eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

Rządowy projekt ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju

projekt określa zasady działania Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1636
  • Data wpłynięcia: 2009-01-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
  • data uchwalenia: 2010-04-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 96, poz. 616

1636

2. Końcowa ocena zgłoszenia jest średnią arytmetyczną liczby punktów przyznanych
osobie dopuszczonej do udziału w konkursie na Dyrektora Centrum lub na zastępcę
Dyrektora Centrum przez poszczególnych członków komisji konkursowej.
3. Komisja konkursowa w konkursie na Dyrektora Centrum dopuszcza do rozmowy
kwalifikacyjnej osoby, które uzyskały 3 najwyższe końcowe oceny zgłoszenia.
4. Komisja konkursowa w konkursie na zastępcę Dyrektora Centrum dopuszcza do
rozmowy kwalifikacyjnej osoby, które otrzymały 5 najwyższych ocen zgłoszenia.
5. Przewodniczący komisji konkursowej zawiadamia poszczególne osoby, których
zgłoszenia podlegały jej ocenie, o ich dopuszczeniu lub niedopuszczeniu do rozmowy
kwalifikacyjnej. Zawiadomienie następuje nie później niż na 7 dni przed terminem
przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.

§ 9.

1. Komisja konkursowa w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej ocenia predyspozycje osób
dopuszczonych do tej rozmowy do kierowania Centrum oraz ich wiedzę.
2. W przypadku konkursu na Dyrektora Centrum rozmowa kwalifikacyjna obejmuje
prezentację koncepcji funkcjonowania Centrum, o której mowa w § 4 ust. 3 pkt
1. Komisja konkursowa ocenia predyspozycje do kierowania Centrum w szczególności
na podstawie oceny umiejętności:
1) zarządzania organizacją;
2) zarządzania zasobami ludzkimi;
3) prowadzenia wystąpień publicznych;
4) zarządzania czasem.
3. Członek komisji konkursowej przyznaje od 0 do 20 punktów każdej osobie biorącej
udział w rozmowie kwalifikacyjnej.
4. Końcowa ocena osoby biorącej udział w rozmowie kwalifikacyjnej jest średnią
arytmetyczną liczby punktów przyznanych jej przez poszczególnych członków komisji
konkursowej.

§ 10.

Z posiedzeń komisji konkursowej sporządza się protokoły, które podpisują wszyscy
członkowie komisji konkursowej uczestniczący w posiedzeniu.

§ 11.

1. Komisja konkursowa w konkursie na Dyrektora Centrum, w terminie 7 dni od dnia
przeprowadzenia ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia Ministrowi

6
sprawozdanie z oceny osób dopuszczonych do udziału w tym konkursie, podpisane
przez wszystkich członków komisji konkursowej, wraz ze wskazaniem kandydata
wyłonionego w konkursie. Do sprawozdania dołącza się protokoły z posiedzeń komisji
konkursowej.
2. Komisja konkursowa w konkursie na zastępcę Dyrektora Centrum, w terminie 7 dni od
dnia przeprowadzenia ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej przedstawia Dyrektorowi
Centrum sprawozdanie z oceny osób dopuszczonych do udziału w konkursie, podpisane
przez wszystkich członków komisji konkursowej, wraz ze wskazaniem 2 kandydatów
wyłonionych w konkursie. Do sprawozdania dołącza się protokoły z posiedzeń komisji
konkursowej.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Minister. Sprawozdanie, o którym
mowa w ust. 2, zatwierdza Dyrektor.
4. Komisja konkursowa ulega rozwiązaniu po zatwierdzeniu sprawozdania, o którym
mowa w ust. 1 lub 2.
5. Wyniki konkursu na Dyrektora Centrum lub na zastępcę Dyrektora Centrum podaje
się do publicznej wiadomości przez zamieszczenie ich na stronie podmiotowej Centrum
w Biuletynie Informacji Publicznej oraz udostępnienie w siedzibie Centrum, w terminie 7
dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 lub 2.

§ 12.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.




Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

7
UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia ..................... o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
(Dz. U. Nr ......., poz. ......) (zwanej dalej „ustawą”) Dyrektor Centrum jest powoływany
przez ministra właściwego do spraw nauki (zwanego dalej „ministrem”). Kandydat na to
stanowisko jest wyłaniany w drodze konkursu przeprowadzanego przez komisję
powołaną w tym celu przez ministra. Zastępcy Dyrektora Centrum, w liczbie nie większej
niż dwóch, są powoływani przez Dyrektora Centrum. W tym przypadku powołanie jest
poprzedzone konkursem przeprowadzonym przez komisję powoływaną w tym celu
przez Dyrektora Centrum.
Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie konkursów na
stanowisko Dyrektora i zastępcy Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
wypełnia upoważnienie z art. 4 ust. 7 ustawy, stanowiące, że minister ustanawia w
rozporządzeniu regulaminy konkursów, na stanowiska Dyrektora i zastępcy Dyrektora
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, skład komisji konkursowej, sposób
publikowania informacji o konkursach i dokumentowania spełniania wymagań
dotyczących doświadczenia i kwalifikacji zawodowych kandydatów, uwzględniając
konieczność zapewnienia przejrzystości i rzetelności procedury konkursowej.
Rozporządzenie określa regulaminy konkursów szczegółowo wskazując czynności
podejmowane na poszczególnych etapach: od powołania komisji konkursowej, poprzez
ogłoszenia konkursu, jego przeprowadzenie, aż po ustalenie jego wyników.
W celu bezstronnego wyłonienia kandydata o najlepszych kwalifikacjach, działając
zgodnie z § 2 rozporządzenia, Minister w konkursie na Dyrektora Centrum powołuje 7-
osobową komisję konkursową, a w konkursie na zastępcę Dyrektora Centrum Dyrektor
Centrum powołuje 5-osobową komisję konkursową. Komisje konkursowe działają pod
kierunkiem Przewodniczącego.
Dla upowszechnienia informacji o konkursie na stanowisko Dyrektora Centrum lub jego
zastępcy komisja konkursowa, w terminie 7 dni od dnia jej powołania, zobowiązana jest
do zamieszczenia ogłoszenia o konkursie w co najmniej jednym tygodniku i trzech
dziennikach o zasięgu ogólnopolskim, na stronie podmiotowej Centrum w Biuletynie
Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Ministra w
Biuletynie Informacji Publicznej oraz udostępnia je w siedzibie Centrum oraz w siedzibie
urzędu obsługującego Ministra. Treść ogłoszenia określa § 4 ust. 2 rozporządzenia.
Postępowania konkursowe składają się z dwóch części: oceny dokonanych zgłoszeń do
konkursu i rozmowy kwalifikacyjnej, pozwalających zarówno na ocenę wiedzy i
doświadczenia kandydata, jak również umiejętności wystąpień publicznych,
komunikatywności i zachowania w sytuacjach stresowych. Zgłoszenia do konkursów
podlegają indywidualnej ocenie każdego z członków komisji konkursowej, a końcowa
ocena zgłoszenia stanowi średnią arytmetyczną liczby punktów przyznanych przez
poszczególnych członków komisji konkursowej. Kandydaci wybrani zgodnie z § 8 ust. 3
lub 4 rozporządzenia biorą udział w rozmowie kwalifikacyjnej.
Po zakończeniu procedury konkursowej dotyczącej stanowiska Dyrektora Centrum
komisja przedstawia ministrowi sprawozdanie z przebiegu konkursu wraz ze
wskazaniem kandydata wyłonionego w jego trakcie. W przypadku konkursu na zastępcę

8
Dyrektora Centrum sprawozdanie przedstawiane jest Dyrektorowi Centrum przez
komisję.


Wstępna opinia o zgodności projektu rozporz dzenia z prawem Unii Europejskiej

Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.




9
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie dotyczy kandydatów na stanowisko Dyrektora i zastępcy
Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także Dyrektora Centrum i ministra
właściwego do spraw nauki, którzy odpowiadają za przeprowadzenie postępowań
konkursowych na te stanowiska.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych. Projekt zostanie skierowany do:
Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego, Prezesa Polskiej Akademii Nauk, Rady Głównej Jednostek Badawczo-
Rozwojowych, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich, Business Centre Club,
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” oraz
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca
2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414).
3. Wpływ projektu rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym bud et
państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wywoła skutków finansowych dla
budżetu państwa. .
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/19rch

10
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: