    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o dzielo - nieletni
    Date: Tue, 14 Mar 2006 18:09:12 +0100

    Niesłowny jestem, miałem nie komentować...

    Andrzej Lawa napisał(a) w wiadomości: <44160690$1@news.home.net.pl>...

    >Po prostu się nie robi 'utrzymywania' tylko od każdorazowej modyfikacji
    >- osobną umowę. Albo podpisuje się hurtem np. raz w miesiącu jednorazową
    >umowę na uaktualnienie strony,

    Urzędy taka regularność próbują zakwalifikować jako pracę. Ale jest argument:
    wykonawca nie podlega zamawiającemu, czas i miejsce wykonywania dowolne.

    >O ile pamiętam żadnych 'zlecen autorskich' nie ma. Ale głowy nie dam, bo
    > zleceń nie tykam.

    Wydaje mi się, że zlecenie i dzieło to sposoby realizacji. A "autorskość"
    nie zawsze musi mieć z tym związek.
    O "cyklu wykładów" słyszałem w audycji o podatkach i czytałem w Gazecie
    Prawnej jako przykład właśnie. Tyle, że ich "autorskość" i niepowtarzalność
    trzeba było umiejętnie uzasadnić.
    Ciekawe też było zakwalifikowanie tłumaczeń jako dzieło z "prawami
    autorskimi". Rozumiem - poezja, nie da się dosłownie. Ostatecznie literatura.
    Ale np. teksty naukowe czy artykuły prasowe? Podobno się udało.

    Jeszcze VAT. Limitu rocznego może nie przekroczyć, ale była kwestia
    prowadzenia "uproszczonej ewidencji" aby to udowodnić. Dyskutowany był zapis
    o odpowiedzialności za dzieło przed osobami trzecimi: wykonawca czy zamawiający.
    "Prawa autorskie" zwiększały prawdopodobieństwo VATu. Nie pamiętam jak się to
    zakończyło.

    Arek