eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy wprowadzenia ulgi remontowej, która umożliwi posiadającym prawo do lokalu na podstawie dowolnego tytułu prawnego w budynkach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe oraz we wspólnotach mieszkaniowych do podejmowania działań mających na celu utrzymanie w należytym stanie technicznym i poprawienie standardu życia mieszkańców

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3776
  • Data wpłynięcia: 2015-06-26
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3776

• dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej
lub wspólnoty mieszkaniowej (nawet wydruk banku internetowego) - w przypadku
wpłaty na te fundusze.
Dowód wpłaty należy rozumieć dość szeroko. Za dowód wpłaty na fundusz
remontowy należy uznać zarówno="http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-cywilne/przelew/"bankowy, przekaz pocztowy, jak również
dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.
Wpłat na fundusz remontowy podatnicy z reguły dokonują w ogólnej kwocie, łącznie
z pozostałymi składnikami opłaty „czynszowej” (zaliczki na poczet utrzymania
nieruchomości) i innych należności wobec spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot
mieszkaniowych, dlatego też w wielu przypadkach posiadają jeden dowód wpłaty
dokonanej z tych tytułów. Wówczas z dowodu wpłaty niekiedy nie sposób
jednoznacznie wywnioskować wysokości wniesionych przez podatnika wpłat
na przedmiotowy fundusz. Jednak nie pozbawia to podatnika prawa do dokonania
odliczeń od podatku. W takim przypadku, w celu dowodowym, wystarczające
jest bowiem posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty, dokumentu
zawierającego wyszczególnione składniki czynszu (zaliczki na poczet utrzymania
nieruchomości) z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego.
Biorąc pod uwagę powyższe wprowadzenie proponowanej ulgi remontowej
przyczyni się do zintensyfikowania prac budowlanych mających na celu utrzymanie
lokalu mieszkalnego, budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie
jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu
i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników
ich wyposażenia technicznego.
Wdrożenie projektu ustawy pozwoli na uzyskanie pozytywnych skutków
społecznych, gospodarczych i finansowych.

2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.

Projekt ustawy przywraca w pewnej części ulgę remontową, która zaistniała w
1992 r. i funkcjonowała aż do końca 2005 r., kiedy została zlikwidowana.

Oceniając koszty wdrożenia ustawy dla budżetu państwa wnioskodawcy opierali
się o dane urzędowe za wymieniony okres, szczególnie za ostatni rok
obowiązywania ulgi tj. 2005. Należy przypomnieć, że w okresie 13 lat
obowiązywania ulgi Polacy wydali na remont swoich mieszkań i domów około 125
mld zł, z czego w rekordowym roku 2003 z ulgi skorzystało prawie 8 mln ludzi na
kwotę 17 mld zł uzyskując ulgę remontową w kwocie 3,3 mld zł. Ponieważ
wnioskodawcy zaproponowali ulgę remontową tylko odnośnie do części wydatków
na własne potrzeby mieszkaniowe (tylko pkt g z dawnego art. 27a ust. 1 pkt 1),
przeto przewidywane uszczuplenie wpływów podatkowych winno być znacząco
mniejsze i wynosić powinno kilkaset milionów złotych, bez uwzględnienia
dodatkowych wpływów do fiskusa z tytułu ulg. Należy dodać, że największą
pozycją w wymienionym okresie w uszczupleniu wpływów była ulga z tytułu
nakładów na budowę budynku mieszkalnego, zakup budynku, czy nadbudowa lub
przebudowa budynku.
Należy powiedzieć też o pozytywnych dla fiskusa aspektach wdrożenia ustawy.
Aby z niej skorzystać trzeba będzie posiadać fakturę VAT na poniesione wydatki
(VAT zawarty w cenie usług remontowych, a także parkietów, paneli, farb,
lakierów, glazur,, terakot, drzwi i okien, czy tzw. białego montażu), co znacząco
ucywilizuje rynek usług remontowo-budowlanych pomniejszając szarą strefę.
Obowiązek ten wpłynie na zwiększenie legalnych obrotów firm, co zwiększy
wpływy z tytułu VAT i podatku dochodowego od osób prawnych i osób fizycznych.
Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określi w drodze
rozporządzenia, zakres i rodzaje wydatków, o których mowa w ust. 1, mając
na uwadze w szczególności konieczność zaspokojenia podstawowych
potrzeb mieszkaniowych podatnika.
Reasumując należy zauważyć, ze koszty wprowadzenia ustawy będą dla fiskusa
minimalne.

3. Przedstawienie
założeń
projektów
podstawowych
aktów
wykonawczych.

Projekt ustawy przewiduje w art. 27a ust. 11 wydanie przez ministra
właściwego
do spraw budownictwa, lokalnego planowania i
zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych rozporządzenia, w
którym określi on zakres i rodzaje wydatków, o których mowa w art. 27a ust. 1,
mając na uwadze w szczególności konieczność zaspokojenia podstawowych
potrzeb mieszkaniowych podatnika.

W rozporządzeniu Minister określi w szczególności jakie wydatki na remont i
modernizacje budynku mieszkalnego lub lokalu uważa się za wydatki
poniesione na zakup materiałów i urządzeń, zakup usług obejmujących
wykonanie ekspertyzy, opini , projektu, transport materiałów i urządzeń,
wykonawstwo robót, najem sprzętu budowlanego, czy opłaty administracyjne
- w związku z robotami zaliczonymi do remontu i modernizacji budynku i
lokalu mieszkalnego określonymi w załączniku do rozporządzenia.
Rozporządzenie to będzie w dużej części oparte o rozporządzenie Ministra
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie
określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku
mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek
dochodowy (Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 788).

4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii
Europejskiej.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu ustawy.

W stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono konsultacji.
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: