    From: "Krzysztof" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: gdzie zgłosić oszusta
    Date: Tue, 20 Jul 2010 21:14:34 +0200

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Częsta zmiana adresów, czy nawet ukrywanie się przed wierzycielami, nie
    > jest karalne.

    Ale niewywiązanie się ze zobowiązań jak najbardziej.
    Gdyby tylko o to chodziło, to poprzestałbym na windykacji. Niech się sami
    nim zajmą. Okazało się jednak, że jego firma "zameldowana" jest w GUS pod
    adresem prywatnym (dowiedziałem się, że wynajmował tam kiedyś mieszkanie i
    oszukał jego właściciela nie płacąc czynszu), pod którym mieszka teraz ktoś
    zupełnie inny (sprawdzałem w GUS), a telefony odzywają się jedynie pocztą
    głosową. W tej sytuacji windykator też sobie raczej nie poradzi i odpuści
    sprawę.

    > Oszustwo musi zaistnieć w momencie zawierania transakcji, czyli np.
    > dłużnik musiałby podać nieprawdziwe dane,

    Jakiego typu to dane?
    REGON i NIP należą w istocie do niego, ale co z tego?
    Po tych danych nie jesteśmy w stanie go namierzyć.
    Adres podany w GUS jest nieaktualny.

    > należałoby udowodnić, że w momencie brania już nie miał zamiaru oddać.

    Jak to udowodnić? :) Gdybyśmy to wiedzieli z góry, to nikt by nawet z nim
    nie gadał.
    Dopiero teraz, gdy po raz n-ty zaczął tłumaczyć się, że - a to miał
    wypadek, a to mu ciocia umarła, a to samochód mu nie działa i inne bzdety,
    przestaliśmy mu wierzyć. A "węsząc" trochę mniej oficjalnymi drogami,
    dowiedzieliśmy się o nim różnych ciekawych rzeczy. Wiemy m.in., że kiedyś
    był notowany właśnie za oszustwa.

    > Generalnie odradzam tego typu sprawy, prokuratorzy zrobią wszystko, aby
    > się nie narobić i zwalić strony do sprawy cywilnej.

    A co doradzasz w zamian? Nie chcę odpuścić, bo nawet nie o kwotę chodzi
    (choć poszła w tysiące), tylko o sam fakt, że facet być może ponaciągał
    inne firmy i nadal to będzie robił, gdy każdy machnie ręką.

    > Wszystko szło po najmniejszej linii oporu - nie wszcząć, umorzyć, niech
    > się strony same dogadują.

    Troche chore. Jak miałyby się dogadać, jeśli właśnie nie ma takiej
    możliwości?

    Pozdrawiam
    K.