eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy ograniczenia wpływu wahań kursów walut obcych oraz prefinansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa następnego roku budżetowego na stosowanie ograniczeń zawartych w procedurach ostrożnościowo-sanacyjnych poprzez wprowadzenia regulacji dotyczących niestosowania w określonych sytuacjach ograniczeń wynikających z przekroczenia przez relację państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto progu 50 % lub 55 %

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 927
  • Data wpłynięcia: 2012-11-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług
  • data uchwalenia: 2012-12-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1530

927

Zakres projektowanych zmian
Art. 1 projektu dokonuje zmian w ustawie o finansach publicznych poprzez:
1) zmianę art. 86 polegającą na dodaniu ust. 3 określającego w pkt 1 obowiązek
dodatkowego przeliczania przez Ministra Finansów państwowego długu
publicznego z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut
obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze
(tj. od poniedziałku do piątku) z roku budżetowego, za który ogłaszana jest relacja.
Tak wyliczona kwota będzie następnie pomniejszana zgodnie z ust. 3 pkt 2 o wolne
środki finansowe na koniec roku budżetowego służące finansowaniu potrzeb
pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym. Jeśli okaże się, iż
relacja tak ustalonej kwoty względem PKB nie będzie przekraczać 50% lub 55%,
wówczas w przypadku zaistnienia sytuacji określonej w art. 86 ust. 1 pkt 1 i 2 nie
będą stosowane procedury, o których mowa w tych przepisach;
2) dodanie art. 38a zobowiązującego Ministra Finansów do ogłaszania:
a)

kwoty uzyskanej w wyniku przeliczenia przez Ministra Finansów
państwowego długu publicznego z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze
średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski
i obowiązujących w dni robocze roku budżetowego, za który ogłaszana jest
relacja PDP do PKB,
b) kwoty wolnych środków finansowych na koniec roku budżetowego służących
finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w następnym roku
budżetowym,
c)
kwoty uzyskanej w wyniku pomniejszenia kwoty uzyskanej w wyniku
przeliczenia przez Ministra Finansów państwowego długu publicznego
z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut obcych
(lit. a) o wolne środki finansowe na koniec roku budżetowego służące
finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku
budżetowym (lit. b),
d) relacji kwoty uzyskanej w wyniku pomniejszenia, o którym mowa w lit. c,
do PKB.
Zmiana ta podyktowana jest potrzebą zapewnienia jawności i przejrzystości finansów
publicznych, a jej wprowadzenie umożliwi ogłaszanie nowej relacji w analogiczny
3
 
sposób (tj. w drodze obwieszczenia Ministra Finansów w Dzienniku Urzędowym RP
„Monitor Polski” dokonywanego w terminie do dnia 31 maja), jak w przypadku kwot
i relacji zawartych w art. 38 ustawy o finansach publicznych.
Art. 2 projektu ustawy wprowadza zmianę w art. 146f ustawy o podatku od towarów
i usług. Dodawany w tym artykule ust. 4 stanowi o niestosowaniu przepisów ust. 2 i 3
przewidujących podwyższenie, w określonych tymi przepisami sytuacjach, stawek
podatku w przypadku, gdy w wyniku zastosowania art. 86 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych relacja kwoty ustalonej zgodnie z tym przepisem do PKB według stanu
odpowiednio na dzień 31 grudnia 2012 r. lub 2013 r. nie będzie przekraczać 55%.
Projektowana ustawa powinna wejść w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.,
tj. z początkiem nowego roku budżetowego (art. 4 projektu). Konsekwencją takiego
rozstrzygnięcia jest zamieszczenie w art. 3 projektu przepisu stanowiącego
o
zastosowaniu po raz pierwszy nowych rozwiązań wprowadzonych do ustawy
o finansach publicznych do relacji PDP do PKB ogłoszonej za rok 2012.
Skutki związane z wejściem w życie projektowanej ustawy
Wdrożenie zmian przewidzianych w projekcie ustawy będzie skutkować zwiększeniem
przewidywalności polityki fiskalnej państwa poprzez wyeliminowanie ryzyka
uruchomienia dotkliwych procedur mających wpływ zarówno na stronę dochodową
(np. podwyższenie stawek VAT), jak i wydatkową (np. ograniczenie indeksakcji rent
i emerytur) sektora finansów publicznych, wymuszonego przejściowym osłabieniem
złotego lub też prefinansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.
Ze względu na zakres przedmiotowy proponowanych zmian w nowelizowanych
ustawach (niestosowanie ograniczeń w zakresie mechanizmów ostrożnościowych oraz
wzrostu stawek podatku od towarów i usług) mogą one potencjalnie oddziaływać na
wszystkie jednostki sektora finansów publicznych oraz na pozostałych podatników
podatku od towarów i usług, jak i na ostatecznych konsumentów. Realizacja przepisów
będzie jednak dotyczyła przede wszystkim Ministra Finansów w zakresie obowiązku
m.in. przeliczania państwowego długu publicznego z zastosowaniem nowego miernika,
obliczania relacji tak ustalonej kwoty do PKB oraz obwieszczania tej relacji
w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.
4
 
Wejście w życie ustawy nie będzie wiązało się z koniecznością zwiększenia wydatków
w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Również zwiększeniu nie ulegną
wydatki ujęte w ramach części budżetu państwa, z których finansowana będzie
realizacja nowych obowiązków wprowadzonych niniejszą ustawą. Projektowane
rozwiązania w zakresie niestosowania warunkowych wzrostów stawek VAT
wpłynęłyby na brak wzrostu dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od towarów
i usług. Ewentualne nieuruchomienie mechanizmu zabezpieczającego finanse
publiczne, polegającego na warunkowych zmianach stawek rozpoczynających się od
dnia 1 lipca 2013 r. powodowałoby zmniejszenie z tego tytułu dochodów budżetu
państwa. Należy jednak mieć na uwadze, że w Strategii zarządzania długiem sektora
finansów publicznych w latach 2012–2015 nie przewiduje się wzrostu państwowego
długu publicznego ponad 55% PKB. Zatem trudno jest oszacować utracone dochody
z tytułu niepodwyższania stawek VAT, skoro mają one potencjalny charakter.
W
przypadku natomiast budżetów jednostek samorządu terytorialnego
niewprowadzenie ewentualnego podwyższenia stawki podatku VAT wpłynęłoby na
budżety jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niezwiększenia ich wydatków.
Projekt założeń, na podstawie których opracowano projekt ustawy, został przekazany
do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Nie
zgłoszono zastrzeżeń do tego projektu ani do projektu ustawy.
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynach Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
aden podmiot nie zgłosił w tym trybie zainteresowania pracami nad projektem.
Projekt ustawy nie jest objęty materią regulowaną prawem Unii Europejskiej i nie
pozostaje z nim w sprzeczności.







5
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1.
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od
towarów i usług w zakresie proponowanych zmian w ustawach (niestosowanie
ograniczeń w zakresie mechanizmów ostrożnościowych oraz wzrostu stawek podatku
od towarów i usług) może potencjalnie oddziaływać na wszystkie jednostki sektora
finansów publicznych oraz na pozostałych podatników podatku od towarów i usług, jak
i na ostatecznych konsumentów. Realizacja przepisów będzie jednak dotyczyła przede
wszystkim Ministra Finansów w zakresie obowiązku m.in. przeliczania państwowego
długu publicznego, obliczania relacji ustalonej kwoty do PKB oraz obwieszczania tej
relacji w Monitorze Polskim.
2. Konsultacje społeczne
Przedmiotowy projekt został przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego, która nie zgłosiła do niego zastrzeżeń.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Ustawa nie spowoduje skutków finansowych dla sektora finansów publicznych, w tym
dla budżetu państwa ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wejście
w życie ustawy nie będzie wiązało się z koniecznością zwiększenia wydatków
w budżetach jednostek samorządu terytorialnego. Również zwiększeniu nie ulegną
wydatki ujęte w ramach części budżetu państwa, z których finansowana będzie
realizacja nowych obowiązków wprowadzonych niniejszą ustawą.
Projektowane rozwiązania w zakresie niestosowania warunkowych wzrostów stawek
VAT, wpłynęłyby na brak wzrostu dochodów budżetu państwa z tytułu podatku od
towarów i usług.
Ewentualne nieuruchomienie mechanizmu zabezpieczającego finanse publiczne,
polegającego na warunkowych zmianach stawek rozpoczynających się od dnia 1 lipca
2013 r., skutkowałoby brakiem wzrostu z tego tytułu dochodów budżetu państwa.
W
przypadku natomiast budżetów jednostek samorządu terytorialnego
6
 
niewprowadzenie ewentualnego podwyższenia stawki podatku VAT wpłynęłoby na
budżety jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niezwiększenia ich wydatków.
Należy jednak mieć na uwadze, że zarówno w Strategii zarządzania długiem sektora
finansów publicznych w latach 2012–2015, jak i w Strategii zarządzania długiem
sektora finansów publicznych w latach 2013–2016 przyjętej przez Radę Ministrów we
wrześniu 2012 r. nie przewiduje się wzrostu państwowego długu publicznego ponad
55% PKB.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowego aktu nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7.
ródła finansowania wprowadzenia aktu normatywnego
Niniejsza ustawa nie będzie generowała dodatkowych wydatków, tym samym nie
będzie pociągała za sobą obciążeń finansowych.
 







03/11/BS
7
 
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: