  • Data: 2004-10-21 12:42:30
    Temat: Re: umowa o pracę
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 20 Oct 2004, Renata Gołębiowska wrote:
    [...]
    >+ > Jak dla mnie - nieporozumienie.
    >+ > Równie dobrze PZU mogłoby chcieć od "przeciętnego lokatora"
    >+ > faktury dlatego że "przecież wypłaca mu odszkodowanie" :]
    >+ > Obowiązek wystawiania rachunku - a faktury w szczególności
    >+ > - regulują odrębne przepisy.
    >+
    >+ Nie znam przepisów (może podasz),

    Ordynacja podatkowa:
    +++++
    Art. 87. § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
    podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są
    na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek
    potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
    -----

    Pozwolisz że nie będę zanudzał tekstem rozporządzenia
    do faktur bo długie bardzo :] - ale zakres (kto i kiedy
    wystawia) jest w tym samym duchu.

    >+ ale na zdrowy rozsądek to skoro każą
    >+ płacić za usługę (szkolenia),

    Błąd.
    Z tego punktu widzenia ważny jest status operacji - to
    NIE JEST "zapłata za usługę" ale "zwrot kosztów z *tytułu
    umowy o pracę*". Pracownik zwraca JAKO PRACOWNIK, a nie
    jako "kupujący" !

    Jakby zakład "wprost" posłał cię na szkolenia i kazał
    *tobie* zapłacić szkolącemu - mogłabyś domagać się
    faktury bądź rachunku.

    >+ to mam prawo żądać rachunku. PZU też
    >+ wystawia rachunek za swe usługi (ubezpieczenia), natomiast
    >+ odszkodowanie, które wypłaca nie jest żadną usługą czy produktem

    No właśnie.
    "Zwrot wydatków poniesionych na rzecz pracownika" bądź
    podobnie zatytułowana należność TEŻ nie jest usługą.

    >+ (natomiast klient oczywiście podpisuje, że odszkodowanie otrzymał).
    >+ Tyle, jak mi się wydaje, zdrowego rozsądku, ale chętnie dowiem się co
    >+ mówią przepisy.

    No to masz na talerzu :)

    Jak pracownik "nabędzie" (ale JAKO KLIENT) towar albo usługę od swojego
    pracodawcy to oczywiście MOZE żadać faktury. Ale jak tenże pracownik
    musi cokolwiek INNEGO zapłacić (a ów "zwrot" jest właśnie innym
    tytułem prawnym) - to nie widzę podstaw. Pokwitowanie tak, faktura nie.
    Popatrz na to tak: pracownik w ramach umowy o pracę, w celu świadczenia

    pozdrowienia, Gotfryd