    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie i majątkowe do projektu
    Date: Fri, 15 Feb 2002 22:42:10 +0100

    On Fri, 15 Feb 2002, Wojciech P wrote:

    > Tutaj jego sa prawa autorskie. Moim zdaniem wraz z zaplata powinna byc
    > formula o odsprzedazy MAJATKOWYCH praw autorskich, bo autorstwo samo w sobie
    > jest niezbywalne - stad majatkowe praw autorskie. Masz prawo nabyc te prawa

    A umowa o świadczenie niemożliwe jest nieważna, więc na jedno wychodzi.

    > i jesli w umowie bedzie napisane, ze mozesz to "wykorzystywac na dowolnych
    > polach eksploatacyjnych (powielac, przeksztalcac, sprzedawac dalej) - to de
    > facto robisz co chcesz.

    Nie może robić czego chce - może robić tylko to co dokładnie wylicza
    licencja (nie można użyć sformułowania "dowolne cele"). I za każde pole
    eksploatacji musi zapłacić osobno.

    > To ja bym napisal - projekt autorstwo Twoje - korekta, sprawdzenie pod katem
    > (bleble ble - konstrukcji, zgodnosci z przepisami ...) tego architekta.

    Czyli faktycznie współautorstwo.

    > Oznacza to, ze TY jesteS AUTOREM dziela, a on je wlasnie zrealizowal, bo ma
    > do tego uprawnienia. Autor takiego dziela nie musi umiec obliczyc
    > wytrzymalosci stropu.

    Autor dzieła nie musi pisać tylko o tym na czym się zna. Czy jeśli piszę
    książkę o wyścigach Formuły 1 i skorzystam z uwag technicznych znajomego
    mechanika samochodowego, czy można go będzie uznać za współautora? Tylko
    jeśli jego wkład będzie twórczy i oryginalny (czyli de facto dam mu
    fragment książki do napisania samemu).

    > Wlasnie odpowiedzialem wczesniej o tych prawach majatkowych - jeszcze raz:
    > Nie da sie sprzedac ani kupic praw autorskich - one sa niezbywalne. Mozna

    Oczywiście że można (te majątkowe). Pamiętaj że są kraje w których
    obowiązuje monistyczny system praw autorskich (USA, Niemcy, Szwajcaria),
    więc dualizm nie jest jakimś dogmatem.

    > tylko kupic majatkowe prawa autorskie w ograniczonym albo nieograniczonym
    > zakresie, ale dzielo ZAWSZE bedzie tego, co je stworzyl. to jest niuans -

    IMO czasownik "będzie" oznaczający posiadanie niezbyt się nadaje do
    wyrażania sprawowania władzy nad prawami autorskimi. Posiadać można
    egzemplarz utworu, ale "posiadanie" prawa to raczej możliwość dokonania
    pewnych czynności skutkujących powstaniem lub ustaniem praw i obowiązków.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.