  • 1. Data: 2005-08-02 12:44:09
    Temat: Ekwiwalent za urlop, gdy praca na czesc etatu.
    Od: Jacek Grotnik <j...@u...wp.pl>

    Witam,

    W jakiej wysokosci wyplacany powinien byc ekwiwalent za urlop komus,
    kto pracuje na czesc etatu (w umowie o prace ma napisane, ze pracuje
    codziennie od poniedzialku do piatku w godz. 8.00 - 10.00).

    Zalozmy miesiecznie pracuje jakies 48 godz. W danej chwili ma tez 48
    godz. niewykorzystanego urlopu.

    Powinien dostac ekwiwalent zblizony do miesiecznego wynagrodzenia, czy
    moze tylko za 6 dni (czyli 48godz/8godz, tak jakby pracowal po 8 godz.
    dziennie, 1/8 wynagrodzenia miesiecznego)?

    Dzieki za wszelkie odpowiedzi.

    PS. crosspost warning.

    --
    jacek grotnik

  • 2. Data: 2005-08-02 14:17:38
    Temat: Re: Ekwiwalent za urlop, gdy praca na czesc etatu.
    Od: "flower" <f...@w...pl>

    Uzytkownik "Jacek Grotnik" <j...@u...wp.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > godz. niewykorzystanego urlopu.
    >
    > Powinien dostac ekwiwalent zblizony do miesiecznego wynagrodzenia, (...)

    Tak.

    --
    "Zaluj za dowcipy, synu!"
    Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

  • 3. Data: 2005-08-02 14:33:39
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Tue, 02 Aug 2005 14:44:09 +0200, na pl.praca.dyskusje;,pl.soc.prawo, Jacek
    Grotnik napisał(a):

> [...]
    > kto pracuje na czesc etatu (w umowie o prace ma napisane, ze pracuje
    > codziennie od poniedzialku do piatku w godz. 8.00 - 10.00).
    Skoro pracuje na 1/4 etatu to na tyle trzeba podzielić też należny mu urlop
    i to będzie ilość dni przysługująca na cały ten rok, a ponieważ urlopy
    teraz przysługują proporcjonalnie do przepracowanych miesięcy to wynik
    podziel przez 12 potem pomnóż przez ilość miesięcy przepracowanych i
    wyjdzie ci ilość dni po 8 godz. teraz trzeba odjąć to co już wykorzystał,
    zaokrąglić w górę i gotowe.
    Myślę, że pytasz o siebie, bo twoje przypuszczenia co do ilości urlopu są
    raczej błędne./chyba że masz jeszcze zaległy/ Bez pewnych danych nie da
    się udzielić precyzyjnej odpowiedzi.

    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 4. Data: 2005-08-02 18:07:01
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 2 sie o godzinie 16:33, na pl.soc.prawo, MEva napisał(a):

> [...]
    > i to będzie ilość dni przysługująca na cały ten rok, a ponieważ urlopy
    > teraz przysługują proporcjonalnie do przepracowanych miesięcy to wynik

    Tutaj popełniłaś błąd logiczny.

    Najpierw obliczamy należny urlop wypoczynkowy:
    26 dni x 1/4 = 6,5 dnia.
    Stosujemy tutaj postanowienie art. 154 § 1 i § 2 K.p.
    Z uwagi na to, że w § 2 art. 154 K.p. jest wyraźny nakaz zaokrąglenia
    powstałego z podzielenia tych wielkości urlopu, musimy w tym momencie
    dokonać zaokrąglenia do 7 dni.
    Zważywszy, że pracownik pracuje po 2 godziny dziennie, a nie po 8 godzin,
    musimy zgodnie z art. 154(2) K.P. dokonać przeliczenia dni urlopu na
    godziny urlopu, przy zastosowaniu zasady, że 1 dzień urlopu odpowiada 8
    godzinom pracy. Gdyby pracownik pracował po 8 godzin nie dokonywalibyśmy
    tego przeliczenia, gdyż byłoby ono zbędne. Wobec tego, liczymy: 7 dni
    urlopu x 8 godzin = 56 godzin urlopu.
    W momencie przeliczenia ze względów celowościowych dni urlopu na godziny
    urlopu, posługujemy się już tylko godzinami urlopowymi, gdyż nie ma
    potrzeby powrotu do dni. Taki powrót do dni mógłby nas tylko skutecznie
    wprowadzać w błąd.

    Udzielając urlopu temu pracownikowi, z ogólnej puli godzinowej odliczamy za
    każdy dzień urlopu po 2 godziny, ponieważ ten pracownik pracuje zawsze po 2
    godziny na dobę. Tym sposobem, pracownik uzyskuje 28 faktycznych dni
    urlopu. Z tego faktu nie należy jednak wywodzić twierdzenia, że jego wymiar
    urlopu narusza art. 154 § 3 K.p. czyli maksymalny 26 dniowy wymiar.

    Wynika to z prostego powodu, mianowicie przepis art. 154 § 3 K.p. dotyczy
    liczby dni należnego urlopu a nie liczby godzin tego urlopu. Pracownikowi
    wyliczyliśmy poprawnie tę liczbę dni na 7, która to wielkość oczywiście 26
    nie przekracza. Dokonaliśmy także poprawnego pomnożenia tej liczby 7 dni
    przez 8 godzin, jak nakazuje art. 1542 § 2 K.p., gdyż to było nam potrzebne
    dla celów udzielania urlopu.
    W jaki sposób następnie ten urlop będzie konsumowany, to zależy wyłącznie
    od tego, jaki jest rozkład czasu pracy pracownika. Jeżeli pracownik będzie
    pracował po 7 godzin, to dostanie 8 dni wolnych, jeśli po 4 godziny, to
    dostanie 14 dni wolnych, jeśli po 2 godziny to dostanie 28 dni wolnych a
    jeśli będzie pracował po 1 godzinie to dostanie 56 dni wolnych i każdy z
    tych przypadków będzie odpowiadał należnej mu wielkości urlopu rozpisanego
    na godziny i nie naruszy żadnych przepisów.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 5. Data: 2005-08-02 22:23:18
    Od: Jacek Grotnik <j...@u...wp.pl>

> [...]
    >dla celów udzielania urlopu.
    >W jaki sposób nastćpnie ten urlop bćdzie konsumowany, to zaleýy wyůŕcznie
    >od tego, jaki jest rozkůad czasu pracy pracownika. Jeýeli pracownik bćdzie
    >pracowaů po 7 godzin, to dostanie 8 dni wolnych, jeúli po 4 godziny, to
    >dostanie 14 dni wolnych, jeúli po 2 godziny to dostanie 28 dni wolnych a
    >jeúli bćdzie pracowaů po 1 godzinie to dostanie 56 dni wolnych i kaýdy z
    >tych przypadków bćdzie odpowiadaů naleýnej mu wielkoúci urlopu rozpisanego
    >na godziny i nie naruszy ýadnych przepisów.

    Przedstawiony przeze mnie problem nie dotyczyl sposobu naliczania
    urlopu dla niepelnoetatowca tylko sposobu wyliczenia ekwiwalentu za
    niewykorzystany urlop po zakonczeniu umowy o prace....