  • Data: 2002-08-20 18:54:11
    Temat: Re: Proces o odszkodowanie - czy są podstwy ???!!!
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 20 Aug 2002 14:00:02 +0200, Leszek wrote:

    > Uzytkownik "Wojciech" <b...@p...wp.pl> napisal w wiadomosci

    > Gdy pominiemy podane przez Ciebie przyklady to zostaje...jednak wina
    > kierowcy.Awaria hamulcy to sila wyzsza.

    Nie masz racji,
    tym sie charakteryzuje odpowiedzialnosc na zasadzie ryzyka ze ponosisz
    ryzyko za stan techniczny pojazdu, odpowiedzialnosc ta jest oderwana od
    istnienia winy.

    Przeczytaj podany przeze mnie przepis,

    Jezeli bedziesz mial nadal watpliwosci, to polecam analize
    orzecznictwa, mozesz przejrzec chociazby wyrok Sadu
    Najwyzszego z 9 lipca 1962 r, I CR 54/62, OSNCP 1963, poz 262 (cytowany
    czesto w literaturze). Polecam takze kazda ksiazke do
    zobowiazan (jest tam czesc dotyczaca odpowiedzialnosci na zasadzie ryzyka)

    Powinenes tam miedzy innymi przeczytac ze charakteru sily wyzszej nie maja takie
    zdarzenia, ktore zostaja spowodowane przez wadliwie dzialajace mechanizmy
    pojazdu (np awaria hamolcow, pekniecie opony itp) nie jest takze sila
    wyzsza, gololedz, awaria sygnalizacji swietlnej, bledny sygnal
    kierujacego ruchem, czy np atak epilepsji, ktoremu ulegl kierowca
    pojazdu.

    (te cytaty wzialem z komentarza do kodeksu cywilnego,w razie czego sluze
    podaniem wydawnictwa)

    Zgodnie z dosyc konekwentna linia orzecznictwa sila wyzsza jest
    zdarzeniem:
    1) zewnetrznym (tj. majacym zrodlo poza urzadzeniem, z ktorego funkcjonowaniem
    zwiazana jest odpowiedzialnosc odszkodowawcza),
    2) niemozliwym do przewidzenia (musi byc co najmniej maly stopien
    prawdopodobienstwa, ze zdazenie to pojawi sie w okreslonych
    okolicznosciach)
    3)ktorego skutkom nie mozna bylo zapobiec.

    Np dochodzi do naglej, nieprzewidzianej wichury, ktora porywa samochod i
    uderza nim w czlowieka.

    --
    Wojciech