  • 1. Data: 2002-11-14 15:51:36
    Temat: weksel
    Od: "Kreska" <k...@s...lex.pl>

    witam
    spotkałam się z takim problemem i wlaściwie nie wiadomo z której strony
    ugryźć:(
    firma wystawiła weksle inblanco, ale bez deklaracji weksloweji jakiejś
    umowy. koleś sobie wypelnił i sprzedał te weksle no i teraz nabywca żąda
    pieniędzy od firmy. Co z tym fantem zrobić?

    Z góry dziękuję za oświecenie, od kilku tygodni szukam i jakoś nie bardzo
    wiem...

  • 2. Data: 2002-11-14 20:12:14
    Temat: Re: weksel
    Od: "Lukasz Ciszewski" <l...@o...pl>

    nieznajomosc prawa szkodzi

  • 3. Data: 2002-11-14 21:05:43
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On Thu, 14 Nov 2002 15:51:36 -0000, "Kreska" <k...@s...lex.pl>
    wrote:

    >witam
    >spotka?am si? z takim problemem i wla?ciwie nie wiadomo z której strony
    >ugry??:(
    >firma wystawi?a weksle inblanco, ale bez deklaracji weksloweji jakiej?
    >umowy. kole? sobie wypelni? i sprzeda? te weksle no i teraz nabywca ??da
    >pieni?dzy od firmy. Co z tym fantem zrobi??
    Cieszyc sie, ze nie wypelnil na wyzsza kwote...
    K.

  • 4. Data: 2002-11-15 09:13:18
    Od: w...@p...onet.pl

    > firma wystawiła weksle inblanco, ale bez deklaracji weksloweji jakiejś
    > umowy. koleś sobie wypelnił i sprzedał te weksle no i teraz nabywca żąda
    > pieniędzy od firmy. Co z tym fantem zrobić?

    Witam,
    no to ktos ma fantazję, jak podpisuje weksel in blanco bez deklaracji ...

    Prawo wekslowe znam bardzo pobieżnie, ale może można by podnieść, że
    porozumienie wekslowe było zawarte (nie pisemnie) - no bo w sumie nie ma wymogu
    pisemności i weksel został wypełnieny z naruszeniem jego postanowień. Może ten
    weksel był służył zabezpieczeniu jakiegoś zobowiązania i dało by się udowodnić
    że w związku z tym była to deklaracja (ustna albo dorozumiana). chociaz to
    bardzo karkołomne.
    pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2002-11-15 10:25:28
    Od: "Michał M." <m...@b...pop.pl>

    W artykule news:ar0fml$89b$1@news2.tpi.pl,

    www.weksel.pl

  • 6. Data: 2002-11-15 21:03:29
    Od: "Kreska" <k...@s...lex.pl>

    w końcu jakaś konkretna odpowiedź:)
    czy to, o czym Pan pisze, mozna podnieść w sytuacji gdy weksel został
    sprzedany i nabywca żąda zapłaty?
    czy nabywca (bank) nie powinien sprawdzić przed wykupieniem weksla jego
    prawdziwości?
    czy to nie jest fałszerwstwo?
    czy sprzedający odpowiada za taki weksel czy tylko wystawca?
    czy w ogóle cokolwiek można zrobić czy tez bezwarunkowo trzeba zapłacić?

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:7...@n...onet.pl...

  • 7. Data: 2002-11-15 22:18:04
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Nov 2002, Kreska wrote:

    >+ w końcu jakaś konkretna odpowiedź:)

    Podanie wKF: odpowiedzi pod cytatami ułatwiają dalsze
    komentowanie... !

    [...przesunięte...]
> [...]

    >+ sprzedany i nabywca żąda zapłaty?
    >+ czy nabywca (bank) nie powinien sprawdzić przed wykupieniem weksla jego

    O ile dobrze rozumiem, to ty chcesz zablokować realizację
    weksla. A o ile (również) dobrze rozumiem, to chyba jednak
    *najpierw* musisz wypłacić co trzeba posiadaczowi weksla,
    a *później* możesz dochodzić zwrotu od niesolidnego
    partnera...

    >+ czy to nie jest fałszerwstwo?

    W którym miejscu ??
    Przecież wszystkie dane są prawdziwe ! Nadużycie wobec
    twojej firmy (kwota, której *naprawdę* żąda partner)
    - być może. Ale on *mógł* ją wpisać, skoro nie wpisaliście
    wy - tylko źle wpisał :[ i *co najwyżej za to* odpowie, IMHO.

    >+ czy sprzedający odpowiada za taki weksel czy tylko wystawca?
    >+ czy w ogóle cokolwiek można zrobić czy tez bezwarunkowo trzeba zapłacić?

    Czytałeś weksel.pl ?
    Zdaje się że nie wspominałeś o zastrzeżeniu "nie na zlecenie"
    albo "tylko na rzecz". Czyli *mógł* go sprzedać. A weksel
    jest formalnie poprawny, o ile dobrze rozumiem...
    No to ... :(
    [...]
    >+ > no to ktos ma fantazję, jak podpisuje weksel in blanco bez deklaracji ...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-11-16 14:26:00
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kreska" <k...@s...lex.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pieniędzy od firmy. Co z tym fantem zrobić?
    >
    > Z góry dziękuję za oświecenie, od kilku tygodni szukam i jakoś nie bardzo

    Miesiac temu na grupie pl.praca.dyskusje byla dyskusja na temat zagrozen
    zwiazanych z wekslem in blanco. Temat juz zniknal z grupy, ale wyslalam Twoj
    post wszystkim dyskutantom majacym na ten temat optymistyczniejsze poglady
    niz ja.
    Moze oni znaja jakies wyjscie.

    Zgodnie z moja wiedza opisana firma ma powazny problem.
    Podpisujac weksel zobowiazujesz sie do BEZWARUNKOWEGO zaplacenia wpisanej
    na nim kwoty. Oznacza to, ze powod podpisania weksla nie ma znaczenia.
    W przypadku weksla in blanco wpisana
    kwota może być dowolna i teoretycznie może znacznie przekraczac Twój
    rzeczywisty dług.
    Weksel nie ulega automatycznemu anulowaniu, kiedy splacisz swoje
    zobowiazanie. Druga strona moze
    go wtedy zniszczyc, ale moze tez...wpisac tam dowolna sume i kazac Ci
    zaplacic, a sąd nie ma prawa brac pod uwage tego, ze weksel mial tylko
    zabezpieczyc kwote, ktory splaciles, albo kwote znacznie nizsza.
    Mowiac inaczej: trudno w interesach znalezc wyzsza forme zaufania do
    kontrahenta, niz podpisanie mu weksla in blanco.
    Dlatego nie bardzo widze mozliwosc znalezienia tu jakiegos haczyka.
    Zastanawiam sie, czy jest w tym wszystkim cos optymistycznego. Przychodza mi
    do glowy tylko 2 rzeczy:
    -jesli suma nie jest duza, to jest to tylko niska cena za doswiadczenie,
    ktore moze uchronic zainteresowanych przed powaznymi klopotami w
    przyszlosci,
    -jesli suma jest duza, to ... przypominam ze w Polsce nie idzie sie do
    wiezienia za dlugi.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 9. Data: 2002-12-18 13:28:32
    Od: "Pablo" <p...@f...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przyszlosci,
    > -jesli suma jest duza, to ... przypominam ze w Polsce nie idzie sie do

    Proponowalbym poczekac na nakaz zaplaty. Nastepnie wniesc sprzeciw od nakazu
    zaplaty w post. nakazowym i podczas dlugiego i zmudnego procesu powolujac
    wszystkie mozliwe dowody ( wtym przede wszystkim osobowe - swiadkow) starac
    sie ustalic jaka kwote mial weksel zabezpieczac, moze uda sie cos wywalczyc

    Paweł