eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

projekt dotyczy: wprowadzenia do ustaw podatkowych ulgi umożliwiającej centrom badawczo-rozwojowym zaliczania do kosztów uzyskania przychodów środków funduszu innowacyjności wykorzystanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło ich przekazanie do funduszu lub w ciągu roku podatkowego następującego po tym roku

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1725
  • Data wpłynięcia: 2008-12-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 75, poz. 473

1725


Druk nr 1725

Warszawa, 17 grudnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych,
ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych oraz ustawy o niektórych
formach wspierania działalności
innowacyjnej
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jana Kaźmierczaka.


(-) Paweł Arndt; (-) Bogdan Bojko; (-) Andrzej Buła; (-) Renata Butryn;
(-) Janusz Chwierut; (-) Andrzej Czerwiński; (-) Ewa Drozd; (-) Artur
Dunin; (-) Janusz Dzięcioł; (-) Łukasz Gibała; (-) Roman Kaczor; (-) Jan
Kaźmierczak; (-) Józef Piotr Klim; (-) Witold Kochan; (-) Domicela
Kopaczewska; (-) Jacek Kozaczyński; (-) Marek Krząkała; (-) Janusz
Mikulicz; (-) Aldona Młyńczak; (-) Sławomir Neumann; (-) Tomasz Piotr
Nowak; (-) Maciej Orzechowski; (-) Damian Raczkowski; (-) Grzegorz
Raniewicz; (-) Grzegorz Roszak; (-) Andrzej Ryszka; (-) Jan Rzymełka;
(-) Miron Sycz; (-) Cezary Urban; (-) Piotr van der Coghen; (-) Marek
Wojtkowski; (-) Marek Wójcik; (-) Renata Zaremba; (-) Marek Zieliński;
(-) Jerzy Ziętek.
Projekt

USTAWA
z dnia 2008 r.

o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o niektórych formach wspierania
działalności innowacyjnej

Art. 1.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z
2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) w art. 14 w ust. 2 w pkt 12 kropkę zastępuje się
przecinkiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) w centrach badawczo-rozwojowych, o których mowa w ustawie z dnia
30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyj-
nej (Dz. U. Nr 116, poz. 730) – środki funduszu innowacyjności, o którym
mowa w art. 21 tej ustawy:
a) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały przekazane
do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po
tym roku,
b) wykorzystane niezgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.
21 ust. 8 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspie-
rania działalności innowacyjnej,
c) w przypadku utraty przez podatnika statusu centrum badawczo-
rozwojowego.”.








Art. 2.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z
2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) w art. 12 w ust. 1 po pkt 5a dodaje się pkt 5b w
brzmieniu:
„5b) w centrach badawczo-rozwojowych, o których mowa w ustawie z dnia 30
maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
(Dz. U. Nr 116, poz. 730) – środki funduszu innowacyjności, o którym
mowa w art. 21 tej ustawy:
a) niewykorzystane w roku podatkowym, w którym zostały przekazane
do tego funduszu, lub w ciągu roku podatkowego następującego po
tym roku,
b) wykorzystane niezgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.
21 ust. 8 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspie-
rania działalności innowacyjnej,
c) w przypadku utraty przez podatnika statusu centrum badawczo-
rozwojowego.”.

2

Art. 3.
W ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności inno-
wacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730) w art. 21uchyla się ust. 9 i 10.

Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia..
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej


1.
Przedkładany projekt jest związany z uchwaloną przez Sejm RP w maju br. ustawą o
niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. W toku dyskusji,
prowadzonych podczas prac nad ww. ustawą zarówno na forum podkomisji doraźnej
powołanej przez Komisje Nauki, Edukacji i Młodzieży oraz Gospodarki do prac nad ta
ustawą jak i na forum połączonych Komisji, zwracano wielokrotnie uwagę na
niedoskonałość zawartych w ww. ustawie rozwiązań, dotyczących prawa tworzonych
zgodnie z ustawą centrów badawczo-rozwojowych do tworzenia z odpisu podatkowego
tzw. funduszu innowacyjnego.
2.
Zgodnie z zapisami ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej,
fundusz innowacyjny w centrum badawczo-rozwojowym powinien być rozliczany w
roku podatkowym, w którym skorzystano z prawa do odpisu podatkowego
przeznaczonego na utworzenie funduszu. Zwłaszcza w przypadku ponoszenia z takiego
funduszu wydatków na cele związane z innowacyjną działalnością B-R, rozliczenie
roczne jest mało realne. Akceptacja uczestników procesu legislacyjnego, związanego z
przygotowaniem ustawy z 30 maja 2008 r., dla zawartych w ustawie, ułomnych
rozwiązań wynikła m.in. z obietnicy szybkiego przygotowania projektu takich zmian w
systemie podatkowym, które realnie premiowałyby podmioty o statusie centrów
badawczo-rozwojowych, wprowadzające na krajowy rynek innowacyjne technologie,
usługi i procesy.
3.
Proponowane w projekcie ustawy rozwiązania wprowadzają odpowiednie zmiany
zarówno w ustawach podatkowych (ustawie o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych) jak i w „bazowej”
ustawie o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Premię za działania
innowacyjne wg zaproponowanych w projekcie rozwiązań stanowić będzie możliwość
kumulowania niewykorzystanych w danym roku środków funduszu innowacyjności w
ciągu kolejnego roku podatkowego.
4.
Skutkiem proponowanych w projekcie ustawy zmian będzie przede wszystkim
urealnienie możliwości finansowania ze środków utworzonego w centrum badawczo-
rozwojowym funduszu innowacyjnego znaczących dla podnoszenia potencjału takiego
centrum inwestycji. Inwestycje takie są praktycznie niemożliwe do zrealizowania w
obecnie obowiązującej formule, polegającej na możliwości tworzenia funduszu
technologicznego i zobowiązującej beneficjenta ulgi, do jej rozliczenia w tym samym
roku podatkowym, w którym fundusz został utworzony.
5.
Proponowane zmiany w ustawach podatkowych, jako polegające na stworzeniu
dodatkowej ulgi, przyczynią się do obniżenia wpływów budżetu państwa z tytułu nie
pobranych podatków. Można założyć, że skala takiego obniżenia (w chwili obecnej
praktycznie niemożliwa do oszacowania) ze względu na ciągle znikomą liczbę
wniosków o nadanie statusu centrów badawczo-rozwojowych nie będzie miała
znaczącego wpływu na poziom przychodów budżetu. Z drugiej strony – jeśli istnienie
proponowanych mechanizmów przyczyni się skutecznie do wzrostu innowacyjności
polskiej gospodarki, to doraźne obniżenie wpływu z podatków zostanie z nawiązką
zrekompensowane w niedalekiej przyszłości.

1
6.
W razie włączenia proponowanej ustawy do obiegu prawnego, niezbędne stanie się
włączenie proponowanych rozwiązań do wytycznych, dotyczących zeznań podatkowych
osób fizycznych i prawnych.
7.
Zdaniem wnioskodawców, przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.

W przedmiocie proponowanego projektu ustawy nie przeprowadzono odrębnych konsultacji
społecznych, natomiast – jak wskazano w początkowym fragmencie niniejszego uzasadnienia
– potrzeba przyjęcia proponowanych w tym projekcie rozwiązań była artykułowana (także w
formie pisemnych opinii i stanowisk) przez społecznych uczestników prac nad ustawą o
niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej z 30 maja 2008 r. W szczególności,
potrzebę taką wskazywali przedstawiciele Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych
oraz przedstawiciele Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”.

2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: