w każdym trymestrze ciąży);
3) wzór za wiadczenia lekarskiego lub wystawianego przez położną
potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną nie później niż od 10

Strona 4 z 8
tygodnia ciąży do porodu uprawniającą do dodatku z tytułu urodzenia dziecka.

Działalno ć w zakresie opieki profilaktycznej nad kobietami w ciąży objęta jest
sprawozdawczo cią resortową. Dane na temat liczby porad udzielonych kobietom
w ciąży do 10 tygodnia ciąży, do 14 tygodnia ciąży oraz powyżej 14 tygodnia ciąży
wskazują, że tzw. „wczesna zgłaszalno ć” (w pierwszym trymestrze ciąży) kształtuje
się na poziomie 40-60 % - w zależno ci od regionu. Zakłada się, że projektowana
regulacja prawna, uzależniająca uzyskanie dodatku z tytułu urodzenia dziecka od jak
najwcze niej podjętej profilaktyki, przyczyni się do zwiększenia
wiadomo ci
zdrowotnej kobiet, a tym samym wpłynie na dalsze obniżenie umieralno ci niemowląt
i poprawę stanu zdrowia populacji.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Projekt rozporządzenia nie reguluje szczegółowo kwestii wydawania zaświadczenia
lekarskiego lub za wiadczenia wystawionego przez położną o pozostawaniu pod
opieką medyczną w czasie ciąży kobiecie, która pozostawała pod tą opieką poza
granicami Rzeczypospolitej Polskiej i posiada potwierdzającą ten fakt dokumentację.
Uznaje się, że przedstawienie przez zainteresowaną (po porodzie) przedmiotowej
dokumentacji medycznej, w wiarygodnym tłumaczeniu na język polski - lekarzowi lub
położnej w kraju, upoważnia do wydania za wiadczenia uprawniającego do dodatku
z tytułu urodzenia dziecka.

Przedmiotowa regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Strona 5 z 8

Ocena Skutków Regulacji

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Projektowana regulacja będzie pozytywnie oddziaływać na populację kobiet i dzieci,
co przełoży się na poprawę stanu ich zdrowia.

Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływało także na lekarzy specjalistów
położnictwa i ginekologii oraz położne. W trakcie wykonywania swojej pracy będą
mogli objąć kompleksową, systematyczną opieką te kobiety w ciąży, które
zadeklarowały chęć pozostawania pod ich opieką. Umożliwi też częstsze
prowadzenie edukacji zdrowotnej dotyczącej zachowań kobiety w okresie ciąży.

2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do konsultacji społecznych następującym
podmiotom:
1) Naczelnej Izbie Aptekarskiej;
2) Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych;
3) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarno ć”;
4) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
5) Forum Związków Zawodowych;
6) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
7) Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych;
8) Polskiemu Towarzystwu Ginekologicznemu;
9) Krajowemu Konsultantowi w dziedzinie ginekologii i położnictwa;
10) Konfederacji Pracodawców Polskich;
11) Polskiej Konfederacji Pracodawców Polskich;
12) Business Centre Club;
13) Krajowej Izbie Gospodarczej;
14) Związkowi Województw Polskich;
15) Związkowi Powiatów Polskich.

Projekt zostanie zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia,
w
tym w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z przepisami ustawy


Strona 6 z 8
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.

Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie będzie oddziaływało na Narodowy Fundusz
Zdrowia ze względu na fakt, iż opieka medyczna nad kobietą w ciąży jest już
finansowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2008 r.

o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z
2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
wiadczenia udzielane osobom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (a więc,
między innymi kobietom w ciąży, które nie są objęte powszechnym - obowiązkowym i
dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym) zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie sposobu i trybu finansowania z
budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 137, poz. 858) są
finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze rodków przekazanych przez
budżet państwa z czę ci, której dysponentem jest minister wła ciwy do spraw
zdrowia.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

5. Wpływu regulacji na rynek pracy.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjno ć
gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Strona 7 z 8
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi.
Projektowana regulacja będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie kobiet i dzieci
poprzez wpływ na systematyczno ć sprawowanej profilaktyki zdrowotnej nad kobietą
w ciąży.
Pozwoli na prawidłowy monitoring ciąży i na szybkie podjęcie działań
profilaktycznych bądź leczniczych w przypadkach występowania powikłań lub
zagrożeń ciąży. Oczekuje się, że spowoduje to ograniczenie liczby zgonów
okołoporodowych, zmniejszenie odsetka wcze niactwa oraz noworodków
urodzonych z niską masą urodzeniową.
Strona 8 z 8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: