  • 1. Data: 2013-03-11 19:06:52
    Temat: Warunek/warunki konieczne do emerytury?
    Od: Tomek Głowacki <t...@n...o2.pl.cx>

    Cześć,

    Mam pytanie, bo nigdzie w necie nie mogę znaleźć spójnej i jednoznacznej
    informacji:

    Jakie są warunki niezbędne dla mężczyzny w wieku emerytalnym do
    przejścia na emeryturę? Rozumiem 65 albo więcej lat. Ale co jeszcze? Ile
    lat pracy (tj. okresów składkowych) udokumentowanych? 25? 35? czy nie ma
    takiego warunku? Czy niezbędne jest posiadanie wyliczonego kapitału
    początkowego? Czy przyszły emeryt musi pracować do dnia emerytury, czy
    może być np. bezrobotnym bez prawa do zasiłku? Czy musi mieć w jakimś
    okresie przed emeryturą jakieś okresy składkowe, czy powiedzmy może mieć
    okresów składkowych 25 lat z hakiem, na 10 lat przed emeryturą i to
    wystarczy i tylko musi czekać na swoje 65 urodziny? A co jeśli ma
    orzeczoną tylko częściową niezdolność do pracy, a nie całkowitą (co by
    ułatwiło generalnie sprawę)?

    Może pytania trywialne, ale naprawdę, bajzel informacyjny jest w
    internecie taki, że nie jestem w stanie niczego jednoznacznego z tego
    skompilować....

    --
    Tomek Głowacki

  • 2. Data: 2013-03-11 21:00:02
    Temat: Re: Warunek/warunki konieczne do emerytury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Mar 2013, Tomek Głowacki wrote:

> [...]
    > okresów składkowych) udokumentowanych? 25? 35? czy nie ma takiego warunku?

    A kiedy urodzony?

    AFAIK nie ma takiego warunku dla urodzonych po 1949.
    Jest dla urodzonych wcześniej, bo brakuje danych dotyczących
    wpłacanych składek i kwota ubezpieczenia jest "wirtualizowana".
    Rzuć okiem do ustawy, link niżej, art.24 (*jedynym* warunkiem
    jest wiek emerytalny, zaś wyjątki działają w drugą stronę - *niekiedy*
    emerytura przysługuje mimo nieosiągnięcia tego wieku), oraz
    odpowiednio art.27, gdzie eksplicite wymieniono wymagane
    minima okresów składkowych i nieskładkowych.

    > Czy niezbędne jest posiadanie wyliczonego kapitału początkowego?

    Owszem.
    ZUS z braku laku przyjmie zera tam gdzie może :>

    > Czy przyszły
    > emeryt musi pracować do dnia emerytury, czy może być np. bezrobotnym bez
    > prawa do zasiłku?

    Nie no, to pytanie jest retoryczne.

    > swoje 65 urodziny? A co jeśli ma orzeczoną tylko częściową niezdolność
    > do pracy, a nie całkowitą (co by ułatwiło generalnie sprawę)?

    Piszesz o rencie czy emeryturze?
    Bo to dwie różne sprawy.
    Zwróć uwagę iż dla renty są wyłączenia (w rodzaju "nie bierze się pod
    uwagę jeśli nie podlegał co najmniej rok" i inne takie).

    > Może pytania trywialne, ale naprawdę, bajzel informacyjny jest
    > w internecie taki, że nie jestem w stanie niczego jednoznacznego z tego
    > skompilować....

    No to zacznij od ustawy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,1,17,,,,,ubezp
    ieczenia-i-swiadczenia.html
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,1,17,41,,,,eme
    rytury-renty-i-swiadczenia-przedemerytalne.html
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,17,41,410,,,
    ustawa-z-dnia-17121998-r-o-emeryturach-i-rentach-z-f
    unduszu.html
    ("kapitałowa" ma osobną ustawę, na listach wyżej widać)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-03-11 21:30:11
    Od: Tomek Głowacki <t...@n...o2.pl.cx>

    > A kiedy urodzony?

    1950.

    > Owszem.
    > ZUS z braku laku przyjmie zera tam gdzie może :>

    Ok, no to na szczęście mamy i ZUS nawet się do błędu w wyliczeniu
    przyznał i wyliczył raz jeszcze, korzystniej.

    > Nie no, to pytanie jest retoryczne.

    Dla mnie właśnie nie - nie wiem czemu, gdzieś mi w głowie chodzi, że
    przyszły emeryt musi w jakimś okresie przed emeryturą jednak
    przepracować jakiś okres. Rzeczony przyszły emeryt nie pracuje od
    daaawna (2003). Wiem, może to bez sensu, ale ja po prostu ZUSowi nie
    ufam...

    > Piszesz o rencie czy emeryturze?
    > Bo to dwie różne sprawy.
    > Zwróć uwagę iż dla renty są wyłączenia (w rodzaju "nie bierze się pod
    > uwagę jeśli nie podlegał co najmniej rok" i inne takie).

    Jasne, mówię o emeryturze. Już rozumiem.

> [...]
    >
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,17,41,410,,,
    ustawa-z-dnia-17121998-r-o-emeryturach-i-rentach-z-f

    Dzięki, trochę się rozjaśniło - czyli wiek wyższy (65 i 11 miesięcy) a
    reszta normalnie.

    --
    Tomek Głowacki

  • 4. Data: 2013-03-11 23:27:56
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2013-03-11 21:30, Użytkownik Tomek Głowacki napisał:

> [...]
    > przepracować jakiś okres. Rzeczony przyszły emeryt nie pracuje od
    > daaawna (2003). Wiem, może to bez sensu, ale ja po prostu ZUSowi nie

    Nie wiem jak jest teraz ale kilka lat temu w szpitalu jeden
    człowiek tłumaczył mi że dotrwał do 65 roku życia, miał przepracowane
    sporo więcej niż minimalnie wymagane 25 lat udokumentowanej
    pracy i nie dostał emerytury. Tłumaczył że w momencie osiągnięcia
    65 lat nie pracował ani nie był na rencie inwalidzkiej i
    dlatego emerytury nie dostał.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2013-03-12 08:20:30
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > pracy i nie dostał emerytury. Tłumaczył że w momencie osiągnięcia
    > 65 lat nie pracował ani nie był na rencie inwalidzkiej i

    Bredzisz. Kilka lat temu, czyli urodzony przed 1949 r. otrzymywał emeryture
    zawsze gdy miał ukończone 65 lat i staż pracy ponad 25 lat.
    Oczywiscie nie z automatu, tylko na swój wniosek. Z automatu otrzymywał gdy
    pracował, czyli inaczej wniosek wraz załacznikami sporządzał za niego zakład
    pracy.

    pozdr