  • 1. Data: 2002-11-18 10:33:45
    Temat: Użyczenie i odp. osób utrzymujących hotele
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    Muszę udzielić odpowiedzi na Poradzie Prawnej. Brakuje mi tylko jednego
    elementu układanki, a nie mam pod ręką żadnego komentarza do k.c. niestety.
    Mam więc prośbę, do osób, które coś wiedzą na ten temat.

    Czy można uznać, że osoba, która wzięła rzecz w użyczenie jest odpowiedzialna
    wobec użyczającego za utracenie tej rzeczy wskutek kradzieży dokonanej w
    hotelu?

    Próbowałem to rozgryść z art. 714 k.c., ale nie mogę sobie poradzić. Chodzi
    mi mianowiecie o to, że biorący w użyczenie jest odpowiedzialny za
    przypadkową utratę rzeczy jeżeli "nie będąc do tego upoważnionym przez umowę
    ani zmuszony przez okoliczności powierza rzecz innej osobie". Chodzi mi
    właśnie o to, czy pozostawienie rzeczy w hotelu można uznać za działanie nie
    zdeterminowane koniecznością oraz bez upoważnienia umownego. Nie będę krył,
    że lepsza byłaby dla mnie odpowiedź pozytywna ;)

    Jeśli jednak odpowiedź jest negatywna (szczególnie, że właściciel rzeczy był
    również w hotelu, więc możnaby pośrednio uznać, że zgodził się na
    pozstawienie rzeczy w hotelu) to moje pytanie jest takie:
    1. Poszkodowanym jest wtedy nie biorący w użyczenie tylko użyczający
    2. Jednakże na mocy przepisów o odpowiedzialności osób utrzymujących hotele
    poszkodowanym może być tylko gość hotelowy, który wniósł rzecz do hotelu
    (mimo, że właściciel rzeczy był w hotelu to nie on ją wniósł)
    3. Czy można więc jakoś uznać za osobe uprawnioną do odszkodowania od
    właściciela hotelu właściciela rzeczy??

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2002-11-18 12:38:57
    Temat: Re: Użyczenie i odp. osób utrzymujących hotele
    Od: "Raldek" <r...@p...pl>

    Cześć
    według mnie sprawa wygląda tak:
    biorący w użyczenie odpowiada wobec dającego w użyczenie za utratę rzeczy.
    Prowadzący hotel odpowiada wobec biorącego w użyczenie za utratę rzeczy w
    hotelu.

    Sprawa więc wygląda tak, że prowadzący hotel płaci biorącemu w użyczenie
    odszkodowanie, a biorący w użyczenie oddaje je dającemu w użyczenie.

    Oczywiście zakładam, że spełnione są przesłanki odpowiedzialności prowadzącego
    hotel.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 3. Data: 2002-11-18 12:53:14
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witaj Robercie!

> [...]
    >
    > Sprawa więc wygląda tak, że prowadzący hotel płaci biorącemu w użyczenie
    > odszkodowanie, a biorący w użyczenie oddaje je dającemu w użyczenie.

    No dobrze, ale jesteś całkowiecie pewien odpowiedzialności biorącego rzecz w
    użyczenie wobec właściciela rzeczy za utratę rzeczy w opisanych
    okolicznościach? Mi też się tak wydaje, ale udzielając porady lubię mieć
    pewność. Bardzo by mi pomogło zacytowanie jakiegoś komentarza lub orzeczenia.

    Pozdrawiam
    Paweł