    From: "gosc" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek w pracy
    Date: Thu, 25 Nov 2004 18:30:33 +0100

    > moze i masz racje ale czy jest jakas ochrona prawna na wypadek gdyby
    > chcial mnie zwolnic po powrocie z chorobowego?

    popieram co mowia przedmowcy - moze twoj pracodawca jest uczciwy, ale moim
    zdaniem ryzyko za duze - zdecydowanie i bez dwoch zdan zalatwiaj zus i inne
    sprawy, skontaktuj sie z PIP (panstwowa inspekcja pracy)

    ponadto nie chce cie martwic, ale moze sie zdarzyc, ze twoj stan zdrowia za
    rok czy dwa sie pogroszy (nie wiadomo jak zachowa sie organizm), jesli
    zalatwisz to jak trzeba, bedziesz mial otwarta droge do renty, gdyby zdrowie
    zaczelo ci szwankowac, jesli nie, to dochodzenie sie z pracodawca za 2 lata
    moze byc zdecydowanie trudniejsze i najprawdopodobniej wtedy zostaniesz na
    lodzie

    co do ochrony prawnej po powrocie z chorobowego to automatycznej nie ma, ale
    mozesz dochodzic swoich praw przed sadem pracy, jesli uznasz, ze zwolnienie
    bylo rezultatem wypadku - jesli masz umowe o prace na czas nieokreslony, to
    sprawa wydaje sie wygrana niemal z automatu (choc oczywiscie nikt glowy nie
    da), jesli inna moze byc trudniej

    niezaleznie od tego, ze powinienes zalatwiac i powiadomic kogo trzeba o
    wypadku, mysle, ze juz po zawiadomieniu (koniecznie pisemnie) powinienes
    pogadac z pracodawca i wytlumaczyc mu dlaczego to zrobiles i jakie byly
    twoje obawy, w koncu nawet w tak trudnej sytuacji warto grac w miare fair,
    staraj sie tez nie zaogniac sytuacji niepotrzebnie - natomiast nie traktuj
    wystapienia do odpowiednich organow w charakterze donosu

    mysle, ze jesli firma bedzie chciala cie zwolnic i gra nie fair, to i tak
    cie zwolni niezaleznie czy bedziesz walczyl, czy nie, jedynie moment
    zwolneinia moze byc inny (moze troche pozniej, moze troche wczesniej)