  • 1. Data: 2009-10-28 13:50:18
    Temat: Laptop a środki trwałe
    Od: "adam" <a...@w...pl>

    Witam,
    czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach
    trałych bądź w ewidencji wyposażenia?
    Czy można kwotę 999zł jednorazowo wrzucić w koszty?
    Jeżeli nie trzeba będzie zamieszczać laptopa w ew. środków trwałych ani w
    ew. wyposażenia to czy np. przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć?

    z góry dziękuję

  • 2. Data: 2009-10-28 13:52:40
    Temat: Re: Laptop a środki trwałe
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    adam pisze:
    > Witam,
    > czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach

    Acer Aspire One? ;)

    > trałych bądź w ewidencji wyposażenia?

    IMHO nie, traktuj go jak kalkulator, ale niech się starsi i mądrzejsi
    w wierze wypowiedzą :)

    > Czy można kwotę 999zł jednorazowo wrzucić w koszty?

    IMHO tak.

    > Jeżeli nie trzeba będzie zamieszczać laptopa w ew. środków trwałych ani w
    > ew. wyposażenia to czy np. przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć?

    Tak samo jak kalkulatora - jeśli będziesz twierdził, że "się zużył",
    to nie.

    W ogóle kiedyś czytałem właśnie taką radę, że jeśli tylko jest to
    możliwe, to podczas kontroli twierdzić, że się wszystko zużyło,
    wykorzystało itp. (spinacze, długopisy, kalkulatory, tanie komputery itp :)

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-10-28 13:54:21
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2009-10-28 14:50, adam pisze:
    > Witam,
    > czy kupując laptopa w cenie 999zł na firmę musi on znaleźć się w środkach
    > trałych bądź w ewidencji wyposażenia?

    Jeśli przewidujesz użytkowanie dłużej niż rok to jest to środek trwały.
    Kwota ma tylko znaczenie takie, że jeśli jest mniejsza niż 3500 to nie
    trzeba amortyzować i można odliczyć jednorazowo.

    --
    Krzysztof

  • 4. Data: 2009-10-28 14:00:35
    Od: "adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hc9iet$3bn$2@news.onet.pl...

> [...]
    > Kwota ma tylko znaczenie takie, że jeśli jest mniejsza niż 3500 to nie
    > trzeba amortyzować i można odliczyć jednorazowo.

    A co to znaczy używać rok? Czy trzeba go przed upływem 365 dni sprzedać czy
    może leżeć i traktować jako "zużyty"?

    Do Liwiusza: Nie :) to netbook Lenovo :)

  • 5. Data: 2009-10-28 14:37:43
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > A co to znaczy używać rok? Czy trzeba go przed upływem 365 dni sprzedać czy
    > może leżeć i traktować jako "zużyty"?

    Używać - znaczy korzystać z niego - to chyba oczywiste.
    Przed upływem roku - sprzedać albo "zużyć" do końca i wyrzucić (tzn.
    zezłomować zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i dostać na to kwit).

    --
    Krzysztof

  • 6. Data: 2009-10-28 16:29:38
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał

    > Przed upływem roku - sprzedać albo "zużyć" do końca i wyrzucić

    A po grzyba, jeśli można wiedzieć?

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 7. Data: 2009-10-28 18:54:13
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > A po grzyba, jeśli można wiedzieć?

    Bo ustawa PDOF tak każe:
    Art. 22a.
    "Amortyzacji podlegają ... o przewidywanym okresie używania dłuższym niż
    rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną
    przez niego działalnością gospodarczą..."

    Oczywiście przy kwocie <3500 będzie to amortyzacja jednorazowa.

    Art. 22d.
    "2. Składniki majątku ... wprowadza się do ewidencji środków trwałych
    oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej
    w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia
    uznaje się za ujawnienie środka trwałego..."

    Czyli jeśli czas>rok, to amortyzacja.
    A jak amortyzacja, to wprowadzenie do środków trwałych.
    Dalej, jak środek trwały, to jak na początku wątku napisał pytający:
    "przy zamykaniu firmy trzeba go będzie się pozbyć", czyli wyksięgować
    (faktura, złomowanie itp.).

    --
    Krzysztof

  • 8. Data: 2009-10-28 19:01:43
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    Jeszcze tak na szybko znalazłem:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/4
    381/Srodki_trwale_w_cenie_ponizej_3500_zl.html

  • 9. Data: 2009-10-28 19:13:06
    Od: "Michał Gut" <m...@w...pl>

    kurcze to jesli kupie pioro parkera za 90pln i bede chcial go uzywac 2 lata
    to mam go wrzucac w trwale?

  • 10. Data: 2009-10-28 19:21:42
    Od: "scher" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Michał Gut <m...@w...pl> napisał(a):

    > kurcze to jesli kupie pioro parkera za 90pln i bede chcial go uzywac 2 lata
    > to mam go wrzucac w trwale?

    A jak masz to uregulowane w swojej polityce rachunkowości?