  • 1. Data: 2004-05-04 16:51:06
    Temat: Czy warto wnosić skargę do sądu administracyjnego?
    Od: "Marek k" <m...@w...pl>

    Witam wszystkich!

    Mam taki mały problem, byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mi doradził co mam dalej
    robić.

    Otóż po paru latach od pierwszego badania przed wojskowa komisja lekarska
    (kiedy to przyznano mi kategorię D) zostałem poddany operacji, po której ta
    kategoria przestała odpowiadać rzeczywistemu stanowi rzeczy. Mam obecnie 26
    lat i zostałem zgodnie z prawem, w wieku 24 lat przeniesiony do rezerwy. Do
    wojska iść więc już nie mogę, ale przeszkadza mi to choćby w znalezieniu
    pracy.

    Złożyłem wniosek do WKU o skierowanie mnie na badanie przed komisją
    lekarską. W obu instancjach odmówiono mi tego, tłumacząc się tym, iż i tak
    nie jestem im do niczego potrzebny.

    Moje pytanie jest takie - czy na mocy ustawy "o powszechnym obowiązku
    obrony RP" komendant ma jakikolwiek luz decyzyjny, tzn. czy może odmówić mi
    tego skierowania? Przepis na który się powołuje brzmi tak:

    Art. 29. 1. Wojskowe komisje lekarskie są właściwe do orzekania o zdolności
    do czynnej służby wojskowej:

    3) żołnierzy rezerwy.

    2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, kieruje z urzędu lub na wniosek
    tych osób do wojskowej komisji lekarskiej wojskowy komendant uzupełnień (.).

    Wg mnie przepis mówi dosyć wyraźnie, iż jest on tylko swojego rodzaju
    "przekaźnikiem" podania. Byłoby inaczej, gdyby w przepisie było wyraźnie
    napisane, iż "komendant może skierować..".

    Jeśli spotkał się ktoś z podobną sprawą lub ma jakieś rady
    dotyczące tej sprawy, bardzo proszę o informacje, za które z góry dziękuje.

    Marek

  • 2. Data: 2004-05-04 19:59:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek k" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    W większości wypadków przeszkodą w zatrudnieniu nie jest posiadanie takiej
    czy innej kategorii, a schorzenia z tym związane. Na WKU raczej nie
    wymusisz zmiany kategorii, bo nie są zainteresowani tym.