  • 1. Data: 2004-02-21 16:03:33
    Temat: Testament - ale tylko dla mieszkania?
    Od: "Jan Zkijan" <m...@g...pl>

    Witam,

    mieszkanie spoldzielcze, wlasnie wykupione.
    Siostra wykupuje placi powiedzmy 20 tys.
    Mama chce nam to zostawic po swojej smierci,
    ale uklad ma byc taki, ze siostra bedzie miala
    udzial wiekszy niz ja powiedzmy 60:40 ale
    umowa ma dotyczyc tylko tego konkretnego
    mieszkania.

    W 2 biurach notarialnym telefonicznie dowiedzialem
    sie ze jesli mama spisuje testament to taki zapis
    o nierownym podziale ma zastosowanie do wszystkiego
    co zostawi a nie tylko do tego mieszkania bo jest
    to zapis testamentowy i inaczej sie nie da. Nie da
    sie wyodrebnic ze taki podzial to tylko do tego
    mieszkania a ewentualna reszta (ktorej na razie
    nie ma fizycznie) po polowie.

    Problem w tym, ze mi sie taki uklad nie widzi bo,
    co prawda poza tym mieskzaniem raczej obecnie
    nic innego nie ma, ale moze sie zdarzyc, ze bedzie
    np. ziemia po jej braciach choc tego nie wiadomo,
    bo wszyscy zyja (oczywiscie oby jak najdluzej ;)

    Czy jest jakies wyjscie, forma umowy (poza darownizna)
    zeby ten problem rozwiazac tzn. dopiero po smierci mamy
    otrzymujemy to mieszkanie na zasadach podzialu 60:40
    ale inny ewentualny spadek (np. ziemia) po polowie?

    Pozdrawiam
    Janek

  • 2. Data: 2004-02-21 21:24:59
    Temat: Re: Testament - ale tylko dla mieszkania?
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik "Jan Zkijan" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > otrzymujemy to mieszkanie na zasadach podzialu 60:40
    > ale inny ewentualny spadek (np. ziemia) po polowie?

    Hej!

    Oczywiscie, ze jest rozwiazanie. Kiedys sie to nazywalo
    LEGAT a teraz po prostu ZAPIS TESTAMENTOWY. Zalecam
    o lekture art. 968 i nastepnych Kodeksu Cywilnego.

    W duzym skrocie: powolanie do spadku dotyczy calego
    majatku zmarlego, mozna oczywiscie podzielic ty 2/5 twoja
    siostra 3/5 ale rzeczywiscie tak jak ci poradzono u notariusza
    dotyczy to wszystkiego, nie tylko mieszkania.
    Zapis z kolei umozliwia rozporzadzenia konkretna rzecza
    (w tym wypadku mieszkaniem badz jego czescia np. 3/5 mieszkania).
    Spadkodawca zobowiazuje
    w testamencie spadkobierce ustawowego badz testamentowego
    do wykonania zapisu (czyli w tym przypadku przeniesienia
    na ciebie badz twoja siostra tych 3/5) i juz... potem tylko
    trzeba isc do notariusza by to "sformalizowac". ok nie bede
    sie wdawal w szczegoly ale na pewno jest to mozliwe chociaz
    pewnie nie praktykowane zbyt czesto i notariusz na poczatku
    pewnie nie bedzie wiedzial "jak to sie je".

    pozdrawiam serdecznie,
    konrad