    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Naród ma prawo znac swych kapusiów
    Date: Fri, 4 Feb 2005 00:07:50 +0100

    Użytkownik "Ali Gator" <a...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:ctu9fh$b9r$1@opal.futuro.pl...

    > Nik nic zlego z nia nie zrobil. Po prostu jakis anonim wstawil na
    > zagraniczny serwer, dajac nam wszystkim mozliwosc poznania jej zawartości.

    Ja się odnoszę do tego z punktu widzenia legalizmu. jakby gość to
    opublikował nie jako wykaz agentów, tylko jako skorowidz akt, to w ogóle bym
    nie powiedział złego słowa. Uważam, że sam wykaz powinno się opublikować.
    Albo zrobić taki programie, że wpisujesz imię i nazwisko, a on Ci wyrzuca
    numerek, gdzie go masz znaleźć.

    > To prawda. Najlepszy dowod:
    > http://odboj.jicinsko.cz/ar-stb/dok/seznamy/agsit.ht

    A to już moim zdaniem lekkie przegięcie w drugą stronę.

    Zresztą jestem przeciwnikiem ujawniania agentów. Z zasady. Jakie to państwo
    nie było, ale jednak zagwarantowaliśmy im kiedyś tajemnice tej współpracy.
    III RP nie jest zwolniona z tegoż zapewnienia, choćbyśmy uważali to za
    niewygodne, to moim zdaniem w imię zachowania wiarygodności państwowej
    należało tajemnicy dochować. Niech goście odpowiadają przed Bogiem i
    historią. Tym bardziej, że jest wiele kontrowersji, czy i na ile są to
    wiarygodne informacje. Ujawnienie tych akt daje możliwość zagranicznym
    specsłużbom w zorientowaniu się w naszej taktyce działania.

    Po za tym otwiera to pole do różnych samosądów. Kilku oszołomów przeczyta,
    ze Franciszek SZPADLA był agentem i gościowi dokopią. nikt z nich nie
    sprawdzi uprzednio, że SZPADLA uprzejmie doniósł komunistom, że sąsiad z
    podwórka okrada okoliczne kościoły, a potem czarne msze odprawia.

    Skoro już na taki temat dyskutujemy, to należy zastanowić się nad innym
    aspektem sprawy. Wyobraźmy sobie, że za 10 lat do władzy dochodzą Komuniści.
    I ogłaszają wszystkich obecnych funkcjonariuszy, parkingowych w to
    włączając, za element antyrobotniczo-chłopski. Bo przecież sprzedano majątek
    państwowy za bezcen. Okradziono tych robotników i chłopów z tego, co oni
    własnymi rękami zbudowali. Ciemiężyli ich, zmuszając do katorżniczej pracy
    za grosze, łamiąc prawa człowieka. Itd. Nie chce mi się silić, ale ideę
    pewnie wyczuwasz.

    I co teraz? Czy teraz uznasz, że powinni ujawnić wszystkich tych, co
    donosili na nieuczciwych drobnych przedsiębiorców i bezrobotnych, co podatku
    nie płacą? A i tych, co powiadamiali, że jeden z drugim robotnik, zamiast
    przykładnie pracować w firmie, to tylko nocami paliwo wynosi?

    Ten kij ma dwa końce, a stworzono niebezpieczny precedens.