  • 1. Data: 2013-06-09 01:38:52
    Temat: Spadek, przepisanie majątku - problem
    Od: "G.K." <"tertb69[rot13]"@tnmrgn.cy>

    Witam,
    Kilka lat temu, bodajże 6 zmarła moja Babcia. Babcia miała gospodarstwo,
    przez ostatnie kilka lat mieszkała ze swoim synem, który się nią
    opiekował. Babcia miała również drugiego syna i córkę. Po jej śmierci
    nie było postępowania spadkowego. Tak naprawdę nie wiadomo co po sobie
    pozostawiła, nie było podziału majątku.
    A teraz pytanie: co jeśli sprawa o podział majątku odbyła by się teraz i
    okazało by się, że Babcia wcześniej przepisała cały majątek na tego syna
    z którym mieszkała? Drugi syn i córka mogli o tym nie wiedzieć, a teraz
    jeśli zechcą rozdzielić majątek i okaże się, że nie ma majątku?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2013-06-09 02:53:08
    Temat: Re: Spadek, przepisanie majątku - problem
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    G.K. wrote:
> [...]
    > z którym mieszkała? Drugi syn i córka mogli o tym nie wiedzieć, a teraz
    > jeśli zechcą rozdzielić majątek i okaże się, że nie ma majątku?

    Na kogo jest gospodarstwo możesz łatwo znależć w księgach wieczystych
    gospodarstwa. Sprawdzic sobie możesz sam.

    Nawet jeśli na sprawie okażę się, że gospodarstwa w spadku nie ma, to
    nic wielkiego sie nie stanie. Najwyzej bedziecie 600 zl do tyłu, ale za
    to bedziecie mieli papiery z sądu co się komu należy.

    W każdym razie najlepiej załatwić to teraz gdy spadkobierców jest
    trzech, bo potem bedziecie szukac wnuków po świecie.

  • 3. Data: 2013-06-09 21:11:28
    Od: "G.K." <"tertb69[rot13]"@tnmrgn.cy>

    W dniu 2013-06-09 02:53, witek pisze:

> [...]
    >
    > W każdym razie najlepiej załatwić to teraz gdy spadkobierców jest
    > trzech, bo potem bedziecie szukac wnuków po świecie.

    No właśnie, jesli gospodarstwa w spadku nie ma. Poza gospodarstwem nic
    więcej w zasadzie Babcia nie miała. Czyli będziemy 600 zł do tyłu nie
    zyskując nic w zamian, bo sprawa ewentualnego zachowku już się przedawniła?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 4. Data: 2013-06-09 22:41:13
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-06-09 21:11, G.K. pisze:
> [...]

    Najlepiej zapytać syna, który z babcią mieszkał, o stan prawny
    nieruchomości.

    Co do postępowania spadkowego to na pewno warto je przeprowadzić, gdyż
    ew. wchodzi kwestia zachowku.

    W kwestii przedawnienia...
    Zgodnie z art. 1007 § 1 roszczenia uprawnionego z tytułu *zachowku*
    oraz roszczenia spadkobierców o zmniejszenie zapisów zwykłych i poleceń
    przedawniają się z upływem lat pięciu od _ogłoszenia_ *testamentu*.
    § 2 - roszczenie przeciwko osobie obowiązanej do uzupełnienia zachowku z
    tytułu otrzymanych od spadkodawcy zapisu windykacyjnego lub darowizny
    przedawnia się z upływem lat pięciu od otwarcia spadku.

    Wykaz dokumentów, które będą potrzebne u notariusza (lub w sądzie - za
    wyjątkiem zaświadczenia o numerze PESEL spadkodawcy) i opis etapów
    postępowania znajdziesz na
    http://www.notariusz-centrum-warszawa.pl/poswiadczen
    ie-dziedziczenia.htm

    Jeśli masz numer Księgi Wieczystej sprawdź na
    http://ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html
    lub wujka oraz ich podstawa nabycia np. umowa darowizny / dożywocia.

    > No właśnie, jesli gospodarstwa w spadku nie ma. Poza gospodarstwem nic
    > więcej w zasadzie Babcia nie miała. Czyli będziemy 600 zł do tyłu nie
    > zyskując nic w zamian, bo sprawa ewentualnego zachowku już się przedawniła?

    Hmmm.
    W Sądzie to powinno wyjść z 50 zł (art. 49. ust. 1 pkt 1 Ustawy o
    kosztach w sprawach cywilnych), a u notariusza z 300- 350 zł.

    pozdr
    DeZeusz

  • 5. Data: 2013-06-12 02:08:13
    Od: "G.K." <"tertb69[rot13]"@tnmrgn.cy>

    Czyli jednak nie ma żadnych szans na cokolwiek. 5 lat już minęło,
    testamentu jako takiego nie było, a tzw. otwarcie wg prawa jest z chwilą
    śmierci spadkodawcy. A co do pytania syna, to nie można już tego zrobić,
    gdyż zmarł w zeszłym miesiącu a jego żona 2 tygodnie wcześniej.
    Pozostaje jedynie próba unieważnienia aktu notarialnego, gdyż Babcia
    przez ostatnie lata chorowała na Alzheimera i nie bardzo rozumiała co
    się z nią dzieje. Ale to wątpliwa sprawa.
    Pozdrawiam,
    Grzegorz