    Date: Fri, 19 Jun 2009 19:57:56 +0200
    From: "R.Madejski" <r...@a...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: nietypowe (?) zwolnienie pracownika z art. 52 par. 1 pkt. 1

    Jestem w nietypowej sytuacji: kilka tygodni temu rozwiązałem umowę o
    pracę z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Dziś, na tydzień przed moim
    ostatnim pojawieniem się w pracy, odmówiłem wykonania polecanie
    służbowego (z powodów osobistych). Natychmiast pojawił się dyrektor i
    wręczył mi rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Uzasadnienie:
    art. 52 par. 1 pkt. 1. W nerwowej atmosferze podpisałem. Jestem osobą
    młodą, studiującą, z niewielkim stażem, nie zdawałem sobie sprawy co to
    znaczy.

    Art. 52.
    § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy
    pracownika w razie:
    1) ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków
    pracowniczych

    Dowiedziałem się po fakcie. Na wypowiedzeniu widnieje, iż mam 14 dni na
    odwołanie do Sądu Pracy. Mam kilka pytań:
    a) czy pracodawca może zwolnić pracownika w ten sposób jeśli pracownik
    już jest na okresie wypowiedzenia?
    b) czy jest prawnie wiążące zaakceptowane wcześniej moje wypowiedzenie z
    miesięcznym okresem wypowiedzenia?
    c) czy pracodawca powinien zapoznać mnie z treścią art. 52, par. 1, pkt.
    1 przed wręczeniem mi do podpisania rozwiązania umowy o pracę bez okresu
    wypowiedzenia?
    d) do kiedy powinienem otrzymać świadectwo pracy w takim trybie
    rozwiązania umowy o pracę?

    Proszę o pomoc i przemyślenia w tej sprawie. Co można zrobić? Nie chcę
    spartaczyć sobie życiorysu w ten sposób. Czy w dzisiejszych czasach
    zwolnienie w tym trybie to chleb powszedni czy ostateczność?

    Rafał