eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić i żąda sprzedaży › Re: dwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić i żąda sprzedaży
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dwaj współwłaściciele mieszkania w kredycie, jeden nie chce płacić
    i żąda sprzedaży
    Date: Fri, 29 Aug 2008 00:18:51 +0200

    On Thu, 28 Aug 2008, witek wrote:

    > Dam ci inny przykład.
    > Małżeństwo ma mieszkanie. Jedna osoba umiera i jego/jej cześć idzie do
    > podziału. Czy osoby, które dostały spdadek i stały się współwłaścicielami
    > mają się prawo wprowadzić?

    IMVHO - tak.
    Jedyną obroną tego współwłaściciela który dotąd był użytkownikiem
    lokalu jest postępowanie wg. art. 210 KC (zniesienie współwłasności).
    W przypadku lokalu być może znalazłyby zastosowanie zastrzeżenia
    z art.211 "chyba że podział byłby [tu lista ograniczeń]", bo inaczej
    w rachubę wchodziłby podział fizyczny.

    Jak inaczej miałoby zostać wyegzekwowane uprawnienie z art. 206,
    które oczywiście *NABYŁ* (w ramach spadku)?

    > Tez nie ma najemcy.
    > Prawo chroni posiadanie niezależnie od stosunku własności.

    Oczywiscie.
    Co nie zmienia ochrony prawa do posiadania, które w przypadku współ-
    własności jest jawnie zapisane (właśnie w .206).
    Współwłaścicielowi w odniesieniu do pozostałych współwłaścicieli
    przysługuje właśnie prawo do posiadania!
    W przypadku innych umów (np. najmu) zbywa to prawo (do posiadania)
    i później można kazać mu się wypchać, ale wobec współwłasności
    (i współwłaścicieli) nie ma to miejsca.
    Fakt ze nie posiada nie pozbawia go prawa żądania tego (współ)-
    posiadania.

    Coś nie pasuje w tym co piszę?
    Pora późna, ale mi się Twoje zastrzeżenia coś nie podobają :] ;)

    Może jeszcze dorzucę zapis który konkretyzuje uprawnienie
    wynikłe z art. 206:

    _117.html
    +++
    Art. 346
    Roszczenie o ochronę posiadania nie przysługuje w stosunkach pomiędzy
    współposiadaczami tej samej rzeczy, jeżeli nie da się ustalić zakresu
    współposiadania.
    ---

    Dalej mówisz że (współ)właściciel wobec innego (współ)właściciela
    ma "prawo egzekucji wyłączności posiadania"?

    IMVHO policja, postępując tak jak oczekujesz w zapodanym przykładzie,
    naruszyłaby prawo!

    Robert, czytasz to? :)

    pzdr, Gotfryd