eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2176
  • Data wpłynięcia: 2009-06-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-01-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 21, poz. 104

2176

6) cenę zaoferowaną przez nabywcę;
7) oznaczenie sumy, jaką nabywca uiścił na poczet ceny;
8) wnioski i oświadczenia osób uczestniczących w licytacji;
9) wzmiankę o odczytaniu protokołu w obecności uczestników licytacji;
10) podpis licytatora oraz podpis nabywcy albo wzmiankę o przyczynie braku jego podpisu.
2. Jeżeli nabywca nie uiści ceny nabycia w wyznaczonym terminie, należy niezwłocznie
uczynić o tym wzmiankę na protokole licytacji. Taką samą wzmiankę należy uczynić o
wpłaceniu w wyznaczonym terminie ceny nabycia.
3. Datę sporządzenia protokołu uważa się za dzień zakończenia przetargu.
§ 22. 1. Prowadzący przetarg pisemny dokonuje otwarcia ofert i stwierdza brak ich
naruszenia oraz ustala, które z nich uznaje się, zgodnie z obowiązującymi przepisami, za ważne
oraz czy oferenci uiścili wymagane wadium, a następnie wybiera oferenta, który zaoferował cenę
najwyższą.
2. W razie ustalenia, że kilku oferentów zaoferowało tę samą cenę, prowadzący przetarg
informuje oferentów o terminie i miejscu kontynuacji przetargu w formie licytacji.
3. W przypadku obecności wszystkich oferentów prowadzący przetarg kontynuuje przetarg
w formie licytacji.
§ 23. Nabywca energii elektrycznej dokonuje zapłaty ceny nabycia tej energii w terminie
wyznaczonym przez prowadzącego przetarg pisemny, nie dłuższym niż 14 dni od dnia
zamknięcia przetargu.
§ 24. 1. Do przetargu pisemnego stosuje się odpowiednio przepisy § 20.

2. Z przebiegu przetargu pisemnego sporządza się protokół; przepis § 21 stosuje się
odpowiednio do sporządzania protokołu.
§ 25. Przedsiębiorstwo energetyczne może sprzedać energię elektryczną bez
przeprowadzenia przetargu, w przypadku gdy:
1) ustawa tak stanowi;

5
2) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał decyzję zwalniającą to przedsiębiorstwo z
obowiązku sprzedaży tej energii w drodze przetargu, o której mowa w art. 49a ust. 5
ustawy – Prawo energetyczne;
3) uchwała walnego zgromadzenia lub statut tego przedsiębiorstwa przewiduje wykonanie
obowiązku, o którym mowa w art. 49a ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne przez sprzedaż
wytworzonej energii elektrycznej na giełdzie towarowej.
§ 26. Prowadzący przetarg stwierdza unieważnienie przetargu w przypadku:
1) przeprowadzenia przetargu z naruszeniem przepisów;
2) określenia warunków przetargu w sposób uniemożliwiający publiczny i równy dostęp do
energii elektrycznej sprzedawanej w tym przetargu.
§ 27. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.










MINISTER GOSPODARKI
















1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 158,
poz. 1123 i Nr 170, poz. 1217, z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 52, poz. 343, Nr 115, poz. 790 i Nr 130, poz. 905,
z 2008 r. Nr 180, poz. 1112 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 69, poz. 586.

6
Uzasadnienie
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie innych ustaw
nakłada na przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem tej energii oraz mające
prawo do otrzymania środków na pokrycie kosztów osieroconych na podstawie ustawy z dnia 29
czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z
przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej
(Dz. U. Nr 130, poz. 905 oraz z 2008 r. Nr 58. poz. 357) lub wchodzące w skład przedsiębiorstwa
zintegrowanego pionowo obowiązek sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej w sposób
zapewniający publiczny, równy dostęp do tej energii, w drodze otwartego przetargu lub na
giełdach towarowych. Jeżeli to przedsiębiorstwo energetyczne nie ma prawa do otrzymywania
ww. środków to wówczas jest obowiązane do sprzedaży, na tych zasadach, energii elektrycznej w
ilości nie mniejszej niż: 30% w 2011 r., 40% w 2012 r. i 50% w 2013 r. Funkcjonowanie giełd
towarowych i obrót towarami giełdowymi został uregulowany w ustawie z dnia 26 października
2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019). Ze względu na to, że
przetarg stanowi formę równoznaczną z giełdą towarową oraz skalę zjawiska tj. ilość
zawieranych transakcji i ich wielkość wskazane jest określenie, w drodze rozporządzenia,
sposobu i trybu organizowania i przeprowadzania przetargu.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 49a ust. 10 Minister Gospodarki przygotował projekt ww.
rozporządzenia. Wydając rozporządzenie Minister Gospodarki kierował się koniecznością
ochrony konkurencji na rynku energii elektrycznej, realizacji zadań operatora systemu
elektroenergetycznego oraz zapewnienia równoprawnego traktowania uczestników przetargu.
Zgodnie z § 2 przetarg organizuje i przeprowadza przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się
wytwarzaniem tej energii oraz mające prawo do otrzymania środków na pokrycie kosztów
osieroconych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów
powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów
długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej lub wchodzące w skład
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo. Przedsiębiorstwo energetyczne ma zapewnić, aby
czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem przetargu wykonywały osoby
zapewniające bezstronność i obiektywizm. Dlatego w § 4 wskazano osoby, które nie mogą
dokonywać czynności związanych z przygotowywaniem i przeprowadzaniem przetargu. Ponadto

7
nałożono na osoby mające przygotować i przeprowadzić przetarg obowiązek złożenia, pod
rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemnego oświadczenia o braku lub
istnieniu okoliczności wyłączających ich prawo do dokonania tych czynności. Zgodnie z ust. 3
tego artykułu czynności podjęte w przetargu przez osobę podlegającą wyłączeniu po powzięciu
przez nią wiadomości o okolicznościach wyłączających prawo do przygotowania i
przeprowadzenia przetargu powtarza się. Zapisy te mają na celu zapewnienie rzetelności przy
przeprowadzaniu przetargu.
Ogłoszenie o przetargu powinno być zamieszczone w dzienniku o zasięgu lokalnym, chyba że
cena wywoławcza sprzedawanej energii elektrycznej przewyższa równowartość kwoty określonej
w tym rozporządzeniu. Wówczas to ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w dzienniku o zasięgu
ogólnopolskim oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa energetycznego. Ogłoszenie to
powinno być również zamieszczone na widocznym miejscu w lokalu przedsiębiorstwa
energetycznego lub na jego stronie internetowej, a także w innych miejscach przyjętych
zwyczajowo do umieszczania ogłoszeń. W przypadku gdy przeprowadzenie przetargu zlecono
podmiotowi gospodarczemu – także w miejscu wykonywania działalności przez ten podmiot.
Zapisy te gwarantują możliwość dowiedzenia się o zorganizowaniu przetargu na sprzedaż energii
elektrycznej przez wszystkie zainteresowane tym osoby.
W § 6 określono katalog niezbędnych informacji, które powinno zawierać ogłoszenie o przetargu
oraz termin, w którym ma odbyć się przetarg, liczony od dnia zamieszczenia ogłoszenia o
przetargu.
Osoby fizyczne i osoby prawne biorące udział w przetargu zostały zobowiązane do wniesienia
wadium w wysokości 10 % ceny wywoławczej sprzedawanej energii elektrycznej. Wadium jest
niezbędnym warunkiem przystąpienia do przetargu i jego wniesienie jest sprawdzane przez
prowadzącego przetarg. Stanowi ono typową w przetargu instytucję zabezpieczającą interesy
przedsiębiorstwa energetycznego sprzedającego energię elektryczną. Wadium przepada na rzecz
przedsiębiorstwa energetycznego, jeżeli żaden z uczestników przetargu nie zaoferuje ceny
wywoławczej a także jeżeli oferent, którego oferta zostanie przyjęta, uchyli się od zawarcia
umowy. Wadium złożone przez oferentów, których oferty nie zostaną przyjęte, zostanie
zwrócone bezpośrednio po dokonaniu wyboru oferty zaś złożone przez nabywcę zostanie

8
zarachowane na poczet ceny. Jeżeli wadium było złożone przez nabywcę w innej formie niż w
gotówce, ulega ono zwrotowi po zapłaceniu ceny nabycia.
W rozporządzeniu określono również zawartość oferty oraz sposób jej wnoszenia.
Zgodnie z § 12 złożenie jednej ważnej oferty wystarcza do odbycia przetargu.
Przetarg może odbyć się w dwóch formach: w formie pisemnej i formie ustnej. Ten drugi
odbywa się w drodze licytacji publicznej przeprowadzanej przez osobę fizyczną wyznaczoną
przez prowadzącego przetarg. W projekcie rozporządzenia określono w sposób szczegółowy
procedurę zawierania umowy na sprzedaż energii elektrycznej w drodze licytacji jak również
przetargu pisemnego. Zarówno przetarg pisemny jak i też ustny wygrywa ten oferent, który
zaproponował najwyższą cenę. W razie ustalenia, że kilku oferentów w przetargu pisemnym
zaoferowało tę samą cenę, prowadzący przetarg informuje oferentów o terminie i miejscu
kontynuacji przetargu w formie licytacji. W przypadku obecności wszystkich oferentów
prowadzący przetarg kontynuuje przetarg w formie licytacji. Z przeprowadzonej licytacji
licytator sporządza protokół. Zarówno w przetargu pisemnym jak i też ustnym nabywca energii
elektrycznej dokonuje zapłaty ceny nabycia tej energii w terminie wyznaczonym przez
prowadzącego przetarg pisemny, jednak nie dłuższym niż określony w rozporządzeniu.
Zgodnie z § 11 sprzedaż energii elektrycznej nie może nastąpić za cenę niższą od ceny
wywoławczej.
W § 25 wskazane zostały przypadki, w których przedsiębiorstwo energetyczne może sprzedać
energię elektryczną bez przeprowadzenia przetargu.
Unieważnienie przetargu przez prowadzącego przetarg może nastąpić w przypadku
przeprowadzenia przetargu z naruszeniem przepisów oraz określenia warunków przetargu w
sposób uniemożliwiający publiczny i równy dostęp do energii elektrycznej sprzedawanej w tym
przetargu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z uwagi na konieczność zapewnienia
przedsiębiorstwom energetycznym możliwości wykonywania przez nie obowiązków
wynikających z art. 49a ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne, w zakresie sprzedaży energii
elektrycznej w drodze przetargu, równocześnie z wejściem w życie ww. przepisu ustawy.

21-06-dg

9
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: