    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przedswiateczny wyzysk pracownikow sklepow
    Date: Wed, 12 Dec 2007 13:18:51 +0100

    scream napisał(a):

    > A co jest w umowie, jaki wymiar pracy? Twoja dziewczyna nie ma obowiązku
    > przychodzić na żadne "nadgodziny", jeśli zaczyna prace o 7 rano a w umowie
    > ma zapisany 8-godzinny wymiar pracy, to o 15:00 pakuje swoje rzeczy i idzie
    > do domu. Z tego co pamiętam z KP, nadgodziny muszą wynikać albo z dobrej
    > woli pracownika albo z jakiś super-bardzo-ważnych powodów pracodawcy. Chęć
    > zrobienia większego utargu napewno takim powodem nie jest.

    Pracodawca może zażądać pracy w nadgodzinach w przypadku
    "szczególnych potrzeb pracodawcy.". Wzmożony ruch w sklepie w okresie
    przedświątecznym może być - imho - taką przesłanką. Pracownik jest
    chroniony maksymalnym 12-godzinnym dniem pracy i 48-godzinnym tygodniem.

    Co do zasady zażądanie przez pracodawcę pozostania w pracy w
    godzinach nadliczbowych, jeśli ich ilość nie przekracza maksymalnych
    wartości w kodeksu pracy, nie stanowi ciężkiego naruszenia obowiązków
    pracodawcy.

    W omawianym przypadku pracownica powinna dostosować się do grafiku
    ustalonego przez pracodawcę, po rozwiązanie umowy (koniec roku?) za
    pracę w godzinach nadliczbowych dostanie wynagrodzenie w gotówce.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz