    From: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wniosek o stwierdzenie praw do spadku - pytania
    Date: Tue, 28 Sep 2004 10:42:20 +0200

    Użytkownik "osus" <o...@k...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cj1bhv$436$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    > Po zmarlym ojcu pozostalo 5 spadkobiercow: zona, 2 corki i 2 synow. Czy w
    > takim wniosku mam zwracac sie o przyznanie spadku kazdej z osob w 1/5
    czesci
    > czy np. moge wnioskowac, zeby caly spadek przekazany byl 1 osobie tj.
    zonie
    > zmarlego. Wnioskodawcami sa wszystkie 5 osob i wszystkie 5 osob podpisze
    sie
    > pod wnioskiem. Chcielibysm (jesli to mozliwe) by caly spadek przeszedl na
    > nasza matke (zone zmarlego). Oczywiście zmarly nie pozostawil zadnego
    > testamentu.

    Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku podpisuje jeden wnioskodawca, np. Ty i
    wskazuje w jego treści pozostałych spadkobierców, wraz z adresami których
    sąd wezwie jako uczestników postępowania. Aby spadek przeszedł na matkę
    pozostali spadkobiercy muszą w toku postępowania spadek odrzucić, jest to
    jednak kłopotliwe jeśli posiadają małoletnie dzieci (one dziedziczą
    odrzuconą część a aby ją odrzuciły potrzeban jest zgoda sądu opiekuńzego).
    Dlatego łatwiej jest aby wszyscy przyjęli spadek, a następnie w ramach
    umownego lub sądowego działu spadku "przydzielili" go matce. Oczywiście
    sprawa skomplikuje się jeśli spadek to nie tylko aktywa ale i długi.
    Rozważenia wymagają też kwestie podatkowe.

    > Wszystkie dzieci sa juz w zwiazkach malzenskich.
    >
    > Z tego co sie doczytalem to do wniosu musze dolaczyc:
    >
    > 1) Odpisy aktow urodzenia wszystkich dzieci
    >
    > 2) Odpis aktu malzenstwa zony zmarlego
    >
    > 3) Odpisy aktow slubu wszystkich dzieci (czy moze tylko corek).
    >
    > 4) Znaczki oplaty skarbowej na kwote .........
    >
    > Czy mam racje co do zalacznikow czy moze sie myle?

    Zgodnie z przepisami o aktach stanu cywilnego akt małżeństwa ma moc
    równowartą aktowi urodzenia więc dla osób go składających szkoda pieniędzy
    na dodatkowe opłaty skarbowe od aktu urodzenia. Akt małżeństwa dot. tylko
    córek ale 100% pewności nie mam... Potrzebny jest jeszcze akt zgonu. Co do
    opłaty to nie jest to opłata skarbowa tylko sądowa (w kasie sądu) ale kwoty
    nie pamiętam.

    uff, chyba nic nie pomieszałem
    pzdr