    From: "pt" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dodatkowe dwa dni wolne od pracy.
    Date: Sat, 8 Nov 2008 17:44:02 +0100

    Użytkownik "arek - ale inny" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:gf43f2$2hut$1@bgp.inds.pl...
    > Witam
    > Chodzi mi o wolne za 3V i 1XI - pracodawca początkowo nie uznawał tych
    > dodatkowych dni wolnych (kierownictwi średniego szczebla tłumaczyło to
    > interpretacją radcy prawnego że nie mamy prawa do 28 zamiast 26 dni
    wolnych
    > w roku, oczywiście żadnych powodów nam nie podano). Teraz usłyszałem, że
    > jeden dzień mogę odebrać dogadując się z kierownikiem, ale majowy już
    > przepadł.
    > Poszukałem w internecie i już wiem, że dodatkowy dzień (dni) ma być
    odebrany
> [...]
    Witam
    Zgodnie z Kodeksem Pracy:
    art 130, § 2. Każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i
    przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin
    należy się dzień wolny za 3V i 1XI. Jeżeli pracodawca tego nie zapewnił, to
    popełnił "ciężkie wykroczenie" i o sprawie można zawiadomić PIP, jak
    zauważył Zbyszek. Te święta nie wpływają w żaden sposób na wymiar (liczbę
    dni) urlopu. Okres rozliczeniowy powinien określić pracodawca (ew. w
    porozumieniu ze związkami zawodowymi) i trwa od 1 tygodnia do 12 miesięcy w
    szcególnych przypadkach. Zwykle jest to miesiąc (można tak przyjąć, jeżeli
    pracodawca nie poinformował o innej długości). Nie możesz wziąść urlopuna te
    wymienione dni, ponieważ nie są one wliczane do urlopu. Pracodawca powinien
    Ci dać w zamian inny wolny dzień, jednak za 3V należą już Ci się raczej
    pieniądze za nadgodziny (minął prawdopodobnie okres rozliczeniowy:
    art 151.2 § 2 Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany w
    godzinach nadliczbowych może nastąpić także bez wniosku pracownika. W takim
    przypadku pracodawca udziela czasu wolnego od pracy, najpóźniej do końca
    okresu rozliczeniowego, w wymiarze o połowę wyższym niż liczba
    przepracowanych godzin nadliczbowych, jednakże nie może to spowodować
    obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi za pełny miesięczny wymiar
    czasu pracy.

    Pozdawiam PawelT