eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

- projekt dotyczy wydłużenia terminu do zgłaszania naczelnikowi urzędu skarbowego zmiany danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym podatnika podatku od towarów i usług, a także ograniczeniu obowiązku zgłoszenia zmiany takich danych w przypadku, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1370
  • Data wpłynięcia: 2008-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
  • data uchwalenia: 2010-02-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 57, poz. 357

1370


Druk nr 1370

Warszawa, 7 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-83-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Michał Marcinkiewicz.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot







projekt

USTAWA
z dnia ………………2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.
535, z późn. zm.)) w art. 96 ust. 12 otrzymuje brzmienie:
„Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest
obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni,
licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy
przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem
aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach
ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz.
2681, z późn. zm.)). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy
zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr
143, poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i
Nr 192, poz. 1382 oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, z
2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 112, poz. 769.

UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy

Celem ustawy jest uproszczenie zasad dokonywania aktualizacji danych
podatników w systemie ewidencji podatników (NIP) i dla celów VAT.

2. Przedstawienie stanu obecnego

Na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
i płatników (ustawa o NIP) wszyscy podatnicy są obowiązani do dokonania zgłoszenia
identyfikacyjnego NIP, z
którego dane rejestrowane są w Krajowej Ewidencji
Podatników. Podatnicy są następnie obowiązani do aktualizowania tych zgłoszeń,
w każdym wypadku zmiany danych ujawnionych w zgłoszeniu.
Niezależnie, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 ze zm., dalej: ustawa o VAT), podatnicy podatku VAT,
którzy zamierzają podjąć działalność opodatkowaną tym podatkiem, mają obowiązek
odrębnego złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (tzw. zgłoszenie VAT-R) oraz
aktualizowania danych wykazanych w tym zgłoszeniu.

Podstawowe dane identyfikacyjne podatników (nazwa, numery identyfikacyjne
REGON i PESEL, adres siedziby/adres zamieszkania), podlegają aktualizacji zarówno
na podstawie ustawy o NIP jak i ustawy o VAT. W konsekwencji, podatnicy
opodatkowani VAT (czyli w praktyce większość przedsiębiorców) obowiązani są do
zgłaszania zmiany tych danych dwukrotnie: raz na potrzeby ewidencji NIP, drugi raz na
potrzeby ewidencji VAT.
Równocześnie, na gruncie każdych z tych ustaw obowiązują inne terminy aktualizacji
danych:
-
na gruncie ustawy o VAT jednolity termin 7-dniowy,
-
na gruncie ustawy o NIP zróżnicowane terminy, w zależności od statusu
podmiotu zobowiązanego do dokonania zgłoszenia: dla podatników VAT i podatku
akcyzowego - 14 dni, dla podatników podatków dochodowych – 30 dni, dla podatników
będących wyłącznie podatnikami w zakresie podatków lokalnych – data złożenia
pierwszej deklaracji lub termin dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty
podatku.
Pokrywające się zakresy danych podlegających aktualizacji, skutkujące
obowiązkiem ich dwukrotnego zgłaszania oraz zróżnicowane terminy składania
zgłoszeń sprawiają, że omawiane przepisy są mylące i trudne w stosowaniu. Termin na
aktualizację danych dla celów VAT (7 dni) jest bardzo krótki, a teoretycznie dłuższe
terminy (14/30 dni) na aktualizację danych dla celów NIP mają dla przedsiębiorców
niewielkie znaczenie. Większość przedsiębiorców jest podatnikami VAT i podatków
dochodowych, a więc i tak mają obowiązek informowania organów podatkowych
o zmianie danych identyfikacyjnych w ciągu 7 dni na podstawie ustawy o VAT.

Docelowo, podatnicy powinni być zobowiązani tylko do składania tylko jednego
zgłoszenia zawiadamiającego o zmianach ich danych identyfikacyjnych. Ponieważ
wprowadzenie takich zmian na obecnym etapie mogłoby okazać się niemożliwe ze
względów technicznych (niedostosowanie systemów informatycznych
wykorzystywanych w Krajowej Ewidencji Podatników oraz dla celów prowadzenia
ewidencji podatników VAT) postuluje się przynajmniej: (i) wprowadzenie jednolitych
terminów aktualizacji dla przedsiębiorców na gruncie obu tych ustaw, (ii) wyłączenie
obowiązku dwukrotnej aktualizacji danych identyfikacyjnych (w sytuacji, gdy
zgłoszenie dla celów ustawy o NIP dotyczy tych samych danych, co zgłoszenie dla
celów ustawy o VAT).

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Proponowane zmiany polegają na uproszczeniu zasad aktualizacji
podstawowych danych identyfikacyjnych dla przedsiębiorców poprzez:
a. wprowadzenie 14-dniowego terminu dla podatników VAT na dokonanie aktualizacji
danych zarówno na gruncie ustawy o NIP, jak i ustawy o VAT,
b. zwolnienie z obowiązku składania zgłoszenia aktualizacyjnego dla celów VAT,
w
sytuacji, gdy dane podlegające aktualizacji zostały już objęte zgłoszeniem
aktualizacyjnym na podstawie ustawy o NIP.
ad.
a Proponowany 14-dniowy termin aktualizacji danych dla podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą wydaje się możliwy do zaakceptowania
zarówno dla przedsiębiorców jak i organów podatkowych. Z perspektywy tych
pierwszych, oznacza efektywnie wydłużenie
terminu
aktualizacji
danych.
Z perspektywy tych drugich, zabezpiecza uzyskanie informacji o zmianach danych z
odpowiednim wyprzedzeniem (nawet w przypadku zmian skutkujących zmianą
właściwości organu, biorąc pod uwagę miesięczny okres rozliczenia podatku VAT i 25-
dniowy termin rozliczenia podatku za dany miesiąc).
ad. b. Przepis wyłącza konieczność dokonywania dwukrotnej aktualizacji tych samych
danych identyfikacyjnych w przypadku, gdy ewentualna aktualizacja VAT-R
dotyczyłaby danych podlegających zgłoszeniu aktualizacyjnemu NIP.


4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie
powyższej regulacji nie będzie miało bezpośrednich skutków
finansowych w postaci zwiększonych wydatków z budżetu państwa jeśli zmiany
aktualizacyjne będą odbywały się w obrębie danego urzędu skarbowego. Natomiast
w przypadku zmiany właściwości urzędu może spowodować dodatkowe koszty
wynikające z konieczności dokonywania przez urzędników postępowań mających na
celu aktualizacje danych.

5. Wpływ regulacji na rynek pracy

Proponowana nowelizacja ustawy nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

6. Wpływ regulacji na sytuację społeczną i gospodarczą

Zmiana ustawy w proponowanym kształcie przyczyni się do ujednolicenia
terminów i uproszczenia zasad dokonywania przez podatników aktualizacji danych
identyfikacyjnych. Docelowo podatnicy powinni być zobowiązani do składania dla
celów ustawy VAT i NIP jednego zgłoszenia zawiadamiającego o zmianach ich danych
identyfikacyjnych.

7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.





strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: