  • 1. Data: 2006-02-06 09:16:16
    Temat: wspólnosć małżeńska - proszę o poradę
    Od: magda<j...@w...pl>

    Witam!

    Jestesmy małżenstwem od 6 lat. 2 lata temu dobudowaliśmy do domu
    jednorodzinnego należącego do tesciowej całe pietro. Teraz chcemy znieść
    współwłasność budynku i podzielić go na 2 odrebne mieszkania z założeniem
    odrebnej Ksiegi Wieczystej tylko dla naszej nieruchomości. Notariusz u którego
    byliśmy powiedział, że ja nie moge uczestniczyć w majatku i akcie własności
    ponieważ to jest majątek męża i ze dopiero po założeniu KW mąż bedzie mógł
    zrobić na mnie darowizne np połowy domu. Czy to prawda? Nic z tego nie
    rozumiem. A co ze współnością małżeńską. Projekt techniczny i wszystkie
    pozwolenia są równiez na nas obojga. Dlaczego nie można u notariusza załatwić
    tego odrazu? Prosze o poradę!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-02-06 13:35:17
    Temat: Re: wspólnosć małżeńska - proszę o poradę
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    magda<j...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > rozumiem. A co ze współnością małżeńską. Projekt techniczny i wszystkie
    > pozwolenia są równiez na nas obojga. Dlaczego nie można u notariusza

    Eeee... coś chyba pokręciłaś, alebo notariusz plótł bzdury, w co nie chce mi
    się wierzyć...
    Formalnie to wszystko jest teściowej (jest na jej gruncie), więc widzę
    wyjście w postaci ustanowienia odrebnej własności lokalu mieszkalnego (jeśli
    da się takowy wydzielić - por. ustawa o własności lokali) przez teściową i
    podarowanie go wam obojgu (mężowi i Tobie) wraz z ułamkową częścią gruntu,
    przy czym nakłady poniesione przez was na dobudowe pietra możecie odliczyć od
    wartości lokalu - wtedy kwota do opodatkowania będzie mniejsza. I po
    wszystkim.
    Chyba, że status gruntu jest zupełnie inny niż piszesz, bo raz piszesz, że
    dom jest teściowej (więc w domyśle grunt też), a później że chcesz znieść
    współwłasność... tak jakby mąż był współwłaścicielem.
    Jeśli tak jest to notariusz miał racje, ale można za jednym zamachem znieść
    współwłasność i rozszerzyć wspólność ustawową na ten lokal i nieco
    oszczędzić, choć niewiele.

    b.

  • 3. Data: 2006-02-06 15:02:08
    Od: magda<j...@w...pl>

    Bardzo dziękuję za informację!!! A jeżeli chodzi o współwłasność, to mojemu
    mężowi należy się 1/8 gruntu, jego dwie siostry maja równiez po 1/8 a teściowa
    5/8. Tesciowa na tej działce wystawiła dom i w akcie własności tylko ona jest jego
    właścicielem, my zrobilismy projekt i dobudowaliśmy pietro z osobnym wejściem.
    nie wiem jak to sie ma teraz do meża rodzeństwa. Wiem ze wpakowałam się w
    bagno ale 2 lata temu wydawało mi się że to bardzo proste...... eh, a czy mozesz
    mi przyblizyć tak mniej więcej jaki czeka mnie koszt załatwienia tych formalności z
    podziałem budynku, notariuszem i założeniem KW. PROSZĘ !!!

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2006-02-07 09:00:48
    Od: " b" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    magda<j...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie wiem jak to sie ma teraz do meża rodzeństwa. Wiem ze wpakowałam się w
    > bagno ale 2 lata temu wydawało mi się że to bardzo proste

    Nieco te informacje przeczą same sobie. Jeśli nieruchomość jest
    współwłasnością to domyślam się, że stanowiła wspólność ustawową teściów,
    teść zmarł i współwłasność jest wynikiem spadkobrania. Z drugiej strony jeśli
    w Akcie Własności (domyslam się że chodzi o Akt Własności Ziemi wydawany w
    latach 70 i 80 przez Naczelników Gminy czy Powiatu, bo innych aktów własności
    nie znam) widnieje sama teściowa, to domniemywam, że ta nieruchomość stanowi
    jej majątek osobisty i jako taki nie wchodzi do masy spadkowej po teściu.
    Zatem nie ma współwłasności tylko teściowa dalej jest właścicielem i co
    najwyżej można by się kłócić o nakłądy poczynione na dom, jeśli były
    ponoszone z majątku wspólnego. Co prawda była taka praktyka, że jeśli Akt
    Włąsności Ziemi wydany był w czasie trwania związku małżeńskiego to uznawano,
    że nieruchomość wchodzi w skłąd majątku wspólnego, ale od kilku lat jest
    inaczej - AWZ ma odzwierciedlać stan faktyczny (było nawet na ten temat
    orzeczenie SN). Zatem wyjaśnij sobie najpierw dokładnie jaki jest stan prawny
    nieruchomości (co to za Akt Własności o którym piszesz??) i wtedy dopiero
    można oceniać jakie kroki będą najlepsze. Co do kosztów to nie jestem w
    stanie ocenić nie znając wartości nieruchomości.
    Niemniej jednak tak czy inaczej najlepiej będzie dokonywać wszystkich
    czynności w jednym akcie notarialnym - wtedy się nieco oszczędzi.

    pozdrawiam

    b.