    From: "ssj5" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: swiadek
    Date: Fri, 30 May 2003 21:04:30 +0200

    >Teraz pytanie - czy
    > miał obowiazek wezwac policje (zapewne tak ale nie jestem pewien) ?

    Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu ma
    społeczny obowiązek zawiadomienia o tym prokuratora lub Policję.
    gdyz:
    Art. 304. § 1. Każdy dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego
    z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.
    Przepis Art. 191 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 2. Instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą
    działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu,
    są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz
    przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do
    ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego
    zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
    § 3. Zawiadomienie o przestępstwie, co do którego prowadzenie śledztwa jest
    obowiązkowe, lub własne dane świadczące o popełnieniu takiego przestępstwa
    Policja przekazuje wraz z zebranymi materiałami niezwłocznie prokuratorowi.

    >Czy za ukrycie
    > przestepstwa cos grozi ?

    jesli beda go przesluchiwac w charakterze swiadka, a on zatai, tak;

    > ... I czy gdyby zdecydowal sie pozniej zglosic na policje jako
    > swiadek przestepstwo to czy groziloby mu cos za to ze nie stawil sie
    > wczesniej ?

    zalezy od okolicznosci: czy zeznawal wczesniej, czy byl uprzedzany o
    odpowiedzialnosci karnej za skladanie falszywych zeznan lub zatajanie prawdy
    itp.

    pozdr
    ssj5