  • 1. Data: 2003-06-30 13:39:41
    Temat: czy spółka cywilna może upaść??
    Od: "Sebastian" <p...@t...pl>

    Witam

    czy spółka cywilna lub jej wspólnicy mogą upaść (ogłosić upadłość,
    bankructwo) lub prowadzić postępowanie układowe przed sądem?

    z góry dzięki za odpowiedź

  • 2. Data: 2003-06-30 14:17:03
    Temat: Re: czy spółka cywilna może upaść??
    Od: b...@h...WYTNIJTO.pl (Pawel Baranowski)

    "Sebastian" <p...@t...pl> napisal <bdpecb$q9$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    >Witam
    >
    >czy spó?ka cywilna lub jej wspólnicy mogą upaś? (og?osi? upad?oś?,
    >bankructwo) lub prowadzi? post?powanie uk?adowe przed sądem?
    >
    > z góry dzi?ki za odpowied?

    tylko wspólnicy o ile są przedsiębiorcami (art. 2 PrUpadł) - czyli o ile
    s.c. prowadzi dz.gosp.

    Adres antyspamowy - przed odpowiedzia skasuj slowo "WYTNIJTO"

    Czlowiek jest tyle wart, ile sa warte sprawy, którymi sie zajmuje.
    /Marek Aureliusz/

    www.ekonomia.ho.pl

  • 3. Data: 2003-06-30 20:45:07
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel Baranowski" <b...@h...WYTNIJTO.pl> napisał
    czyli o ile s.c. prowadzi dz.gosp.

    Re :
    Hm.... Byłem przekonany, że spółka cywilna nie "prowadzi działalności
    gospodarczej" , ale może coś przespałem.
    I na poważnie :
    Podmioty gospodarcze można podzielić na te w których można "mieszać"
    majątek osobisty z majątkiem "firmowym" i takie, w których owo "mieszanie"
    nie jest prawnie dozwolone. W dużym uproszczeniu stan upadłości tych drugich
    polega na tym, że zobowiązania podmiotu przewyższają jej majątek.
    Tam zaś, gdzie "mieszanie" jest dopuszczalne i w pełni naturalne ( DG osób
    fizycznych, spółek takich osób), nie znajdziemy żadnych danych o wymieszanym
    majątku (pomijam inne sprawy typu ŚT, wyposażenie, towary i materiały,
    środki na r-ku bankowym). Zabezpieczeniem wierzytelności osób trzecich jest
    w takim przypadku cały majątek osoby prowadzącej DG, który z definicji nie
    jest znany kontrahentom (wyjątki np. banki oceniające zdolność kredytową -
    ale w zakresie deklarowanym). A prawa upadłościowego proponuję tutaj nie
    stosować (dotyczy ono podmiotów o innym statusie prawnym).
    Rekapitulując : SC nie może "upaść". Wierzyciele mogą prowadzących DG ścigać
    do grobowej deski, a spadkobiercy masę spadkową muszą przejąć albo w całości
    ( z długami ), albo odmówić jej przyjęcia. Odrębnym problemem może być
    egzekucja wierzytelności, ale to już nie na temat.
    AR

  • 4. Data: 2003-07-03 10:55:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2003, Andrzej R. wrote:

> [...]
    >+ Hm.... Byłem przekonany, że spółka cywilna nie "prowadzi działalności
    >+ gospodarczej" , ale może coś przespałem.

    Źle ująłeś.
    S.C. nie ma osobowości prawnej, w związku z tym jako podmiot
    prawa karnego, cywilnego i innych takich zazwyczaj nie występuje :]
    Ale nie przeszkadza jej to np. być podatnikiem (VATu, dajmy na
    to). I taki podatnik jak najbardziej prowadzi działalność :)

    >+ I na poważnie :
    >+ Podmioty gospodarcze można podzielić na te w których można "mieszać"
    >+ majątek osobisty z majątkiem "firmowym" i takie,

    Pierwsze słyszę :)
    Możesz zapodać przykład ??
    Bo IMHO i AFAIK to *albo* operują na majątku "osobistym" (i nie ma
    zmiłuj się - przy remanencie towar w magazynie jest *majątkiem
    prowadzącego działalność*, traktuje się go jako przychód !)
    - *albo* mają majątek własny. Wnoszę o rozgraniczenie w kwestiach
    związanych ze skalą odpowiedzialności (tylko majątek firmowy/
    majątek firmy i osoby) !
    Czyżby spółka komandytowo - akcyjna (dla przykładu) miała określony
    majątek "firmowy" i nieokreślony "osobisty ? Przyjmuję korekty,
    bo może mi się źle wydawało :) (nie mam ani akcji ani nie jestem
    zamieszany w żaden komandyt :)) Bo jeśli ma *określony* wkład
    "osobisty" - no to owo "mieszanie" jest takie sobie i każda
    dopłata lub wypłata wiąże się z podatkiem ;)

    >+ Tam zaś, gdzie "mieszanie" jest dopuszczalne i w pełni naturalne ( DG osób
    >+ fizycznych, spółek takich osób),

    W wymienionych przykładach nie ma *żadnego* "mieszania".
    Jest tylko majątek osób fizycznych, który *może* ze względów
    podatkowych być zaliczony do "przeznaczonego do prowadzenia
    DG" bądź "nieprzeznaczonego". Stosownie do umowy S.C.
    (lub "domniemania wg. udziałów") każdy z uczestników umowy
    jest współwłaścicielem każdego młotka traktowanego jako
    "do działalności" i ma doń ułamkowe prawo oraz ponosi zań
    załkowitą odpowiedzialność :]
    Ułamkowe prawo wyraża się w obowiązku zapłacenia podatku
    od stoswnej wartości :] w razie przekazania na potrzeby
    osobiste, czyli wyłączenia z DG.
    Podział przebiega wzdłuż granicy "osobiste-DG", a *NIE*
    "spółkowe-Jasia-Adama" ! Wszystko w S.C. jest "spółkowe"
    o tyle, że przy przekazaniu współwłaściciele będą musieli
    zapłacić podatek dochodowy każdy osobno :[ a VAT zapłaci
    spółka :] (nieźle skonstruowane, nieprawdaż ?)

    [...]
    >+ A prawa upadłościowego proponuję tutaj nie
    >+ stosować (dotyczy ono podmiotów o innym statusie prawnym).

    Przyznam że jestem lekko zszokowany: zechesz potwierdzić
    głośno i wyraźnie, że twoim zdaniem jako prowadzący DG
    *nie mogę zbankrutować* ??

    >+ Rekapitulując : SC nie może "upaść".

    Oczywiście. Upadają wspólnicy.

    >+ Wierzyciele mogą prowadzących DG ścigać do grobowej deski,

    Ścigałeś takiego ? ;)
    Bo ja myślałem że przez 10 lat :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG OF)

  • 5. Data: 2003-07-03 11:56:47
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > Ścigałeś takiego ? ;)
    > Bo ja myślałem że przez 10 lat :]

    niekoniecznie ; zajrzyj do kc,
    tam piszą, kiedy przerywa się
    bieg przedawnienia i co się potem dzieje z biegiem
    przedawnienia;

    pzdr
    g.

  • 6. Data: 2003-07-03 21:11:12
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    No dobrze. Franek ma sp z oo, a Wacek ma DG OF w S.C. z Wojtkiem.

    Franek chce kupić "prywatnie" auto, ale nie ma pieniędzy. Co robi ? Bierze
    kredyt, bo z firmy nie może "tak sobie wziąć", bo jak "tak sobie weźmie" to
    narobi sobie kłopotów.

    Co robi Wacek ? Uzgadnia z Wojtkiem, że bierze forsę na auto, albo biorą
    obaj (kiedy chcą) i kupują sobie po autku.. Czy gdzieś w kwitach firmy Wacek
    i Wojtek pobraną forsę dokumentują ? Nie.

    Odwracamy sytuację. Firma Wacka (i Wojtka) ma zakłócenia w płynności
    finansowej. Co robi Wacek ? Bierze forsę z konta osobistego i wpłaca na
    konto firmowe. Fiskusa to nie obchodzi (to nie jest żadne dokapitalizowanie
    ani aport, gdyż i na koncie prywatnym i na firmowym to są pieniądze Wacka -
    była o tym mowa na "podatkach" kilka miesięcy temu). Pieniążki włożone
    wyciąga (albo i nie) wg woli.

    A jak to wygląda a firmie Franka ? Nieco inaczej, nieprawdaż ?

    No to teraz o "upadłości".

    Franek tak prowadził firmę, że jego firma ma długi i nie ma czym ich
    zapłacić. Mijają kolejne terminy, kontrahenci Franka uzyskują kolejne tytuły
    wykonawcze. Wierzyciele z tymi tytułami idą gdzie ? Do firmy Franka, czy do
    jego prywatnej willi w Konstancinie ? Czy w skład masy upadłości firmy
    Franka wejdzie firma, czy też firma + prywatna willa Franka ?

    A jak to będzie z Wackiem i jego willą w Magdalence ? Albo jak willa będzie
    nie Wacka, ale Wojtka ? A wierzyciel mając w garści tytuł wykonawczy może
    grzecznie poprosić o zwrot jego pieniążków. Chyba, że odsetki ustawowe
    wyniosą 20 %. Jaki bank da mu tyle ?

    O przedawnieniu roszczeń coś słyszałem, ale o przedawnieniu ich egzekucji -
    szczególnie po wydaniu tytułu wykonawczego ... to nie. A masa spadkowa może
    składać się zarówno z tego, co zeszły sobie z tego świata miał, jak też i z
    tego, co był winien innym. I chyba nie można przyjąć jednego odrzucając
    drugie ?

    To teraz jest ( i gdzie) to mieszanie pieniędzy, czy mieszania nie ma ?

    Aha , jeszcze jedno : to Wacek (z Wojtkiem) muszą robić coroczny bilans, czy
    nie ? Bo Franek chyba musi ? To dlaczego jeden musi, a drugi nie ?

    Pozdrawiam

    AR

  • 7. Data: 2003-07-04 21:55:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2003, Andrzej R. wrote:

    >+ No dobrze. Franek ma sp z oo, a Wacek ma DG OF w S.C. z Wojtkiem.

    Nie wiem kogo komentujesz (brak cytatów, a poprzednie posty już
    w archiwum i nie chce mi się ich wyciągać :)) ale jako zamieszany
    w wątek odezwę się:
    [...]
> [...]
    >+ była o tym mowa na "podatkach" kilka miesięcy temu). Pieniążki włożone

    Oczywiście.
    Dlatego nie ma żadnego "mieszania" pieniędzy "firmowych" (określenie
    "firma" w odniesieniu do nazwy DG OF jest nieprawidłowe :))
    z "osobistymi", bo wszystkie kapitały są "osobiste".
    [...]
> [...]

    >+ nie Wacka, ale Wojtka ? A wierzyciel mając w garści tytuł wykonawczy może
    >+ grzecznie poprosić o zwrot jego pieniążków.

    Przepraszam bardzo - jeśli jeden z drugim mają po willi to *nie
    kwalifikują się* do upadłości, bo są wypłacalni !
    Jak wpadłeś na to żeby właściciel willi mógł być uznany za
    bankruta ? - owszem, możliwe. Jeśli ma długi znacznie przekraczające
    wartość owej willi to tak...

    Przestają być wypłacalni jak mimo sprzedania willi i podjęcia
    pracy nie są zdolni spłacać odsetek od długów :]

    [...]
> [...]
    >+ tego, co był winien innym. I chyba nie można przyjąć jednego odrzucając

    :)
    Do tego się nie odnosiłem to i więcej nie skomentuję.
    Skorzystam tylko z okazji - skoro majątek OF jest *jeden* to składa
    się z sumy aktywów i pasywów :)
    A co do przedawnienia egzekucji to odsyłano mnie do KC, tam są
    zapiski czy i jak ma miejsce ;) oraz jak go uniknąć.
    Nie dotarłem wczoraj do zapisów w prawie upadłościowym (za dużo
    tekstu :[) bo postanowiłem iść spać :> (i dziś też tak będzie :)).
    Znaczy: nie cytuję przepisów ale liczę na resztę dyskutantów ;) !

    >+ To teraz jest ( i gdzie) to mieszanie pieniędzy, czy mieszania nie ma ?

    Nie ma.
    Przynajmniej jeśli sobie przypominam własne zdanie ;)
    Spółka - ma wydzielony majątek.
    DG OF (w tym SC) - nie ma wydzielonego majątku, majątkiem jest
    majątek prowadzących DG. Nie wydzielony z ich życia ;) !

    Jedno i drugie (firma i OF prowadząca DG) może upaść.
    Coś źle wymieniłem ? ;)

    >+ Aha , jeszcze jedno : to Wacek (z Wojtkiem) muszą robić coroczny
    >+ bilans, czy nie ?

    A to spytaj ich jaki sposób księgowania i rozliczania podatków
    przyjęli/stosują/lub_byli_zmuszeni_przyjąć.
    Szczegóły do zdobycia na *.podatki :) (groups.google, bo jak rozumiem
    sprawa nie jest pilna i szkoda $%^&* zawracać ;))
    Po częsci w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, po części
    w zależności od kwoty rocznego przychodu, po części w zależności
    od tego z kim mają kontakty (!) - mogą wybrać (lub być wykluczeni
    z wyboru któregoś sposobu):
    - ryczałt stały czyli kartę podatkową
    - ryczałt liniowy zwany ryczałtem ewidencjonowanym
    - zasady ogólne zwane KPiR
    - pełną księgowość zwaną księgami handlowymi

    Jak wylosują/wybiorą/podpadną pod PK - to muszą sporządzać
    bilans i tyle. Może się zdarzyć że jednego roku będą na
    PK a kolejnego na KPiR albo ryczałcie.

    >+ Bo Franek chyba musi ? To dlaczego jeden musi, a drugi nie ?

    Bo byli tacy co tak zapisali w przepisach :], spółki handlowe
    muszą prowadzić PK. Cel wynika z przyczyn: inne niż PK zasady
    księgowania nie dają narzędzi do określenia rentowności przed-
    siębiorstwa.
    Stosując pewne skróty myślowe określam to przykładowo tak:
    "kupując towar handlowy nie zwiększasz ani nie zmniejszasz
    majątku w rozliczeniu", "środki trwałe kupuje się z już
    opodatkowanych pieniedzy" i inne takie :], wcale nie oczywiste
    dla kogoś kto patrzy "z zewnątrz" !
    Dla określenia rentowności czyli "zysku osobistego krwiopijców
    właścicieli" fakt posiadania dwu ton pyłu marmurowego oraz
    prasy hydraulicznej jest taki sobie (zjeść nie zjedzą, w willi
    nie postawią - chyba że lubią :>) i potrzebne jest inne narzędzie.
    I teraz:
    Ponieważ spółka "z zasady" działa tak że *przedstawiciele*
    włażą na głowy właścicieli ;> i robią co chcą - to muszą być
    narzędzia ich kontroli.
    Przy "osobistym prowadzeniu" DG to właściciel "robi co chce",
    więc do dość sporych wartości obrotu pozwala mu się żeby nie
    wiedział co robi :> (oczywiście *nie ma zakazu* prowadzenia
    dla własnych celów różnych rozliczeń - ale równiez *nie ma
    obowiązku* wnikania czy zakup rzeczonej prasy "się bardzo
    opłacił" - z p. widzenia podatków wystarczy że przyniósł jaki-
    kolwiek dochód, mało: nadzieję na dochód !!).

    Ale się rozpisałem... reszta w groups.google :), szukać w grupie
    "podatki" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)