  • 1. Data: 2005-02-21 18:09:06
    Temat: służebność gruntowa ?
    Od: miskacy <m...@d...eu.org>

    czy może dotyczyć posadowienia stacji trafo-elektr. lub zawieszenia
    kabla telefonicznego ?

  • 2. Data: 2005-02-21 20:10:38
    Temat: Re: służebność gruntowa ?
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    miskacy napisał(a):
    > czy może dotyczyć posadowienia stacji trafo-elektr. lub zawieszenia
    > kabla telefonicznego ?

    może
    tyle że trzeba wskazać nieruchomość władnącą

    KG

  • 3. Data: 2005-02-22 20:53:37
    Od: Piotr Radosz <p...@o...pl>

    > tyle że trzeba wskazać nieruchomość władnącą

    Prawnikiem nie jestem ale sam się nad tym ostatnio zastanawiałem. Jak to już
    kiedyś słyszałem służebność może być ustanowiona tylko na rzecz innej
    działki? Czy jest jakiś sposób na ustanowienie służebności na budowę kabla
    np średniego napięcia?

    Piotr Radosz

  • 4. Data: 2005-02-22 20:54:41
    Od: xmarcel <x...@c...pl>

    Piotr Radosz na pl.soc.prawo w poscie
    <cvg603$7qh$1@atlantis.news.tpi.pl> napisał(a):

    Czy jest jakiś sposób na ustanowienie służebności na
    > budowę kabla np średniego napięcia?

    tak, i to nie jest "sposob" tylko normlna praktyka

    --
    pozdrawiam, xmarcel

    za skutki wprowadzenia w zycie moich teorii _nieodpowiadam_ ;)

  • 5. Data: 2005-02-23 20:39:41
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    Czy jest jakiś sposób na ustanowienie służebności na budowę kabla
    > np średniego napięcia?
    >
    > Piotr Radosz

    Oczywiście, że tak. Służebność polegająca na prawie ułożenia kabla
    energetycznego przez inną nieruchomość dla celów doprowadzenia energii dla
    innej nieruchomości pozbawionej energii ze swej istoty przypomina służebność
    z art. 145 KC i należy go stosować per analogiam. W tej kwestii wypowiedział
    się nawet Sąd Najwyższy. Niestety nie podam w tej chwili sygnatury akt
    orzeczenia, bo nie mam go pod ręką. Jeśli ktoś jest zainteresowany to mogę
    temat rozwinąć.

  • 6. Data: 2005-02-23 22:50:21
    Od: Piotr Radosz <p...@o...pl>

    Zmierzałem do sytuacji gdy kabel ŚN zasila stację transformatorową całego
    osiedla. Zgodzisz się ze mną iż nie za bardzo się da ustanowić służebnośc
    na rzecz konkretnej działki - no chyba że działki pod stację ale co z
    sytuacją gdy z tej stacji kabel pójdzie dalej i będzie zasilał następną
    stację....
    Inna sytuacja
    Skablowanie odcinka linii napowietrznej np ŚN. Chodzi o ustanowienie
    dożywotnie dostępu (bez względu na przyszłych włascicieli) do znajdujacych
    się na prywatnych działkach słupów z zejściami kablowymi i łącznikami ŚN -
    teraz wszyscy są chętni bo znika linia napowietrzna ale za 10 czy więcej
    lat nikt nie będzie pamiętał o linii a słupy zostaną. W takiej sytuacji nie
    ma wcale działki dla której by można było ustanowić służebność - chyba że
    GPZ 20km dalej.

    Pozdrawiam z nadzieją że temat się rozwinie
    Piotr Radosz

  • 7. Data: 2005-02-24 21:20:35
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Piotr Radosz napisał(a):
> [...]
    > ma wcale działki dla której by można było ustanowić służebność - chyba że

    nigdzie nie jest powiedziane że działka na rzecz której ustanawia się
    służebność ma być w sąsiedztwie
    nie ma przeszkód żeby była te 20 km dalej
    więc ustanawia się służebność na rzecz jakiejś działki będącej
    własnością przedsiębiorstwa energetycznego
    a jak nie to, to pozostaje użytkowanie...

    KG

  • 8. Data: 2005-02-25 13:33:06
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    Jeśli chodzi Ci o sam dostęp do eksploatowanych urządzeń energetycznych to
    nie ma potrzeby sięgać po instrumenty prawnorzeczowe. Kwestia samego dostępu
    w celach wykonywania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem
    awarii została uregulowana ustawowo w art. 124 ust.6 ustawy o gospodarce
    nieruchomościami. Obowiązek takiego udostępnienia można wyegzekwować na
    drodze egzekucji administracyjnej.

    Jeśli zaś chodzi o służebność jako jedno z możliwych rozwiązań uregulowania
    tytułu prawnego do działki na której wybudowano stację transformatorową to
    oczywiście nieruchomością władnącą może być każda nieruchomość należąca do
    przedsiębiorstwa a obciążoną ta na której stoi stacja. Obie nieruchomości
    nie muszą znajdować się w sąsiedztwie. To samo w odniesieniu do linii
    kablowych jako części składowych całej infrastruktury sieciowej wchodzącej w
    skład przedsiębiorstwa. Wszystkie bowiem urządzenia takie jak słupy, stacje
    transformatorowe, linie kablowe mają jednakowy status (części składowych) -
    z chwilą ich podłączenia do sieci.

    Co do linii kablowych po stronie niskiego napięcia - jak wskazujesz w
    przykładzie - dla zasilania całego osiedla - trzeba zdawać sobie sprawę, że
    przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek dostarczenia energii do tzw.
    granicy eksploatacji, którą najczęściej są zaciski kablowe na złączu
    stojącym często na granicy działki. Tak więc cała infrastruktura położona w
    głębi obszaru jest tzw. wewnętrzną linią zasilającą i stanowi własność
    właściciela działki. Te elementy są zresztą przedmiotem uzgodnień na etapie
    zawierania umowy o przyłączenie po wydaniu tzw. technicznych warunków
    przyłączenia. Komuś komu zależy na przyłączeniu w celu doprowadzenia energi
    nie będzie zgłaszał sprzeciwu wobec takiego uregulowania powyższej kwestii,
    aby interesy obu stron były zabezpieczone.