  • 1. Data: 2004-04-14 22:26:37
    Temat: darowizna mieszkania czy $$ na mieszkanie?
    Od: "TJ" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    ojciec chce mi przekazać a) $ na mieszkanie lub b) mieszkanie.
    Moje pytanie jest takowe: czy jest jakaś różnica (podatek od takiej
    darowizny), między wersjami a) i b) ?
    Co lepsze (bardziej korzystne?) Może nie ma róznicy?

    prosiłbym o help

    pozdrawiam

    TOm

  • 2. Data: 2004-04-15 05:17:43
    Temat: Re: darowizna mieszkania czy $$ na mieszkanie?
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 15. kwietnia 2004 00:26 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane TJ:

> [...]
    > darowizny), między wersjami a) i b) ?
    > Co lepsze (bardziej korzystne?) Może nie ma róznicy?

    W zasadzie to ja bym przekazał te pieniądze kanałem nieoficjalnym i olał
    podatek, ale ja jestem anarchista i przestępca skarbowy :D

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 3. Data: 2004-04-15 06:31:34
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    "TJ" <N...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > darowizny), między wersjami a) i b) ?
    > Co lepsze (bardziej korzystne?) Może nie ma róznicy?

    W przypadku darowizny mieszkania, jezeli obdarowany to najblizszy
    krewny, ktory nie ma wlasnego mieszkania, to moze go objac ulga
    podatkowa. Wowczas koszty sprowadzaja sie tylko do notariusza.
    Ulga taka przysluguje jezeli spoelnione sa nastepujace warunki:
    - powierzchnia mieszkania nie przekracza 110m2
    - obdarowany bedzie mieszkac tam przez minimum 5 lat
    - nie dysponuje, nie jest wlascicielem oraz nie jest najemca innego lokalu
    - jest obywatelem RP lub ma miejsce stalego pobytu na terytorium RP

    To tak w skrocie. Po szczegoly odsylam do ustawy o podatku od
    spadkow i darowizn.

    Pozdrawiam

    (mrk)

    ---
    Marcin R. Kiepas
    m...@i...pl
    **************

  • 4. Data: 2004-04-15 06:37:55
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

> [...]
    olał
    > podatek, ale ja jestem anarchista i przestępca skarbowy :D

    tak wlasnie zrobili moi rodzice - pozniej sie siostra musiala tlumaczyc
    przed urzednikiem skarbowym skad miala pieniadze na dom.

    pozdro
    xmarcel

  • 5. Data: 2004-04-15 06:43:17
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl> napisał:

    > tak wlasnie zrobili moi rodzice - pozniej sie siostra musiala tlumaczyc
    > przed urzednikiem skarbowym skad miala pieniadze na dom.

    I to nie jest odosobniony przypadek. W najgorszym razie moze sie to
    skonczyc tym, ze US naliczy bodajze 75% podatek od nieujawnionej
    umowy darowizny.

    (mrk)

  • 6. Data: 2004-04-15 12:42:51
    Od: "Franka" <f...@o...pl>

    > Witam!
    Jeżeli spełniasz wyżej wymienione warunki, to korzystniejsze jest otrzymanie
    mieszkania. Gotówka oficjalna bez podatku od ojca to około 9.000,- , na cele
    mieszkaniowe mogą być 2 darowizny /ojciec i matka/ czyli ok.18.000,- wszystko
    powyżej już jest opodatkowane. Uprzedzam jednak, że notariusz jest dosyć drogi.
    Pozdrawiam!
    Franka

  • 7. Data: 2004-04-15 12:59:10
    Od: "poilkj" <u...@d...invalid>

    "Tristan Alder" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > W zasadzie to ja bym przekazał te pieniądze kanałem nieoficjalnym i olał
    > podatek, ale ja jestem anarchista i przestępca skarbowy :D

    A teraz zastanów się jak odpowiesz US na pytanie skąd wziąłeś pieniądze na
    kupno mieszkania, bo z analizy dochodów wynika, że nie za bardzo cię stać.
    I zapewniam cię, że to pytanie nie jest znowu tak rzadko zadawane.

  • 8. Data: 2004-04-15 17:51:51
    Od: "TJ" <N...@p...onet.pl>

    Franko i Marcinie - dziękuję za konkretne odpowiedzi :P
    W międzyczasie dowiedziałęm się, iż taniej jest po prostu, gdy ojciec kupi
    to, potem mi przekaże. Bo skonczy sie tylko na notariuszu. W innym
    przypadku - jeszcze cośtam .

    pozdrawiam

    TJ

  • 9. Data: 2004-04-15 18:02:24
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...pl.pl>

    Witam

    "TJ" <N...@p...onet.pl> napisał:

    > W międzyczasie dowiedziałęm się, iż taniej jest po prostu, gdy ojciec kupi
    > to, potem mi przekaże. Bo skonczy sie tylko na notariuszu. W innym
    > przypadku - jeszcze cośtam .

    Przeciez o tym wlasnie pisalem :)

    (mrk)

  • 10. Data: 2004-04-16 05:32:02
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia czw 15. kwietnia 2004 08:37 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane xmarcel:

    > tak wlasnie zrobili moi rodzice - pozniej sie siostra musiala tlumaczyc
    > przed urzednikiem skarbowym skad miala pieniadze na dom.

    Zarobiła, uzbierała z prezentów urodzinowych :)
    No chyba, że nagle miała milion złotych na dom.