  • Date: Thu, 18 Jan 2007 22:29:29 +0100
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gwarancja..

    On 2007-01-18 22:13, scream wrote:

    > Ale mowa jest o towarach przecenionych, niepelnowartosciowych.

    A co to ma za znaczenie? Przecenienie polega na tym, że obniża się cenę
    informując jednocześnie kupującego o powodzie przecenienia.
    Istotą instytucji niezgodności towaru z umową jest niezgodność towaru z
    umową, czyli z tym na co zgodził się konsument.

    Inaczej, towar jest niepełnowartościowy, ale nie nic-nie-wartościowy. W
    zakresie wartości nie objętej przeceną jest to normalny towar.

    Konsument kupujący towar przeceniony wie, z jakiego powodu towar jest
    przeceniony, a zatem w zakresie uszkodzenia będącego powodem przeceny
    towar jest zgodny z umową. Jeśli jednak towar jest uszkodzony w zakresie
    innym niż podstawa przeceny, to jest niezgodny z umową, przez co w
    konsekwencji podlega omawianej instytucji.

    Wreszcie pamiętajmy, że umowa sprzedaży co do zasady opiera się na
    ekwiwalentności ceny i wartości kupowanego przedmiotu. Jeśliby przyjąć,
    że towar przeceniony nie podlega w ogóle niezgodności z umową, to jego
    wartość musiałaby być równa najwyżej cenie, którą uzyska się z
    recyklingu towaru -- sprzedawca bowiem nie gwarantuje, że w towarze
    działa cokolwiek.

    Wreszcie, co w sumie jest najistotniejsze, żaden znany mi przepis nie
    wyłącza rękojmi i niezgodności z umową co do towaru przecenionego.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)