    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kara za naruszenie umowy o zakazie konkurencji
    Date: Sun, 15 Apr 2007 15:56:33 +0200

    Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:evt571$4je$1@inews.gazeta.pl...

    > A ja sie nie dokońca z Tobą i z sądem zgadzam, zwłaszcza, ze potencjalne
    > szkody, jakich moze narobic pracownik przekraczając zakaz konkurencji mogą być
    > dużo wyższe niż wynagrodzenie jemu wypłacane.

    Ale owo odszkodowanie musi jakoś z tymi potencjalnymi stratami korespondować.
    Natomiast na tej grupie od czasu do czasu ludzie dają linki do umów i widziałem
    tam już takie kwiatki, jak 100.000 zł kary umownej dla nauczyciela szybkiego
    czytania za pracę u konkurencji. Taż to ewidentnie kwota zaporowa, bo żeby nie
    wiem co, to firma owych 100.000 zł nie zarobi na pracy jednego nauczyciela w
    trakcie długości trwania zakazu.

    > Wiem, możliwe jest dochodzenie odszkodowania na zasadach ogólnych, ale możliwe
    > jest też miarkowanie na zasadach ogólnych, ale wole aby to było czynione w
    > konkretnym przypadku, a nie jako generalna zasada stawiająca pod znakiem
    > zapytania całą instytucję kary umownej w zakazie konkurencji.
    > Przecież w ej sytuacji mamy ograniczenie kary do zwroru tego, co dostał, za
    > przestrzeganie zakazu, a to jest jakby co innego niżkara - to jest tylko zwrot
    > tego co otrzymali.

    Sąd domaga się, by owa kara ODPOWIADAŁA wynagrodzeniu, a nie była taka sama.
    Podejrzewam, że sąd spokojnie by przyznał kilkukrotność czy kilkunastokrotność
    owego wynagrodzenia, no ale nie blisko stukrotność. I w tym tkwi sedno sprawy.
    Oczywiście, gdy pracodawca załóżmy wykaże, że poniósł koszty wyszkolenia
    pracownika na tak wysokim poziomie, to pewnie sąd by przyznał mu rację.
    Przeznaczeniem społeczno-gospodarczym prawa do odszkodowania jest
    zrekompensowanie strat, a nie dorabianie się kosztem sprawcy.

    > A to jest inna sprawa - nie ulega wątpliwości, że w praktyce instytucja ta
    > bywa naduzywana, ale powtarzam, powinno się zawsze rozpatrywać ewentualne
    > przekroczenie granic prawa rozpatrywać tutaj in casu, a nie należy
    > generalizować

    Z moich obserwacji wynika, ze rynek pracy powoli się stabilizuje. Kilka lat temu
    mieliśmy prawdziwe bezrobocie i pracodawcy mogli sobie pozwolić na fanaberie.
    Teraz prawda jest taka, ze o dobrego pracownika - przynajmniej w mojej okolicy -
    trzeba walczyć. I to w sposób naturalny sprawę wyprostowało. Myślący pracownik
    mając do wyboru kilka propozycji wybierze tę, która nie będzie się łączyć z
    konieczności podpisywania jakiś skomplikowanych i niejasnych zobowiązań.