  • Date: Tue, 18 Oct 2005 20:27:54 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Posiedzenie niejawne a prawa strony do uczestnictwa

    Dnia 18/10/2005 10:00, J.A. wrote :

    > No cóż ja mogę na to poradzić, że należę do tej grupy ludzi, dla
    > których niesprawiedliwe prawo nie jest usprawiedliwieniem do jego
    > stosowania?
    > W innym wypadku musielibyśmy przyznać, że hitlerowskie obozy
    > koncentracyjne to nic złego, bo działały w ramach obowiązującego
    > wówczas prawa.

    Oczywiście na tak postawione stwierdzenie zgadzam się z Tobą. Jednak
    istnieje naturalnie znaczna różnica polegająca na tym, okolicznością nie
    ukarania organu grzywną a hitlerowskimi obozami zagłady.

    Różnica ta jest tak kolosalna, że jestem w stanie zgodzić się z decyzją
    sądu.

    Niesprawiedliwość Sądu, jeżeli można o niej mówić, polegała w opisanym
    przypadku na pewniej, być może zbytniej, łaskawości Sądu (a tak naprawdę
    łaskawości ustawodawcy), który nie ukarał organu. Niesprawiedliwość
    hitlerowskich obozów zagłady polegała na zabijaniu ludzi. Jedno i drugie
    jest niesprawiedliwe, jednak, ze względu na ogromną różnicę w rozmiarach
    niesprawiedliwości uważam, że w pierwszym przypadku niesprawiedliwość
    prawa jest tak mała, że jest usprawiedliwieniem dla jego stosowania.

    Humanistyczne stosowanie prawa polega na tym, aby stosować je co do
    litery gdy jego niesprawiedliwość jest mała, zaś odmawiać stosowania gdy
    niesprawiedliwość jest wielka. Jeśli bowiem nawet znikoma
    niesprawiedliwość uzasadni niestosowanie prawa otrzymamy chaos i
    anarchię; jeśli zaś będziemy stosować prawo zawsze, nawet rażąco
    niesprawiedliwe, otrzymamy państwo totalitarne.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have