  • Data: 2009-11-11 00:42:24
    Temat: Re: Zlodziejskie czasy w RP
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    > Zwłaszcza wywiezieni na roboty przymusowe opływali w dostatki i
    > oszczedności poczynione z olbrzymich gastarbeiterowskich pensji.

    Dostatki to może nie, ale jedna z nie żyjących już, ale znanych mi osób,
    była takim przymusowym robotnikiem.
    Jako 15-to lub 16-to latek został wywieziony do Niemiec i tam spędził
    praktycznie całą wojnę, pracował jako "parobek" w kilku gospodarstwach.
    Opowiadał, że różnie bywało, u jednego lepiej, u innego gorzej, ale
    głodem nie przymierał, generalnie traktowano go jako pracownika
    najemnego, lecz nic poza pożywieniem i dachem nad głową nie dostawał.
    Parobka celowo wziąłem w cudzysłów, bo się okazało, że praca na roli w
    Niemczech w owym czasie była kilka razy lżejsza niż w Polsce, a to z
    powodu mechanizacji - ciągników i maszyn rolniczych, których u nas po
    prostu nie było - koń i kosa to była norma.
    Po wojnie nasze państwo zaliczyło mu 5 lat robót, tak jakby przepracował
    pięć w Polsce i wysłało do szkoły zawodowej w celu uzupełnienia wiedzy.
    Po jej zakończeniu osoba ta, jako wybitny jak na tamte czasy specjalista
    od maszyn rolniczych, budowała socjalizm mechanizując Polską wieś,
    głównie na ziemiach odzyskanych.