eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.

projekt dotyczy zmiany ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r. przez przyjęcie analogicznych rozwiązań w zakresie wysokości i sposobu opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników również na rok 2013

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 919
  • Data wpłynięcia: 2012-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1523

919

2) od 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych dla celów ustalenia
wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, składkę opłaca rolnik,
o którym mowa w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na
ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.
Natomiast składki domowników rolników prowadzących wyłącznie działy specjalne
produkcji rolnej opłaca rolnik prowadzący taką działalność.
Składka będzie opłacana przez rolników do KRUS w okresach kwartalnych,
w terminach określonych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
Kwoty przekazywane przez KRUS do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ),
w zakresie przewyższającym wysokość składek opłaconych przez rolników, będą
finansowane z budżetu państwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r.
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Rolnicy opłacają w KRUS składki na ubezpieczenie zdrowotne za każdą osobę
podlegającą ubezpieczeniu, za każdy miesiąc, kwartalnie – w terminach określonych dla
składek na ubezpieczenie społeczne rolników. W 2012 r. wskazana regulacja błędnie
nie obejmowała rolników, którzy prowadzą działalność w zakresie działów specjalnych
produkcji rolnej i dodatkowo w gospodarstwie rolnym. Niniejszym projektem eliminuje
się tę wadliwość i wątpliwość interpretacyjną, powstałą na gruncie dotychczasowych
przepisów – art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na ubezpieczenie
zdrowotne rolników za 2012 r. w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 4 lit. a
projektowanej ustawy. W związku z tą zmianą doprecyzowano również brzmienie
przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012
r., który również nie obejmował osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ww. ustawy (art. 1
pkt 5 projektu ustawy).
Zmiana proponowana w art. 1 pkt 4 lit. b projektu ustawy, dotycząca dodania
ust. 3 w art. 3 ustawy z dnia 13 stycznia 2012 r. o składkach na ubezpieczenie
zdrowotne rolników za 2012 r. precyzuje, iż KRUS pobiera należne koszty poboru
i ewidencjonowania składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby, o których mowa
w art. 1 zmienianej ustawy. Taka regulacja pozostaje w zgodzie z brzmieniem art. 88
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, określającego koszty poboru i ewidencjonowania składek na
ubezpieczenie zdrowotne potrącane przez KRUS.
3

Wysokość kwoty przekazywanej przez KRUS do NFZ w poszczególnych miesiącach
roku 2013 pozostaje na poziomie roku 2012, czyli 155 167 tys. zł miesięcznie.
Proponowane rozwiązanie, podobnie jak rozwiązanie przyjęte na 2012 r.
w zmienianej ustawie, będzie miało charakter periodyczny i odnosić się będzie do
składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników wyłącznie za okres do
końca 2013 r.
Projekt regulacji nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje
Projekt ustawy swoim zakresem wywiera wpływ na rolników i ich domowników
oraz na Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i Narodowy Fundusz
Zdrowia.

2. Konsultacje społeczne
Projekt został przesłany do konsultacji ze związkami zawodowymi rolników
indywidualnych, tj. Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu
Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Związkowi Zawodowemu Rolnictwa
„Samoobrona” oraz Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji
Rolniczych, a także z organizacjami związkowymi: Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Forum Związków Zawodowych,
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych. Projekt ustawy został
również skonsultowany z organizacjami pracodawców: Pracodawcami
Rzeczypospolitej Polskiej, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Związkiem Rzemiosła Polskiego i Business Center Club.
Projekt ustawy został także udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji zgodnie z § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.).
W toku konsultacji społecznych, uwagi zostały zgłoszone przez Naczelną Radę
Lekarską, Krajową Radę Izb Rolniczych oraz Porozumienie Zielonogórskie. Uwagi
Porozumienia Zielonogórskiego dotyczyły konieczności takiego sformułowania
projektowanych przepisów ustawowych, które nie tylko regulowałyby opłacanie
składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników w 2013 r., lecz również nie
uchylałyby przepisów obowiązujących w 2012 r. Uwagi te zostały w całości
uwzględnione. Naczelna Rada Lekarska zwróciła uwagę, iż projekt ustawy nie
usuwa nierówności w zakresie ponoszenia kosztów ubezpieczenia zdrowotnego
pomiędzy rolnikami a pozostałą częścią społeczeństwa. Tymczasem projektowane
przepisy mają charakter tymczasowy i będą obowiązywały do dnia 31 grudnia
2013
r., czyli do czasu wprowadzenia systemowych zmian w regulacjach
normujących zobowiązania składkowe i podatkowe rolników.
5

Podobną uwagę zgłosiła również Krajowa Rada Izb Rolniczych, która
zakwestionowała zasadność odniesienia zakresu zobowiązania składkowego do
wielkości gospodarstwa rolnego. Uwaga ta nie została uwzględniona. Niniejszym
projektem bowiem przedłuża się wyłącznie czas obowiązywania dotychczasowego
rozwiązania. Ponadto kryterium, jakim posługują się obecnie obowiązujące
przepisy, tj. kryterium wielkości gospodarstwa rolnego, jest kryterium
optymalnym, wymiernym i weryfikowalnym w tym zakresie.
Projekt ustawy – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) – został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia. W trybie określonym tą ustawą nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektowaną ustawą.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W porównaniu do obecnego stanu prawnego, projektowana ustawa nie spowoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego
oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.
Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na dzień
30 czerwca 2012 r. liczba rolników opłacających składki samodzielnie wynosiła
558 914. Z kolei liczba rolników, za których składki opłaca budżet państwa
(za pośrednictwem KRUS) wyniosła 873 997.
Zgodnie z informacjami Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypis składek za
II kwartał 2012 r. wyniósł:
 37 620 563,58 zł – dla rolników opłacających składki samodzielnie,
 5 629 024 zł – dla rolników, za których składki opłaca KRUS.
Przy podanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wysokości ściągalności
składki na poziomie 89%, w skali roku od opłacających składki samodzielnie
rolników można oczekiwać kwoty ok. 134 mln zł. Wobec braku innych danych do
prognozy należy traktować tę kwotę jako przewidywaną kwotę, jaka będzie
uzyskana od rolników w roku 2013. W przypadku natomiast rolników, za których
składki opłaca KRUS, kwota równa jest przypisowi, a zatem w skali roku będzie to
ponad 22,5 mln zł.
6

Kosztem dla budżetu państwa jest różnica pomiędzy dwunastokrotnością kwoty
ryczałtu przekazywanego przez KRUS do NFZ, zgodnie z art 4 ust. 1 zmienianej
ustawy, a kwotą składek uzyskanych od rolników pomniejszonych o koszt poboru,
a więc wynosi ok. 1 728,3 mln zł.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt nie będzie miał wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia
Projekt nie będzie miał bezpośredniego wpływu na ochronę zdrowia.

8. Wpływ regulacji na warunki życia ludności
Wejście w życie regulacji nie będzie mieć wpływu na warunki życia ludności.

9. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


















11/33rch
7

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: