  • 1. Data: 2004-07-22 10:04:56
    Temat: PESEL
    Od: "amant" <l...@f...pl>

    Witam mam pytanko odnośnie USTAWY z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
    ludności i dowodach osobistych akonkretnie Art. 31b:

    "Art. 31b Minister właściwy do spraw administracji publicznej może nadać
    numer PESEL osobom innym niż wymienione w art. 31a ust. 3 na ich pisemny
    wniosek, jeżeli odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL
    przez te osoby."

    "Art. 31a.

    3. Numer PESEL nadaje się osobom fizycznym przebywającym stale na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający
    ponad 2 miesiące, a także osobom ubiegającym się o wydanie dowodu
    osobistego."

    no właśnie: JAKIE odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru
    PESEL przez te osoby?
    z góry dziękuję

    --
    pozdro, amant
    gg # 3350626

  • 2. Data: 2004-07-22 11:16:41
    Temat: Re: PESEL
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "amant" <l...@f...pl> napisał w wiadomości

    W tym wypadku podstawą nadania im numerów jest zacytowany przez Ciebie
    przepis art. 31a 31b nie ma zastosowania. Przyznam, że nie wiem, jakie
    przepisy przewidują dodatkowo konieczność jego posiadania. Może podatkowe?

  • 3. Data: 2004-07-22 13:18:56
    Od: "Lech Dubrowski" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > przepis art. 31a 31b nie ma zastosowania. Przyznam, że nie wiem, jakie
    > przepisy przewidują dodatkowo konieczność jego posiadania. Może podatkowe?

    Do celow podatkowych slyzy NIP, a PESEL jest potrzebny do placenia skladki
    na ubezpieczenie zdrowotne. Jak nie bylo kas chorych to dostawaly go tylko
    osoby ktore ukonczyly 18 lat, a po ich utworzeniu dostaja go noworodki.

    Lech Dubrowski

  • 4. Data: 2004-07-22 14:01:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Lech Dubrowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tylko
    > osoby ktore ukonczyly 18 lat, a po ich utworzeniu dostaja go noworodki.

    To chyba nie jest prawda, bo moje
    dziecko miało PESEL na długo przed wprowadzeniem kas chorych,
    a do dowodu jeszcze daleko.
    Ustawa, którą cytuje przedpiśca jest z 1974
    i już wtedy pewnie PESEL był nadawny z urzędu.

    Skoro w art 31a.3 wymieniono wszystkie
    osoby, które mogą się ubiegać o PESEL,
    to chyba właśnie w wymienionych w tym artykule w przepisach:
    o ubezpieczeniu społecznym
    i o NFZ (zdrowotnym)
    należy szukac odpowiedzi.

  • 5. Data: 2004-07-22 14:51:05
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    cef wrote:
    > Ustawa, którą cytuje przedpiśca jest z 1974
    > i już wtedy pewnie PESEL był nadawny z urzędu.

    To że ustawa pochodzi z 1971 r nie znaczy że cała jej treść też jest z
    tej daty :)

    KG

  • 6. Data: 2004-07-22 15:13:56
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 22 Jul 2004 15:18:56 +0200, "Lech Dubrowski"
    <l...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >osoby ktore ukonczyly 18 lat, a po ich utworzeniu dostaja go noworodki.
    Ja mialem pesel przed ukonczeniem 18 lat, mimo ze nie bylo jeszcze
    k.ch.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl

  • 7. Data: 2004-07-22 15:20:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > To że ustawa pochodzi z 1971 r nie znaczy że cała jej treść też jest z
    > tej daty :)

    Dlatego napisałem "pewnie",
    bo rejestr PESEL jak się okazuje
    prowadzony jest od 1979 roku
    a automatyczne nadawanie
    wprowadzono chyba ok 1985 roku
    (przynajmniej pamiętam, że około tej daty-
    jest tam nawet jakaś nowelizacja w pobliżu tej daty)

  • 8. Data: 2004-07-22 20:23:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > osoby ktore ukonczyly 18 lat, a po ich utworzeniu dostaja go noworodki.

    Wydaje mi się, że nie masz racji. Numer PESEL nadawano w chwili urodzenia.
    Tyle, że dziecko nie miało żadnego dokumentu w którym byłby in zapisany i
    nawet nie zdawało sobie z tego sprawy, że ma PESEL. PESEL, to identyfikator
    bazy danych obywateli naszego kraju. To numer rekordu. Zmieniany tylko w
    wyjątkowych okolicznościach, ale zasadniczo stały.

  • 9. Data: 2004-07-22 20:24:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w wiadomości

    > Ja mialem pesel przed ukonczeniem 18 lat, mimo ze nie bylo jeszcze
    > k.ch.

    Od co najmniej lat 90-tych PESEL nadawany jest niedługo po urodzeniu.
    Wcześniej mnie to nie interesowało.

  • 10. Data: 2004-07-22 21:34:06
    Od: "amant" <l...@f...pl>

    > PESEL, to identyfikator bazy danych obywateli naszego kraju.

    eee tu mijasz się z prawdą - PESEL nie jest nadawany tylko polskim
    obywatelom lecz tak jak wydawało mi się że np.każdemu kto spełnia przesłankę
    z art. 31a ust. 3 lub Art. 31b USTAWY z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji
    ludności i dowodach osobistych.

    dzięki za tą może nie dokońca na temat dyskusję, ale jeśli ktoś wie to
    proszę niech poda JAKIE odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania
    numeru PESEL?
    --
    pozdro, amant
    gg # 3350626