  • 1. Data: 2007-05-22 17:00:46
    Temat: umowa o "wyłączność" ?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    O umowach dotyczących zakazu konkurencji można poczytać tu i tam troche,
    ale dotyczą one relacji pracodawca-pracownik. A co w przypadku gdy taką
    umowę "o wyłączności" świadczenia usług chce zawrzeć firma wobec drugiej
    firmy?
    Np sklep X chce kupowac pieczywo od piekarni Y, pod warunkiem ze jej
    właściciel podpisze "umowę o wyłączności" - ze nie będzie pieczywa
    dostarczać do żadnego innego sklepu. Oczywiście że umowy można nie
    podpisać, choćby na podstawie "wolności prowadzenia działalności
    gospodarczej" - ale wtedy też sklep kupi pieczywo gdzie indziej na tej
    samej podstawie. Czy ewentualna "kara" zawarta w takiej umowie ma jakąś
    podstawę prawną? Bo umówić to się można praktycznie o wszystko...
    Niepokoi mnie to od tej strony, iż "usługobiorca" będzie bardzo
    niezadowolony jeśli zobaczy że wystawiona została jakaś faktura dla
    kogoś innego (bo nie zgadza się numeracja faktur dla niego)...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2007-05-22 17:57:24
    Temat: Re: umowa o "wyłączność" ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    > Niepokoi mnie to od tej strony, iż "usługobiorca" będzie bardzo
    > niezadowolony jeśli zobaczy że wystawiona została jakaś faktura dla kogoś
    > innego (bo nie zgadza się numeracja faktur dla niego)...

    Pomijając skup w rolnictwie, to faktury wystawia sam usługobiorca, a zatem
    nie rozumiem, w jaki sposób mogła by się owa numeracja mu nie zgadzać. W
    drugą stronę, nie ma żadnego powodu, by usługobiorca przyjął sobie w
    księgowości taki system, że założymy jednemu głównemu podmiotowi wystawia
    faktury o numerach HGW-00001/07, zaś pozostałym podmiotom przykładowo
    HGW-X-00001/07. Jest to trochę zakręcone, ale często stosowane w wypadku,
    gdy firma ma kilka stanowisk, na których wystawia się faktury. W tym
    konkretnym wypadku usługodawca będzie otrzymywał kolejne faktury, podczas
    gdy inni będą otrzymywali faktury z innej puli i tyle.

    A co do ogólnego pytania, to istnieje możliwość zawarcia umowy na
    wyłączność. Taka umowa może również zawierać kary umowne za złamanie tej
    zasady. Przykładem są sieci znanych marek ciuchów chociażby, gdzie są
    zastrzeżenia dla właścicieli sklepów firmowych (które często są osobnymi
    podmiotami), zabraniające im dokonywania zakupów u innego, niż krajowy
    przedstawiciel.

  • 3. Data: 2007-05-22 18:04:10
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Tue, 22 May 2007 19:57:24 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Pomijając skup w rolnictwie, to faktury wystawia sam usługobiorca,

    Usiłujesz nas (przynajmniej mnie) przekonać że odbiorca, sklepikarz sam
    sobie wystawia fakturę którą obowiązek wystawienia ciąży na ... sprzedawcy?
    Usługobiorca to w poruszanym temacie przecież odbiorca pieczywa od "naszego
    piekarza"

    > a zatem nie rozumiem, w jaki sposób mogła by się owa numeracja mu nie zgadzać.

    Ano w taki sposób że dzisiaj otrzymał fakturę od piekarza z nr. np.
    345/05/2007 a jutro otrzyma z nr 356/05/2007. Sklepikarz "zajarzy" że
    piekarz "kręci sobie na boczku" i sprzedaje coś innemu podmiotowi wbrew
    zawartej "umowy" ;)

  • 4. Data: 2007-05-22 18:10:52
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Pomijając skup w rolnictwie, to faktury wystawia sam usługobiorca
    E, coś zakręciłeś chyba :)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2007-05-22 18:15:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur" <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzedawcy?
    > Usługobiorca to w poruszanym temacie przecież odbiorca pieczywa od

    Faktycznie, coś mi się pop.... Pewnie z tego powodu, że jakoś pojęcie
    "usługobiorcy" kojarzy mi się z usługą, a nie handlem.

> [...]
    > 345/05/2007 a jutro otrzyma z nr 356/05/2007. Sklepikarz "zajarzy" że
    > piekarz "kręci sobie na boczku" i sprzedaje coś innemu podmiotowi wbrew

    No i tutaj ma zastosowanie opisany przeze mnie sposób. Dla naszego
    sklepikarza tworzymy osobną pulę numerów z prefiksem "S" i tyle.

  • 6. Data: 2007-05-22 18:21:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > E, coś zakręciłeś chyba :)

    Dokładnie

  • 7. Data: 2007-05-22 18:25:27
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Artur w <news:5944vxz7zuo.18gexbf3x8eql$.dlg@40tude.net>:

    > Usiłujesz nas (przynajmniej mnie) przekonać że odbiorca, sklepikarz sam
    > sobie wystawia fakturę którą obowiązek wystawienia ciąży na ... sprzedawcy?

    Oj, wiadomo co Robert miał na myśli, pisząc o rolnictwie. W efekcie
    pociągnął dalej zamieniając usługobiorcę i usługodawcę...

> [...]
    > 345/05/2007 a jutro otrzyma z nr 356/05/2007. Sklepikarz "zajarzy" że
    > piekarz "kręci sobie na boczku" i sprzedaje coś innemu podmiotowi wbrew

    Tylko skąd będzie miał pewność, że piekarz nie wystawił faktur 346-355 na
    sprzedaż: mąki, zaczynu, środka trwałego, usług transportowych i co tam
    jeszcze można wymyśleć :O

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2007-05-22 20:26:48
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 22 May 2007 19:00:46 +0200, BartekK napisał(a):

> [...]
    > gospodarczej" - ale wtedy też sklep kupi pieczywo gdzie indziej na tej
    > samej podstawie. Czy ewentualna "kara" zawarta w takiej umowie ma jakąś

    Wyzej Ci napisali, ze tak. Ja sie tylko zastanawiam nad inna kwestia...
    Bo przeciez ta umowa dobrowolna jest. A z opisu wyglada, ze chcialoby sie
    ja podpisac, a jednoczesnie nie dotrzymywac jej warunkow.
    To takie bardzo "polskie", ale jednak nie rozumiem - albo jest dobra cena
    na towar i sprzedawca jest zadowolony i nie potrzebuje innych klientow,
    albo cena jest za niska przy takich warunkach i umowa nie zostanie
    podpisana. Proste. Po co kombinowac, ze sie podpisze umowe, a potem nie
    dotrzyma i myslec co dalej?

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 9. Data: 2007-05-22 22:22:02
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Kapsel napisał(a):
    > Po co kombinowac, ze sie podpisze umowe, a potem nie
    > dotrzyma i myslec co dalej?
    Wcale nie twierdze ze zamierzam jej niedotrzymywać, ale wole wiedziec co
    moze się zdarzyć "jak cos sie nie spodoba" (a wiadomo jak to bywa, gdy
    mamy podpisac umowe "to zwykla standartowa umowa, tak zawsze sie pisze,
    prosze sie tym nie przejmowac", a jak trzeba sie rozstac to kazdy
    przecinek i spacja jest wykorzystywana do wyciagniecia grubej kasy).
    Prowadząc firmę co najmniej trudno wystawiać faktury wyłącznie jednemu
    podmiotowi (zwłaszcza jak firma jest jednoosobowa DG, perfidnie pod
    stosunek pracy podpada), chocby z powodu okazjonalnego sprzedania
    jakiegos srodka trwalego, albo odsprzedania materiału koledze z branży...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173