    From: "Wojciech P" <d...@p...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie i majątkowe do projektu
    Date: Fri, 15 Feb 2002 22:01:01 +0100

    Użytkownik "Mariusz Czułada" <m...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    news:a4hian$4s0$1@news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam pytanie odnośnie praw autorskich i pokrewnych do
    > projektu domu. Zakładam dwa warianty:
    > 1. Na podstawie informacji ogólnych o domu (powierzchnia,
    > pomieszczenia, z poddaszem, bez piwnicy, garaż, etc.) architekt
    > przedstawia własną (autorską) wizję i projekt domu.

    Tutaj jego sa prawa autorskie. Moim zdaniem wraz z zaplata powinna byc
    formula o odsprzedazy MAJATKOWYCH praw autorskich, bo autorstwo samo w sobie
    jest niezbywalne - stad majatkowe praw autorskie. Masz prawo nabyc te prawa
    i jesli w umowie bedzie napisane, ze mozesz to "wykorzystywac na dowolnych
    polach eksploatacyjnych (powielac, przeksztalcac, sprzedawac dalej) - to de
    facto robisz co chcesz.

    > 2. Ja wiem dokładnie co chcę (zrobiłem sobie projekt
    > i wizualizację w programie A****), ale że nie mam uprawnień
    > idę do architekta, by ten sprawdził i (co najwyżej) skorygował
    > moje dzieło i przelał je w formę oficjalnego projektu.
    > Pytanie: czy kto jest autorem projektu w drugim wariancie:
    > ja (bo to ja sobie go od początku do końca wymyśliłem)
    > czy architekt (bo to jego podpis jest na projekcie)?

    To ja bym napisal - projekt autorstwo Twoje - korekta, sprawdzenie pod katem
    (bleble ble - konstrukcji, zgodnosci z przepisami ...) tego architekta.
    Oznacza to, ze TY jesteS AUTOREM dziela, a on je wlasnie zrealizowal, bo ma
    do tego uprawnienia. Autor takiego dziela nie musi umiec obliczyc
    wytrzymalosci stropu.

    > Nie chciałbym być zrozumiany w ten sposób, iż sprowadzam
    > wartość architekta do jego podpisu i kopii uprawnień. Sądzę jednak,
    > iż tak jak w pierwszym przypadku wyłącznie on, tak w drugim
    > przede wszystkim ja jestem autorem. Chciałbym prosić
    > o odpowiedź również w kontekście dalszego (nie)odsprzedawania
    > projektu (nie zależnie od tego czy wszystkich zachwyci czy
    > wręcz przeciwnie, wolałbym by pozostał tylko mój), czyli,
    > jak sądzę, praw majątkowych do projektu.

    Wlasnie odpowiedzialem wczesniej o tych prawach majatkowych - jeszcze raz:
    Nie da sie sprzedac ani kupic praw autorskich - one sa niezbywalne. Mozna
    tylko kupic majatkowe prawa autorskie w ograniczonym albo nieograniczonym
    zakresie, ale dzielo ZAWSZE bedzie tego, co je stworzyl. to jest niuans -
    ale wazny.
    W razie szczegolow - pytaj na priva

    wojtek Pa