  • 1. Data: 2013-07-27 18:27:09
    Temat: Powiernicze nabycie nieruchomości
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Czy zobowiązanie wynikające z umowy powierniczego nabycia
    nieruchomości można użyć w celu wpisania ostrzeżenia do księgi
    wieczystej nieruchomości?

  • 2. Data: 2013-07-27 23:37:04
    Temat: Re: Powiernicze nabycie nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Jul 2013, poszukiwacz wrote:

    > Czy zobowiązanie wynikające z umowy powierniczego nabycia nieruchomości można
    > użyć w celu wpisania ostrzeżenia do księgi wieczystej nieruchomości?

    Podzielę sprawę na dwie części :)
    Pierwsza - kto ma mieć interes we wpisie?

    Druga: gdybnę sobie.
    Powiernicze nabycie jest zobowiązaniem osobistym.
    Mało, jest "nieskuteczne" w tym rozumieniu, że jak wystąpi
    konflikt, to zleceniodawca może dochodzić swoich racji
    i pewnie odszkodowanie dostanie, ale ewentualnego sprzecznego
    z umową rozporządzenia własnością sąd nie "cofnie":
    http://e-prawnik.pl/porady-prawne/prawo-cywilne/fidu
    cjarne-nabycie-wlasnosci-nieruchomosci.html
    "Taka umowa powierniczego przeniesienia własnoœci (zlecenie fiducjarne),
    nie jest jednak umowš zobowišzujšcš do przeniesienia własnoœci
    nieruchomoœci, stšd nie jest wymagana forma aktu notarialnego
    dla takiej umowy zlecenia" (lista sygnatur wyroków w artykule).

    Dlaczego miałoby więc być traktowane inaczej, niż wiedza ża "obiecał,
    że podaruje wnukowi" (ale nie podarował, z braku formy notarialnej
    niewykonana obietnica jest równie "nieważna" jak zobowiązanie
    wydania przedmiotu zlecenia) lub wiedza, że aktualny właściciel
    ma spore długi, ale długi osobiste - nie zabezpieczone hipoteką?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-07-28 21:29:05
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Pierwsza - kto ma mieć interes we wpisie?
    Zleceniodawca nabycia powierniczego.

    > jak wystąpi konflikt, to zleceniodawca może dochodzić swoich
    > racji i pewnie odszkodowanie dostanie, ale ewentualnego
    > sprzecznego z umową rozporządzenia własnością sąd nie
    > "cofnie":

    Tak, wiem o rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych.
    Utrudnieniem jest to że zleceniodawca nie może być
    ujawniony w księdze wieczystej jako wierzyciel nieruchomości
    ponieważ chce to ukryć przed organami egzekucji.
    Natomiast wpis ostrzeżenia nie ujawniłby jego danych
    więc w tej sytuacji byłoby to wystarczające rozwiązanie.

  • 4. Data: 2013-11-21 17:32:59
    Od: k...@g...com

    Kancelaria Finansowa Joanny Herman świadczy usługi w zakresie kompleksowej i
    profesjonalnej obsługi prawno-finansowej na rynku nieruchomości.

    www.KancelariaHerman.com Kontakt 604 11 33 14

    Przyjmujemy indywidualne zlecenia.
    Przedstawiona oferta nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu Kodeksu Cywilnego i ma
    charakter informacyjny.