eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Świąteczne zakupy online. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Świąteczne zakupy online. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

2016-12-03 00:15

Świąteczne zakupy online. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Jak bezpiecznie kupić prezenty w Internecie? © StockPhotoPro - Fotolia.com

Z badania „Zakupy świąteczne 2016”, przeprowadzonego przez firmę Deloitte, wynika, że w tym roku aż 37% pieniędzy przeznaczonych na prezenty świąteczne zamierzamy wydać w sklepach internetowych. Niestety ten okres gorączkowych zakupów jest często wykorzystywany przez przestępców podszywających się pod sprzedawców. Expander podpowiada, na co zwracać uwagę, aby nie dać się oszukać oraz co zrobić jeśli prezent będziemy chcieli wymienić czy zwrócić.

Przeczytaj także: Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru

Najbezpieczniej jest oczywiście robić zakupy online w sprawdzonych już wcześniej sklepach internetowych. Nierzadko jednak zdarza się, że znajdujemy jakąś ciekawą ofertą w sklepie, z którego wcześniej nie korzystaliśmy. Wtedy warto sprawdzić kilka elementów. Po pierwsze opinie w Internecie. Z nich możemy się dowiedzieć np., że inni klienci po wpłaceniu pieniędzy nie otrzymali towaru lub że dostali coś zupełnie innego niż zamawiali. Dobrze również sprawdzić, jak długo sklep funkcjonuje, np. możemy to zweryfikować, analizując daty zamieszczanych opinii. Nieuczciwi sprzedawcy zwykle znikają po kilku miesiącach.

Bardzo skuteczną ochroną jest też wybór bezpiecznego sposobu płatności. Jeśli sklep nie akceptuje kart, a jedyną formą zapłaty za zakupy online jest wysłanie przelewu, to zły znak. Płacąc kartą możemy bowiem z pomocą banku odzyskać swoje pieniądze, gdy nie otrzymamy zamówionego towaru lub jeżeli będzie on niezgodny z umową. Taką płatność bank może bowiem cofnąć. Z kolei w przypadku dokonania przelewu jest to niemożliwe.

fot. StockPhotoPro - Fotolia.com

Jak bezpiecznie kupić prezenty w Internecie?

Najbezpieczniej jest robić zakupy online w sprawdzonych już wcześniej sklepach internetowych.


Zwrot lub wymiana nietrafionego prezentu


Różnego rodzaju kłopoty zdarzają się również w przypadku skorzystania z usług renomowanego sklepu internetowego. Po pierwsze może się okazać, że zakupiony przez nas prezent ma nieodpowiedni rozmiar (np. za duży sweter) lub osoba obdarowana chciałaby zmienić np. kolor na inny. W takiej sytuacji wymiana zależy od dobrej woli sprzedającego. Pocieszający jest fakt, że wiele sklepów się na to godzi, ale zwykle kupujących obowiązują określone terminy. Należy też dodać, że zgodnie z prawem, w każdym sklepie internetowym możemy zwrócić towar w ciągu 14 dni od momentu zakupu. Jeśli jednak prezent nabędziemy jeszcze w listopadzie czy na początku grudnia, to po świętach termin ten zostanie już przekroczony. Z drugiej strony odkładanie poszukiwania prezentów na ostatnią chwilę może skończyć się tym, że przesyłka nie dotrze na czas. Dlatego najlepiej zakupy robić wcześniej, ale w takich sklepach, które dają odpowiednio dużo czasu na zwrot czy wymianę.

Naprawa lub wymiana uszkodzonego prezentu


Pierwszą ważną zasadą pozwalającą uniknąć problemów z wadliwym towarem jest dokładne obejrzenie przesyłki przy odbiorze. Jeśli widać na niej jakieś uszkodzenia czy wygląda ona tak, jakby ktoś ją otwierał już po zapakowaniu, to należy zgłosić to kurierowi, który powinien w takiej sytuacji sporządzić odpowiedni protokół. Wówczas nie musimy się obawiać, że sprzedawca posądzi nas o spowodowanie wady, np. uszkodzenie ekranu zamówionego telewizora.

Kolejną istotną kwestią jest sprawdzenie zawartości paczki od razu po jej otrzymaniu. Czasami zdarza się, że pomijamy ten krok, ponieważ chcemy, by opakowanie podarunku prezentowało się efektywniej. Tymczasem może okazać się, że choć z zewnątrz wszystko wygląda dobrze, w środku znajduje się uszkodzony towar lub przedmiot inny niż zamawialiśmy. Jeśli od razu to zauważymy, możemy zawczasu zgłosić pomyłkę sprzedającemu i rozwiązać problem jeszcze przed świętami. Poza tym w ciągu 14 dni mamy prawo do odstąpienia od umowy. Jeśli np. okaże się, że naprawa jest czasochłonna, możemy zwrócić towar i kupić go np. w innym sklepie.

Co możemy zrobić, gdy wada towaru ujawni się po 14 dni od zakupu? Wtedy mamy dwie możliwości. Możemy skorzystać z rękojmi lub gwarancji. Rękojmia to rodzaj gwarancji, który wynika z przepisów. Daje ona nam prawo do domagania się od sprzedającego (zarówno internetowego, jak i tradycyjnego) naprawy towaru, wymiany, obniżenia jego ceny lub zwrotu pieniędzy. Mamy na to 2 lata od momentu zakupu. Gwarancji udziela natomiast producent towaru. Sam określa, ile ona trwa i jakie są jej reguły. Warto więc sprawdzić zasady i skorzystać z tego rozwiązania, które jest dla nas korzystniejsze.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: