    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jazda po spożyciu.
    Date: Sat, 20 Jun 2009 01:26:30 +0200

    Użytkownik "BETON" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:h1ferb$eth$1@news.onet.pl...
    > Od którego momentu staję sie nietrzeźwym kierującym ?
    > Jak siadam nietrzeźwy na siedzeniu kierowcy ?
    > Jak wkładam kluczyk do stacyjki ?
    > Jak uruchomie silnik /?
    > a moze jak ruszę ?

    W praktyce w orzecznictwie utarł się pogląd, że dochodzi do usiłowania w
    chwili, gdy kierujący siada za kierownicą z zamiarem kierowania pojazdem.
    Usiłowanie jest karane tak, jak przestępstwo / wykroczenie dokonane, toteż
    praktycznej strony znaczenia to nijakiego nie ma. Natomiast ów zamiar jest
    oczywiście ocenny i nie da się udzielić jakiejś ostrej i uniwersalnej
    odpowiedzi, od którego momentu już dochodzi do usiłowania.

    Osobiście stoję na stanowisku, że o wiele lepszym jest uniemożliwienie
    ruszenia nietrzeźwemu kierującemu, choćby obarczone ryzykiem uznania przez
    sąd, że jeszcze do usiłowania nie doszło, niż dopuszczenie w celu
    upewnienia
    się co do zamiarów kierującego do ruszenia z miejsca. Późniejszy pościg i
    zatrzymanie może być bardzo niebezpieczne, zarówno dla gonionego, jak i
    goniących oraz osób postronnych, które przypadkowo się znajdą w strefie
    działań pościgowo-blokadowych. nie jest mi znany przypadek, by sąd nawet
    uznając, że brak wystarczających dowodów uzasadniających oskarżenie o
    zamiar
    jazdy pod wpływem, jednocześnie uznał działania policjantów czy innych
    interweniujących osób za przekroczenie uprawnień do ujęcia czy zatrzymania
    sprawcy. Jeśli nawet przyjąć, że do przestępstwa nie doszło, to na pewno
    istniało uzasadnione przypuszczenie, że sprawca zamiar popełnienia
    przestępstwa ma, co uprawnia do podejmowania kroków mających zapobiec jego
    popełnieniu.