    From: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zniesienie współwłasności a wspólnota mieszkaniowa
    Date: Sat, 17 Mar 2007 10:33:06 +0100

    > Obiło mi się o uszy, że można sprawę załatwić przez sąd - nie trzeba
    > korzystać z usług notariusza. Podobno opcja z sądem jest tańsza.
    > Niestety nie znalazłem takiego zapisu w ustawie. Czy wyszła w ostatnim
    > czasie jakaś nowelizacja tejże ustawy?
    Nowelizacje są, ale to o czym piszesz wynika raczej z kodeksu postępowania
    cywilnego i to nawet nie wprost. Sąd może znieść współwłasność nieruchomości
    poprzez ustanowienie odrębnych własności lokali.
    Możliwe, że w ostatecznym rozrachunku może się zdarzyć, że będzie to mnie
    kosztowne niż notariusz. Jednak z notariuszem można negocjować albo wybrać
    innego, z sądem już nie. Sąd może doszukać się dziury w całym i odmówić
    podziału w ten sposób, a wtedy już masz powagę rzeczy osądzonej i jesteś
    ugotowany. Poza tym sąd powoła biegłego (na Twój koszt) który wygeneruje
    nieprzewidywalne wydatki, współwłaściciel w toku postępowania może się
    rozmyślić, albo złożyć apelację, a w każdym wypadku od wniosku do
    prawomocnego postanowienia minie co najmniej kilka miesięcy. Tych ryzyk u
    notariusza nie ma. Poza tym notariusz Ci doradzi, sąd nie.

    Marcin.

    --
    www.radca.krakow.pl