    From: "Depilator" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Artykuły z grup dyskusyjnych na WWW.
    Date: Mon, 4 Nov 2002 18:45:24 +0100

    Użytkownik "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl> napisał w
    wiadomości news:aq5mvc$1s19$1@news2.ipartners.pl...
    Ja,
    > my
    >
    > Utwor moze byc stworzony przez kilku autorow.

    Jasne, ale czy to jest właśnie przypadek współautorstwa czy każdy zachowuje
    odrębne prawa w zakresie wyłącznie własnej wypowiedzi? Czy jeśli zacytuje
    sie tylko odpowiedź bez pytania czy poprzednich wypowiedzi, to czy ci
    poprzedni pozostają współautorami czy też nie - teoretycznie też przecież
    przyczynili się do powstania ostatecznej wersji postu itd itd. To nie jest
    takie hop-siup oczywiste.

    > Tak czy siak - bedzie utworem
    > jesli spelnia kryteria ustawowe (ustawa o prawie autorskim),

    No tak, ale to jest troche ignotum per ignotum - będzie podlegać pod ustwę,
    jeśli spełnie wymagania ustawy... Ja nie jestem wcale przekonany, że post
    usenetowy jest utworem w rozumieniu ustawy.

    opowiadalbym
    > sie ze tym, ze usenet jest odrebnym polem eksploatacji, aczkolwiek wlasnie
    > glosowano poprawki do prawa autorskiego (tzw. "mala nowelizacja") wedle
    > zmian:
    > Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności: (...)
    publiczne
    > wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i
    > reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby
    > każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie
    > wybranym.";
    >
    > Artykul ten mowi o szczegolnej formie, ktora sugeruje ze internet moze byc
    > traktowany jako jedno pole eksploatacji, jednak opublikowanie z
    > wykorzystaniem protokolu NNTP wydaje mi sie odrebnym w stosunku do
    > publikacji na stronie www polem eksploatacji...

    A ja właśnie wole tą wersję - że tutaj polem będzie Internet a nawet
    szerzej. Pomyśl o tym, że post z samej swej natury polega rozpowszechnieniu
    de facto niepograniczonemu - każdy może sobie go ściągnąć z serwera na swój
    komputer, więc czemu nie na taki, na którym ten post będzie dalej dostepny?
    Jak zabronić robić to tak, aby serwery newsowe mogły dalej działać?
    Udostępnienie przez NNTP i HTTP różni sie technicznie ale efent jest ten
    sam, jak ten opisany wprzytoczonym przez Ciebie przepisie - każdy ma
    swobodny dostęp do postu. I o to przecież chodzi każdemu, kto na usenet
    pisze. Takie jest moje zdanie - poczekajmy na pierwszą sprawę, bo na razie
    to możemy sobie dyskutować do woli :-)

    > Nawet jesli ktos pragnalby skorzystac z licencji ustawowej - powinien
    > zrealizowac ustawowe obowiazki - na przyklad wyplacic wynagrodzenie. Jesli
    > utwor jest anonimowy (autor moze opublikowac utwor anonimowo) to nalezy
    > dotrzec do autora w celu wyplacenia wynagrodzenia, jesli nie mozna
    dotrzec -
    > wylaczylbym mozliwosc publikowania wowczas...

    W przypadku opisanym w art. 25 też? Chyba nie...

    depi.