  • 1. Data: 2006-05-20 21:35:11
    Temat: Wycena udziałów
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Załóżmy taką sytuację - mam udziały w firmie A. Wartość nominalna 50 tys.,
    księgowa 150 tys., rynkowa 300 tys. Kolega ma udziały w firmie B - wartości
    identyczne. Postanawiamy się nimi zamienić.

    Przy zbyciu udziałów trzeba zapłacić podatek od ceny, po jakiej są zbywane
    pomniejszonej o koszty uzyskania (załóżmy, żeby przy zakładaniu firmy 50
    tys. było wniesione w gotówce, więc koszt wynosi 50 tys.).

    Czy jest istotne, po jakiej cenie zostanie dokonana zamiana? Jeśli po
    nominalnej, to podatku nie będzie. Po każdej wyższej - będzie 19% od różnicy
    między tą ceną a 50 tys. W dodatku będzie to podatek 'nieodzyskiwalny', tzn.
    ja zapłacę go od zbycia swoich udziałów i nie odzyskam nabywając udziały
    kolegi.

    Niby skarb państwa jest do tyłu, ale tak naprawdę to jest tylko odwleczenie
    podatku w czasie. Jeśli w końcu będę chciał zarobić swoje i sprzedać udziały
    po cenie rynkowej, to ten podatek i tak będę musiał zapłacić. Gdybyśmy teraz
    dokonali zamiany ustalając wartość na 300 tys., to w przyszłości 300 tys.
    byłoby kosztem uzyskania (więc teraz bym zapłacił większy podatek, a w
    przyszłości mniejszy).

    Czy zatem ustalenie wartości na nominalną jest OK i nikt się nie przyczepi?

    A co gdyby była poniżej nominalnej? Tzn. gdyby była sytuacja taka:
    - mam udziały w firmie A, nominalnie 50 tys., księgowo 150, rynkowo 300
    - kolega - w firmie B, nominalnie 100 tys., księgowo 150, rynkowo 300

    Zamieniamy się ustalając wartość na 50 tys. i nie płacimy żadnego podatku
    (nie licząc oczywiście PCC). Jest OK?

    P.